Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=3427349

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=20168

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka w miękkiej oprawie
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Wymiary/waga

wysokość

24 cm
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba numerowanych stron głównego tekstu

544
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji
Tytuł oryginału
Information culture in the light of changes in education
Twórca

autor

Batorowska, Hanna

autor

Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa :
Język

język publikacji

polski

język oryginału

angielski
Wydawca

imprint

Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne STOWARZYSZENIA BIBLIOTEKARZY POLSKICH

pełna nazwa wydawcy

Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne STOWARZYSZENIA BIBLIOTEKARZY POLSKICH

adres siedziby

ul. E. Konopczyńskiego 5/7
00-335 Warszawa

adres www

numer telefonu

e-mail

Data

data wydania

2009-12-30

data upublicznienia metadanych

2009-12-30

Opis marketingowy

Spis treści

Wstęp.

1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej 31

1.1. Kultura informacyjna w kontekście rozważań nad definicją kultury 31

1.2. Kultura informacyjna - różnorodność definicyjna 35

1.2.1. Kultura informacyjna w hierarchii pojęć pokrewnych 35

1.2.1.1. Alfabetyzacja informacyjna a alfabetyzacja komputerowa 35

1.2.1.2. Umiejętności informacyjne a kompetencje informacyjne 40

1.2.2. Kultura informacyjna w literaturze ekonomicznej 46

1.2.3. Kultura informacyjna w ujęciu informatycznym 50

1.2.3.1. Dyskusja wokół pojęcia kultura informatyczna 50

1.2.3.2. Modelowa koncepcja kultury informatycznej i informacyjnej 56

1.2.4. Granice pojęcia kultura informacyjna 60

1.2.4.1. Struktura kultury informacyjnej 67

1.2.4.2. Próba uściślenia pojęcia 72

1.2.4.3. Postawy a zachowania informacyjne 80

1.3. Od kultury czytelniczej do kultury informacyjnej 84

1.4. Obecność kultury informacyjnej w edukacji 91

1.4.1. Edukacja informacyjna w programach nauczania 97

1.4.1.1. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu technologii informacyjnej 103

1.4.1.2. Elementy kultuty informacyjnej w edukacji czytelniczej i medialnej 117

1.4.1.3. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu języka polskiego 121

1.4.2. Polemika wokół nazwy edukacji informacyjnej jako przedmiotu nauczania 124

1.4.3. Nieprawidłowości w organizacji procesu edukacji informacyjnej 137

Przypisy do rozdz. 1 146

2. Zmiana a rozwój kultury informacyjnej w szkole 173

2.1. Odmienność kultury organizacyjnej szkoły 173

2.1.1. Typy kultur organizacyjnych szkół 181

2.1.2. Kierunki ewolucji szkoły promujące kulturę informacyjną 189

2.1.2.1. Szkoły- „uczące się organizacje" szkołami jakości 192

2.1.2.2. Szkoły - centra oświatowe środowiska lokalnego 201

2.1.2.3. Programy edukacyjne popularyzujące jakość w szkole 212

2.2. Kultura informacyjna-ujęcie typologiczne 218

2.2.1. Kultura zachowawcza biblioteki szkolnej a koncepcja „rezerwuaru lektur" 222

2.2.1.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze stereotypowym (pasywnym) 225

2.2.2. Kultura pragmatyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „media centre" 228

2.2.2.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze aktywnym 233

2.2.3. Kultura adaptacji biblioteki szkolnej a koncepcja „szkolnego centrum kultury

informacyjnej" 239

2.2.3.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze innowacyjnym 243

2.2.4. Kultura technokratyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „biblioteki sieciowej".. 249

2.2.4.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze prognostycznym 258

2.3. Rola metafory w rozwoju kultury informacyjnej 276

2.3.1. Metafora „skarbca społeczeństwa informacyjnego" 277

2.3.2. Metafora „skarbnicy różności" 282

Przypisy do rozdz. 2 284

3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym. Diagnoza i terapia 313

3.1. Metodologiczne podstawy badań - opis badania 315

3.1.1. Projekt badania 318

3.1.1.1. Pole badawcze i pytania badawcze 320

3.1.1.2. Charakterystyka populacji badawczej 332

3.1.1.3. Procedura doboru próby 340

3.1.1.4. Opis metody zbierania danych 341

3.1.1.5. Opis metody analizowania danych i prezentacja wyników 343

3.2. Diagnoza kultury informacyjnej w szkołach państwowych powiatu suskiego 344

3.2.1. Charakter trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 345

3.2.1.1. Trudności obiektywne hamujące rozwój kultury informacyjnej 345

3.2.1.2. Trudności subiektywne spowalniające rozwój kultury informacyjnej 349

3.2.2. Zasięg trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 352

3.2.2.1. Istnienie i siła związku między zmiennymi charakteryzującymi

trudności w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów 352

3.2.2.2. Rodzaj trudności i wielkość luki w zakresie alfabetyzacji informacyjnej

uczniów 359

3.2.3.Zródłatrudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 361

3.2.3.1. Luki w świadomości informacyjnej 362

3.2.3.2. Deficyty w zakresie sprawności informacyjnych uczniów 372

3.2.4. Otoczenie trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 404

3.2.4.1. Stereotypowe postrzeganie biblioteki hamujące rozwój kultury

informacyjnej 405

3.2.4.2. Mity o zawodzie bibliotekarza a rozwój kultury informacyjnej 423

3.3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym i lokalnym. Propozycja terapii 432

3.3.1. Szkolne centrum informacji (mediatka) w ZS im. Walerego Goetla w Suchej

Beskidzkiej - realizacja projektu 435

3.3.2. Promocja projektu w środowisku lokalnym 436

3.3.3. Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji 437

Przypisy do rozdz. 3 441
Zakończenie 451

Literatura cytowana 457
Spis tabel 501
Spis rysunków 504
Spis wykresów i fotografii 505

Indeks osobowy 506
Indeks terminów, pojęć, nazw własnych, zagadnień 515

Aneks
Nr 1. Zestawienie zbiorcze rozkładu liczebności i rozkładu procentowego wartości zmiennych
na podstawie danych z kwestionariuszy U-1 527
Nr 2. Rozkład liczebności i rozkład procentowy zmiennych kategoryzacyjnych 529
Nr 3. Zależność i siła związku pomiędzy zmiennymi obliczone metodą Testu 533

Tekst promocyjny

Praca dotyczy niesłychanie aktualnego zagadnienia, jakim jest przygotowanie społeczeństwa, zwłaszcza młodego pokolenia, do jak najpełniejszego uczestnictwa w procesach komunikowania społecznego i korzystania z bogatych zasobów informacyjnych, poprzez wykształcenie pożądanych wzorców.

Nota biograficzna

Książka dostępna w archiwum cyfrowym Wydawnictwa SBP.

Kategoria Thema

Y
Publikacje dla dzieci i młodzieży, edukacja

Kategoria Thema

JB
Społeczeństwo i kultura – zagadnienia ogólne

Kategoria Thema

GL
Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i muzealnictwo

Kategoria Thema

J
Społeczeństwo i nauki społeczne

Kategoria Thema

JHBC
Badania socjologiczne i statystyka

Temat

Edukacja medialna

Temat

Wyszukiwanie informacji

Temat

Kultura informacyjna

Temat

Społeczeństwo informacyjne

UKD

Społeczeństwa ze względu na specyficzne kryteria. (316.325)

UKD

Informacja (001.102)

UKD

Nauczanie edukacji medialnej (37.016:316.77)
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Opis powiązań

Seria

tytuł

Nauka Dydaktyka Praktyka

numer

107
Dodatkowy identyfikator

numer rekordu Biblioteki Narodowej

b24166376