Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498629
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
liczba stron numerowanych łącznie
240
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Jaka jest współczesna młodzież?
Twórca
redaktor
Nowakowski, Piotr Tomasz
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2023-09-30
data upublicznienia metadanych
2023-09-30
Opis marketingowy
Tekst promocyjny
Słowo wstępne:
Współczesna młodzież – jej przekonania, wartości, postawy życiowe – spotyka się nierzadko z krytyką starszego pokolenia. Zarzuca się młodym ludziom, że bywają niezorganizowani, lekkomyślni, oczekują dużo – dają mało, nie stronią od używek, odznaczają się kruchą konstrukcją psychiczną i słabym charakterem; w końcu że wykazują brak
zainteresowania sprawami społecznymi, a pojęcie dobra wspólnego wykracza poza ich elementarną zdolność rozumienia rzeczywistości.
Taki uogólniony opis, niezależnie od stopnia jego trafności, nie jest niczym zaskakującym w niekończącej się sztafecie pokoleń, bowiem każda wschodząca generacja wnosi ze sobą pewną dozę fermentu zaburzającego status quo. Tym niemniej faktem jest, że dzisiejsza młodzież zmaga się z szeregiem problemów, spośród których część pokrywa się z doświadczeniem przodków, stanowiąc świadectwo tego, że pewne zjawiska powtarzają się i są nieodłączną cechą rozwojową adolescentów. Pozostałych zaś dylematów ich rodzice czy dziadkowie nie doświadczali
albo występowały one w mniejszym natężeniu. W dużym stopniu to, jak jest ukształtowane dziecko, zależy od środowiska, w którym ono się obraca – począwszy od jego rodziców, rodzeństwa, pozostałych członków rodziny, poprzez grupę rówieśniczą, aż po sąsiadów i lokalną społeczność. Nie każdy adolescent ma równy start życiowy i czasem przez to gubi się w swych decyzjach. Pragnąc wyrwać się z jakiejś niekomfortowej sytuacji lub chcąc przyspieszyć proces własnego dojrzewania, popełnia błędy, postępując na przekór prawom natury lub
obowiązującym zasadom. Czynnikiem, który zmienił charakter problemów występujących już wcześniej, choć nie w tak dużej skali jak dzisiaj, stała się niewątpliwie dostępność internetu. Duża część codziennego funkcjonowania
młodego człowieka odbywa się on‑line – w ten sposób uczy się, ćwiczy, bawi się oraz nawiązuje nowe relacje. Jednocześnie zmaga się z wyzwaniami dotykającymi różnych sfer swego życia, m.in. emocjonalnej, poznawczej i społecznej, a także moralnej. Jest to pogłębione przez to, że w stechnicyzowanej aksjosferze współczesności gloryfikowany jest przypadek i ceniona jest niejednoznaczność określana eufemistycznie „spontanicznością”.
Tymczasem, aby sensownie egzystować, jednostka musi być zakotwiczona w standardach trwałych i nierelatywnych. Zostało to podkreślone z całą siłą wyrazu przez Wiktora E. Frankla, który w książce Homo
patiens stwierdził, że człowiek „nie jest istotą napędzaną popędami, ale pociąganą przez wartości”. Tak więc standardy moralne warunkują naszą ludzką kondycję. Należy wobec tego pobudzać młodego człowieka do szukania odniesień porządkujących jego życie, jak też ład jego indywidualnej wizji świata oraz hierarchii tego wszystkiego, co się w nim znajduje. Tym bardziej więc zamiast rytualnie oceniać postawy i przekonania młodego człowieka, winniśmy pochylić się rozumnie nad jego mikroświatem. Rozpoznać, co myśli i z czym się zmaga, aby
lepiej odczytać jego sytuację i wyjść mu wychowawczo naprzeciw.
Współczesna młodzież – jej przekonania, wartości, postawy życiowe – spotyka się nierzadko z krytyką starszego pokolenia. Zarzuca się młodym ludziom, że bywają niezorganizowani, lekkomyślni, oczekują dużo – dają mało, nie stronią od używek, odznaczają się kruchą konstrukcją psychiczną i słabym charakterem; w końcu że wykazują brak
zainteresowania sprawami społecznymi, a pojęcie dobra wspólnego wykracza poza ich elementarną zdolność rozumienia rzeczywistości.
Taki uogólniony opis, niezależnie od stopnia jego trafności, nie jest niczym zaskakującym w niekończącej się sztafecie pokoleń, bowiem każda wschodząca generacja wnosi ze sobą pewną dozę fermentu zaburzającego status quo. Tym niemniej faktem jest, że dzisiejsza młodzież zmaga się z szeregiem problemów, spośród których część pokrywa się z doświadczeniem przodków, stanowiąc świadectwo tego, że pewne zjawiska powtarzają się i są nieodłączną cechą rozwojową adolescentów. Pozostałych zaś dylematów ich rodzice czy dziadkowie nie doświadczali
albo występowały one w mniejszym natężeniu. W dużym stopniu to, jak jest ukształtowane dziecko, zależy od środowiska, w którym ono się obraca – począwszy od jego rodziców, rodzeństwa, pozostałych członków rodziny, poprzez grupę rówieśniczą, aż po sąsiadów i lokalną społeczność. Nie każdy adolescent ma równy start życiowy i czasem przez to gubi się w swych decyzjach. Pragnąc wyrwać się z jakiejś niekomfortowej sytuacji lub chcąc przyspieszyć proces własnego dojrzewania, popełnia błędy, postępując na przekór prawom natury lub
obowiązującym zasadom. Czynnikiem, który zmienił charakter problemów występujących już wcześniej, choć nie w tak dużej skali jak dzisiaj, stała się niewątpliwie dostępność internetu. Duża część codziennego funkcjonowania
młodego człowieka odbywa się on‑line – w ten sposób uczy się, ćwiczy, bawi się oraz nawiązuje nowe relacje. Jednocześnie zmaga się z wyzwaniami dotykającymi różnych sfer swego życia, m.in. emocjonalnej, poznawczej i społecznej, a także moralnej. Jest to pogłębione przez to, że w stechnicyzowanej aksjosferze współczesności gloryfikowany jest przypadek i ceniona jest niejednoznaczność określana eufemistycznie „spontanicznością”.
Tymczasem, aby sensownie egzystować, jednostka musi być zakotwiczona w standardach trwałych i nierelatywnych. Zostało to podkreślone z całą siłą wyrazu przez Wiktora E. Frankla, który w książce Homo
patiens stwierdził, że człowiek „nie jest istotą napędzaną popędami, ale pociąganą przez wartości”. Tak więc standardy moralne warunkują naszą ludzką kondycję. Należy wobec tego pobudzać młodego człowieka do szukania odniesień porządkujących jego życie, jak też ład jego indywidualnej wizji świata oraz hierarchii tego wszystkiego, co się w nim znajduje. Tym bardziej więc zamiast rytualnie oceniać postawy i przekonania młodego człowieka, winniśmy pochylić się rozumnie nad jego mikroświatem. Rozpoznać, co myśli i z czym się zmaga, aby
lepiej odczytać jego sytuację i wyjść mu wychowawczo naprzeciw.
Nota biograficzna
dr hab. Piotr T. Nowakowski, prof. IBE – pedagog, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, ORCID 0000-0003-1578-6707,
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Publikacje naukowe
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Dostępność w handlu
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny
Opis powiązań
Alternatywna forma produktu
książka
Książka w miękkiej oprawie
ISBN 9788367385374