Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498631

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron numerowanych łącznie

230
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Młodzież w świecie myślenia i poznania
Twórca

redaktor

Peciakowski, Tomasz
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Instytut Badań Edukacyjnych

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2023-09-30

data upublicznienia metadanych

2023-09-30

Opis marketingowy

Spis treści

Podstawowe fakty dotyczące ludzkiego poznania; Na czym polega racjonalność naszego działania?; Zachowanie złotego środka w pożądaniu wiedzy; Wiedza to niewiedza, tylko uświadomiona; Znaczenie pamięci; Poczucie rzeczywistości; Docilitas, czyli jak być pouczanym; O uczeniu się na błędach; Umiejętność logicznego kojarzenia faktów; O uwzględnianiu zmiennych okoliczności życia; Parę słów o samodzielności w myśleniu; Od myślenia stereotypowego do myślenia pojęciowego; Poznanie fragmentaryczne; Mądrość, wiedza i inteligencja; Ku dojrzałości umysłowej; O potrzebie myślenia filozoficznego; Efekt Google’a; J Cyfrowa proteza umysłu; Pożegnanie z czytaniem?; Przesłanki dla praktyki wychowawczej

Tekst promocyjny

Słowo wstępne:
Ludzkie myślenie zakorzenione jest w kulturze i z niej wyrasta, dlatego jej rolą jest pielęgnowanie i umacnianie „człowieka myślącego”. Jeśli zaś kultura nie dostarcza intelektualnej pożywki, lub gorzej, utwierdza w głupocie, sama skazuje się na degradację. Słowem kluczowym dla niniejszego tomu, współcześnie może rzadziej używanym, jednak w tym kontekście adekwatnym, będzie łaciński termin formatio (formacja, kształt) pochodzący od formare,
czyli ‘formować’, ‘kształcić’. Określenie to nawiązuje do chrześcijańskiej idei samoformowania się, w której stworzenie człowieka na podobieństwo Boga jest nie tyle faktem, co stanem, o który człowiek musi stale
walczyć, zobowiązaniem do rozbudowywania imago Dei w sobie. Samoformowanie się jest więc wielkim wyzwaniem, zwłaszcza w wymiarze myślenia i poznania, gdzie ludzki umysł często skłonny jest spoczywać
na laurach. Każde pokolenie w młodym wieku mierzyć się musiało z różnymi wyzwaniami, kryzysami, wojnami – różnorakimi wydarzeniami, które uderzają w fundamenty świata, podważają ludzką racjonalność i wprowadzają drgania w moralne busole. Ferment codziennego życia targa człowiekiem, rzucając go na kolejne pola doświadczeń i nie dając zbyt wiele czasu, by owe doświadczenia wydały z siebie owoce. Każdy człowiek, zwłaszcza młody, jest pewnym potencjałem, który może się rozwinąć jedynie poprzez odpowiednią uprawę i pielęgnację. Doświadczenie – jak wynika z Arystotelesowskiej hierarchicznej triady – to dopiero początek drogi znaczonej etapami, jakimi są: doświadczenie – wiedza – mądrość. Innej wiedzy potrzebujemy więc, by podjąć decyzję, a innej, by podjąć decyzję dobrą; co innego musimy wiedzieć, by żyć, a co innego, by żyć godziwie i szczęśliwie. Człowiek nieustannie zdobywa wiedzę – poprzez czynności poznawania, tworzenia pojęć czy wnioskowania, przesuwając się od niewiedzy do wiedzy cząstkowej, powierzchownej, a dalej – głębokiej, od wiedzy potocznej do
wiedzy naukowej; wszystko po to, by umiejętnie tę wiedzę spożytkować – z korzyścią dla siebie i innych.
Trudno jest wskazać pokolenie Polaków, które wzrastałoby w czasach spokoju i stabilizacji, bez doświadczenia takiego lub innego intelektualnego fermentu utrudniającego rozwój. Współczesna młodzież także wystawiona jest na próbę, bo o rozwój intelektualny i higienę umysłową dbać musi w świecie nadmiaru i przesytu, gdzie prawie
wszystkiego jest dużo, ale za mało tego, co najcenniejsze. Wyzwaniem jest więc szukanie stabilności w świecie zmian, wpływów i przepływów, poszukiwanie skupienia w ciągłym hałasie, faktów w informacyjnym szumie, prawdy w kakofonii ofert, wzorca na bazarach wartości. Z jednej strony, to rezultat kryzysu racjonalności, którego znakiem jest słynne „pożegnanie z rozumem” Paula Feyerabenda, wyrażającego się potrzebą odejścia od ukształtowanych przez pokolenia sposobów rozumienia pojęć obiektywności czy prawdy oraz odrzucenia tradycyjnej formuły poznania naukowego. Z drugiej strony zaś, to technologiczna postkultura wyławia dzisiaj z wymiaru doświadczenia dane oraz informacje i pozbawiając je kontekstu, uruchamia niekończący się strumień komunikacyjno -informacyjny, dając wrażenie dostępu do wszelkiej możliwej wiedzy o wszystkim i dla wszystkich. Polifonia
dzisiejszego świata może intrygować, ciekawić, pociągać, lecz jeśli na zadane pytanie znajduje się wiele odpowiedzi rozbieżnych, a czasem także sprzecznych – to odpowiedzi te są równie wartościowe, jak i bezwartościowe. ...

Nota biograficzna

Tomasz Peciakowski – socjolog, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, ORCID 0000-0003-4031-3346
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Instytut Badań Edukacyjnych

Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje naukowe
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Kolekcja

tytuł

Współczesne problemy wychowania

numer

2
Alternatywna forma produktu
książka

Książka w miękkiej oprawie

ISBN 9788367385398