Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498631
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość
zawartość podstawowa
Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
liczba stron numerowanych łącznie
230
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Młodzież w świecie myślenia i poznania
Twórca
redaktor
Peciakowski, Tomasz
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2023-09-30
data upublicznienia metadanych
2023-09-30
Opis marketingowy
Spis treści
Podstawowe fakty dotyczące ludzkiego poznania; Na czym polega racjonalność naszego działania?; Zachowanie złotego środka w pożądaniu wiedzy; Wiedza to niewiedza, tylko uświadomiona; Znaczenie pamięci; Poczucie rzeczywistości; Docilitas, czyli jak być pouczanym; O uczeniu się na błędach; Umiejętność logicznego kojarzenia faktów; O uwzględnianiu zmiennych okoliczności życia; Parę słów o samodzielności w myśleniu; Od myślenia stereotypowego do myślenia pojęciowego; Poznanie fragmentaryczne; Mądrość, wiedza i inteligencja; Ku dojrzałości umysłowej; O potrzebie myślenia filozoficznego; Efekt Google’a; J Cyfrowa proteza umysłu; Pożegnanie z czytaniem?; Przesłanki dla praktyki wychowawczej
Tekst promocyjny
Słowo wstępne:
Ludzkie myślenie zakorzenione jest w kulturze i z niej wyrasta, dlatego jej rolą jest pielęgnowanie i umacnianie „człowieka myślącego”. Jeśli zaś kultura nie dostarcza intelektualnej pożywki, lub gorzej, utwierdza w głupocie, sama skazuje się na degradację. Słowem kluczowym dla niniejszego tomu, współcześnie może rzadziej używanym, jednak w tym kontekście adekwatnym, będzie łaciński termin formatio (formacja, kształt) pochodzący od formare,
czyli ‘formować’, ‘kształcić’. Określenie to nawiązuje do chrześcijańskiej idei samoformowania się, w której stworzenie człowieka na podobieństwo Boga jest nie tyle faktem, co stanem, o który człowiek musi stale
walczyć, zobowiązaniem do rozbudowywania imago Dei w sobie. Samoformowanie się jest więc wielkim wyzwaniem, zwłaszcza w wymiarze myślenia i poznania, gdzie ludzki umysł często skłonny jest spoczywać
na laurach. Każde pokolenie w młodym wieku mierzyć się musiało z różnymi wyzwaniami, kryzysami, wojnami – różnorakimi wydarzeniami, które uderzają w fundamenty świata, podważają ludzką racjonalność i wprowadzają drgania w moralne busole. Ferment codziennego życia targa człowiekiem, rzucając go na kolejne pola doświadczeń i nie dając zbyt wiele czasu, by owe doświadczenia wydały z siebie owoce. Każdy człowiek, zwłaszcza młody, jest pewnym potencjałem, który może się rozwinąć jedynie poprzez odpowiednią uprawę i pielęgnację. Doświadczenie – jak wynika z Arystotelesowskiej hierarchicznej triady – to dopiero początek drogi znaczonej etapami, jakimi są: doświadczenie – wiedza – mądrość. Innej wiedzy potrzebujemy więc, by podjąć decyzję, a innej, by podjąć decyzję dobrą; co innego musimy wiedzieć, by żyć, a co innego, by żyć godziwie i szczęśliwie. Człowiek nieustannie zdobywa wiedzę – poprzez czynności poznawania, tworzenia pojęć czy wnioskowania, przesuwając się od niewiedzy do wiedzy cząstkowej, powierzchownej, a dalej – głębokiej, od wiedzy potocznej do
wiedzy naukowej; wszystko po to, by umiejętnie tę wiedzę spożytkować – z korzyścią dla siebie i innych.
Trudno jest wskazać pokolenie Polaków, które wzrastałoby w czasach spokoju i stabilizacji, bez doświadczenia takiego lub innego intelektualnego fermentu utrudniającego rozwój. Współczesna młodzież także wystawiona jest na próbę, bo o rozwój intelektualny i higienę umysłową dbać musi w świecie nadmiaru i przesytu, gdzie prawie
wszystkiego jest dużo, ale za mało tego, co najcenniejsze. Wyzwaniem jest więc szukanie stabilności w świecie zmian, wpływów i przepływów, poszukiwanie skupienia w ciągłym hałasie, faktów w informacyjnym szumie, prawdy w kakofonii ofert, wzorca na bazarach wartości. Z jednej strony, to rezultat kryzysu racjonalności, którego znakiem jest słynne „pożegnanie z rozumem” Paula Feyerabenda, wyrażającego się potrzebą odejścia od ukształtowanych przez pokolenia sposobów rozumienia pojęć obiektywności czy prawdy oraz odrzucenia tradycyjnej formuły poznania naukowego. Z drugiej strony zaś, to technologiczna postkultura wyławia dzisiaj z wymiaru doświadczenia dane oraz informacje i pozbawiając je kontekstu, uruchamia niekończący się strumień komunikacyjno -informacyjny, dając wrażenie dostępu do wszelkiej możliwej wiedzy o wszystkim i dla wszystkich. Polifonia
dzisiejszego świata może intrygować, ciekawić, pociągać, lecz jeśli na zadane pytanie znajduje się wiele odpowiedzi rozbieżnych, a czasem także sprzecznych – to odpowiedzi te są równie wartościowe, jak i bezwartościowe. ...
Ludzkie myślenie zakorzenione jest w kulturze i z niej wyrasta, dlatego jej rolą jest pielęgnowanie i umacnianie „człowieka myślącego”. Jeśli zaś kultura nie dostarcza intelektualnej pożywki, lub gorzej, utwierdza w głupocie, sama skazuje się na degradację. Słowem kluczowym dla niniejszego tomu, współcześnie może rzadziej używanym, jednak w tym kontekście adekwatnym, będzie łaciński termin formatio (formacja, kształt) pochodzący od formare,
czyli ‘formować’, ‘kształcić’. Określenie to nawiązuje do chrześcijańskiej idei samoformowania się, w której stworzenie człowieka na podobieństwo Boga jest nie tyle faktem, co stanem, o który człowiek musi stale
walczyć, zobowiązaniem do rozbudowywania imago Dei w sobie. Samoformowanie się jest więc wielkim wyzwaniem, zwłaszcza w wymiarze myślenia i poznania, gdzie ludzki umysł często skłonny jest spoczywać
na laurach. Każde pokolenie w młodym wieku mierzyć się musiało z różnymi wyzwaniami, kryzysami, wojnami – różnorakimi wydarzeniami, które uderzają w fundamenty świata, podważają ludzką racjonalność i wprowadzają drgania w moralne busole. Ferment codziennego życia targa człowiekiem, rzucając go na kolejne pola doświadczeń i nie dając zbyt wiele czasu, by owe doświadczenia wydały z siebie owoce. Każdy człowiek, zwłaszcza młody, jest pewnym potencjałem, który może się rozwinąć jedynie poprzez odpowiednią uprawę i pielęgnację. Doświadczenie – jak wynika z Arystotelesowskiej hierarchicznej triady – to dopiero początek drogi znaczonej etapami, jakimi są: doświadczenie – wiedza – mądrość. Innej wiedzy potrzebujemy więc, by podjąć decyzję, a innej, by podjąć decyzję dobrą; co innego musimy wiedzieć, by żyć, a co innego, by żyć godziwie i szczęśliwie. Człowiek nieustannie zdobywa wiedzę – poprzez czynności poznawania, tworzenia pojęć czy wnioskowania, przesuwając się od niewiedzy do wiedzy cząstkowej, powierzchownej, a dalej – głębokiej, od wiedzy potocznej do
wiedzy naukowej; wszystko po to, by umiejętnie tę wiedzę spożytkować – z korzyścią dla siebie i innych.
Trudno jest wskazać pokolenie Polaków, które wzrastałoby w czasach spokoju i stabilizacji, bez doświadczenia takiego lub innego intelektualnego fermentu utrudniającego rozwój. Współczesna młodzież także wystawiona jest na próbę, bo o rozwój intelektualny i higienę umysłową dbać musi w świecie nadmiaru i przesytu, gdzie prawie
wszystkiego jest dużo, ale za mało tego, co najcenniejsze. Wyzwaniem jest więc szukanie stabilności w świecie zmian, wpływów i przepływów, poszukiwanie skupienia w ciągłym hałasie, faktów w informacyjnym szumie, prawdy w kakofonii ofert, wzorca na bazarach wartości. Z jednej strony, to rezultat kryzysu racjonalności, którego znakiem jest słynne „pożegnanie z rozumem” Paula Feyerabenda, wyrażającego się potrzebą odejścia od ukształtowanych przez pokolenia sposobów rozumienia pojęć obiektywności czy prawdy oraz odrzucenia tradycyjnej formuły poznania naukowego. Z drugiej strony zaś, to technologiczna postkultura wyławia dzisiaj z wymiaru doświadczenia dane oraz informacje i pozbawiając je kontekstu, uruchamia niekończący się strumień komunikacyjno -informacyjny, dając wrażenie dostępu do wszelkiej możliwej wiedzy o wszystkim i dla wszystkich. Polifonia
dzisiejszego świata może intrygować, ciekawić, pociągać, lecz jeśli na zadane pytanie znajduje się wiele odpowiedzi rozbieżnych, a czasem także sprzecznych – to odpowiedzi te są równie wartościowe, jak i bezwartościowe. ...
Nota biograficzna
Tomasz Peciakowski – socjolog, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, ORCID 0000-0003-4031-3346
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Publikacje naukowe
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny
Opis powiązań
Alternatywna forma produktu
książka
Książka w miękkiej oprawie
ISBN 9788367385398