Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498633
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość
zawartość podstawowa
Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
liczba stron numerowanych łącznie
248
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Wolność i wybory młodzieży
Twórca
redaktor
Gajewski, Mariusz
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2023-09-30
data upublicznienia metadanych
2023-09-30
Opis marketingowy
Spis treści
Czy jesteś kowalem swojego losu?; I O autonomii w decyzjach i działaniu; Rola silnej woli; Tak idzie młodość; Dążenie do doskonałości; Problem nieokiełznanego aktywizmu; Przezwyciężanie młodzieńczej niecierpliwości; Problem z motywacją o działania; Wolność i władza; Wolność i jej granice; Co masz na myśli, mówiąc o wolności?; Czy wolna wola jest możliwa?; Przedawkowanie wolności; Gust a sprawa wyboru; Znaczenie wyboru celów w życiu; Rola stałości i wytrwałości w realizacji założonych celów; Od prozy codzienności do heroizmu; Odwaga cywilna, czyli jak „iść wyprostowanym”; O akceptacji własnych ograniczeń; Prawa i wolności młodego człowieka; Przesłanki dla praktyki wychowawczej
Tekst promocyjny
Słowo wstępne:
Młodość bywa postrzegana jako czas beztroski, nieograniczonych możliwości, braku trwałych zobowiązań i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości młody człowiek doświadcza rozmaitych wyzwań, żyje pod presją oczekiwań dorosłych, licznych egzaminów, emocjonalnych burz, zmienności nastrojów. Konfrontowany jest z realiami codzienności na wiele sposobów. Dąży do określenia własnej tożsamości, miejsca i roli w życiu rodzinnym, koleżeńskim, kreśli plany związane z edukacją i przyszłą karierą zawodową, podejmuje pierwsze decyzje dotyczące swego życia. To wszystko wymaga od niego należytego rozeznania, co – jak wiemy – nie jest łatwe z wielu powodów. Rozważania zawarte w niniejszej publikacji podejmują istotną
kwestię wolności i wyborów współczesnej młodzieży. Autorzy poszczególnych artykułów, nierzadko w nawiązaniu do klasyków myśli filozoficznej, odkrywają najważniejsze przestrzenie młodości, przedstawiając ją w świetle kategorii podstawowych. Czym jest wolność, jakie są jej przywileje, a jakie ograniczenia? Jakimi kryteriami powinna kierować się młodzież w swoim życiu? Jaką rolę w procesie jej wychowania pełnią dorośli? Na te i wiele innych pytań zainteresowany tematem Czytelnik znajdzie odpowiedź może nie zawsze pełną, ale z pewnością inspirującą do przemyśleń i dalszych eksploracji omawianego zagadnienia. Kształtując siebie, poszukując odpowiedzi na ważne pytania, jak i wyznaczając cel własnego życia, młodzi na różne sposoby realizują własną wolność; tę wolność najpełniej rozpoznajemy w podejmowanych przez nich działaniach. Poprzez wybory dokonywane samodzielnie lub przy wsparciu dorosłych młodzież ma szansę na twórczy rozwój, może nabywać sprawności moralne, dojrzewać psychicznie, emocjonalnie i społecznie, a poprzez to wzmacniać pewność siebie, poczucie własnej wartości i – co istotne – ugruntowywać osobowość i charakter. Oczywiście, nie wszystkie wybory bywają optymalne. Możliwość popełniania błędów wpisana jest w wiek młodości, jednak, na szczęście, istnieje również możliwość korygowania niewłaściwych decyzji. Wszak, jak mawiał rzymski filozof i polityk Marek Tulliusz Cyceron, ludzką rzeczą jest błądzić, głupców zaś rzeczą – w błędzie trwać. Szukając trwałych, jednoznacznych i nierelatywnych standardów wychowania, możemy wskazać na takie sprawności moralne jak roztropność, umiarkowanie, męstwo i sprawiedliwość. Dziś mówienie na ich temat nie cieszy się powszechnym uznaniem – większą popularność zyskały hasła nawołujące do niczym nieskrępowanej wolności, niezależności, prawa do samostanowienia czy osobliwie pojmowanej tolerancji. Sprawę wychowania komplikuje edukacja dystansująca się
od wymagań, narracja dewaluująca racjonalną część naszej osobowości na rzecz apoteozy emocji i nieokiełznanej spontaniczności. W związku z tą sytuacją kształtowanie rozumu, formowanie sumienia czy wzmacnianie sprawności moralnych staje się współcześnie zadaniem pierwszoplanowym w procesie wychowawczym. Tego typu podejście pozwala młodemu pokoleniu na umiejętne wykorzystanie drzemiących w nim predyspozycji oraz ich ukierunkowany rozwój. Mówiąc o wolności i wyborach młodzieży, należy uwzględnić istotny fakt, że wychowanie powinno zawsze uwzględniać osobiste możliwości i ograniczenia młodego człowieka. Prawdą jest, że choć
nie na wszystko, co dzieje się w życiu, mamy wpływ, zwłaszcza na zdarzenia losowe, to mamy jednak wpływ na dokonywane przez siebie wybory. ...
Młodość bywa postrzegana jako czas beztroski, nieograniczonych możliwości, braku trwałych zobowiązań i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości młody człowiek doświadcza rozmaitych wyzwań, żyje pod presją oczekiwań dorosłych, licznych egzaminów, emocjonalnych burz, zmienności nastrojów. Konfrontowany jest z realiami codzienności na wiele sposobów. Dąży do określenia własnej tożsamości, miejsca i roli w życiu rodzinnym, koleżeńskim, kreśli plany związane z edukacją i przyszłą karierą zawodową, podejmuje pierwsze decyzje dotyczące swego życia. To wszystko wymaga od niego należytego rozeznania, co – jak wiemy – nie jest łatwe z wielu powodów. Rozważania zawarte w niniejszej publikacji podejmują istotną
kwestię wolności i wyborów współczesnej młodzieży. Autorzy poszczególnych artykułów, nierzadko w nawiązaniu do klasyków myśli filozoficznej, odkrywają najważniejsze przestrzenie młodości, przedstawiając ją w świetle kategorii podstawowych. Czym jest wolność, jakie są jej przywileje, a jakie ograniczenia? Jakimi kryteriami powinna kierować się młodzież w swoim życiu? Jaką rolę w procesie jej wychowania pełnią dorośli? Na te i wiele innych pytań zainteresowany tematem Czytelnik znajdzie odpowiedź może nie zawsze pełną, ale z pewnością inspirującą do przemyśleń i dalszych eksploracji omawianego zagadnienia. Kształtując siebie, poszukując odpowiedzi na ważne pytania, jak i wyznaczając cel własnego życia, młodzi na różne sposoby realizują własną wolność; tę wolność najpełniej rozpoznajemy w podejmowanych przez nich działaniach. Poprzez wybory dokonywane samodzielnie lub przy wsparciu dorosłych młodzież ma szansę na twórczy rozwój, może nabywać sprawności moralne, dojrzewać psychicznie, emocjonalnie i społecznie, a poprzez to wzmacniać pewność siebie, poczucie własnej wartości i – co istotne – ugruntowywać osobowość i charakter. Oczywiście, nie wszystkie wybory bywają optymalne. Możliwość popełniania błędów wpisana jest w wiek młodości, jednak, na szczęście, istnieje również możliwość korygowania niewłaściwych decyzji. Wszak, jak mawiał rzymski filozof i polityk Marek Tulliusz Cyceron, ludzką rzeczą jest błądzić, głupców zaś rzeczą – w błędzie trwać. Szukając trwałych, jednoznacznych i nierelatywnych standardów wychowania, możemy wskazać na takie sprawności moralne jak roztropność, umiarkowanie, męstwo i sprawiedliwość. Dziś mówienie na ich temat nie cieszy się powszechnym uznaniem – większą popularność zyskały hasła nawołujące do niczym nieskrępowanej wolności, niezależności, prawa do samostanowienia czy osobliwie pojmowanej tolerancji. Sprawę wychowania komplikuje edukacja dystansująca się
od wymagań, narracja dewaluująca racjonalną część naszej osobowości na rzecz apoteozy emocji i nieokiełznanej spontaniczności. W związku z tą sytuacją kształtowanie rozumu, formowanie sumienia czy wzmacnianie sprawności moralnych staje się współcześnie zadaniem pierwszoplanowym w procesie wychowawczym. Tego typu podejście pozwala młodemu pokoleniu na umiejętne wykorzystanie drzemiących w nim predyspozycji oraz ich ukierunkowany rozwój. Mówiąc o wolności i wyborach młodzieży, należy uwzględnić istotny fakt, że wychowanie powinno zawsze uwzględniać osobiste możliwości i ograniczenia młodego człowieka. Prawdą jest, że choć
nie na wszystko, co dzieje się w życiu, mamy wpływ, zwłaszcza na zdarzenia losowe, to mamy jednak wpływ na dokonywane przez siebie wybory. ...
Nota biograficzna
dr Mariusz Gajewski – pedagog, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ORCID 0000-0001-6454-5876,
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Publikacje naukowe
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny
Opis powiązań
Alternatywna forma produktu
książka
Książka w miękkiej oprawie
ISBN 9788367385411