Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498651

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron numerowanych łącznie

266
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Wzory i autorytety młodzieży
Twórca

redaktor

Rewera, Mirosław
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Instytut Badań Edukacyjnych

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2023-11-30

data upublicznienia metadanych

2023-11-30

Opis marketingowy

Spis treści

MIROSŁAW REWERA Słowo wstępne 7
IWONA JAZUKIEWICZ Autorytet niejedno ma imię? 11
MIROSŁAW REWERA Kryzys autorytetu czy zmiana? 47
STANISŁAW GAŁKOWSKI Między podporządkowaniem a kontestacją 63
DOROTA GIZICKA Rola osoby znaczącej w dojrzewaniu jednostki 75
ZDZISŁAW BARSZEWICZ Słowa i przykłady 85
MAŁGORZATA SZYSZKA Sytuacja tradycyjnego autorytetu dzisiaj 89
AGATA CHABIOR Czego młodzi mogą uczyć się od starszych? 101
ŁUKASZ SZWEJKA Kategoria osobowości internetowej 113
PIOTR ŁUCZUK Nietrwałość wzorców osobowych 123
IGOR ZALEWSKI Ich walka 139
JAROSŁAW JĘDRYSIK Gdy autorytet wychodzi ze swej roli 143
BERNADETA BOTWINA Czy grupa odniesienia ma znaczenie? 153
TOMASZ PECIAKOWSKI Kłopot z opinią publiczną 165
KRZYSZTOF SZ TALT Wzorce osobowe jako modele postępowania 185
ANNA WOŁPIUK-OCHOCIŃSKA Rola naśladowania, modelowania i identyfikacji 201
ARTUR GÓRECKI Relacja mistrz i uczeń 213
MAREK REMBIERZ Wychowywać (w sobie) mistrza 229
LESZEK GALAROWICZ Autorytet czy partnerstwo w wychowaniu? 233
MONIKA WOJTKOWIAK Od dorastania do przywództwa 241
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 259

Tekst promocyjny

Słowo wstępne:
Słowo „autorytet” wywodzi się od łacińskiego terminu auctoritas oznaczającego powagę moralną lub poważanie w jakiejś dziedzinie życia. Odnosi się ono nie tylko do osoby, ale również do instytucji czy doktryny, które cieszą się uznaniem pewnej grupy ludzi. Z upływem czasu pojęcie autorytetu zmieniało swe znaczenie, ale rdzeń łacińskiego
auctoritas pozostał niezmienny. Autorytet utożsamiano z wpływem, wzorem godnym naśladowania, zaufaniem, godnością oraz poważaniem. W naukach społecznych wskazuje się najczęściej na takie cechy autorytetu, jak kwalifikacje zawodowe, wiedza, doświadczenie, walory charakteru, cechy intelektualne i moralne, status społeczny, utrzymywanie poprawnych stosunków międzyludzkich, zaangażowanie społeczne, cechy fizyczne osoby, sankcje właściwe danemu stanowisku i nowatorstwo w pracy zawodowej. Pojęcie autorytetu znajduje się
w kręgu zainteresowania różnych dyscyplin naukowych zorientowanych na analizę zachowań ludzkich, jak np. pedagogika, socjologia, psychologia, filozofia, etyka czy prakseologia.
W dzisiejszych czasach szybkich przeobrażeń społeczno-kulturowych, gospodarczych, cywilizacyjnych, w dobie dominacji kultury masowej i postmodernizmu potrzeba posiadania wzoru osobowego jest nadal silna. Autorytety, chociaż w zmienionej formie, nieustannie funkcjonują w przestrzeni społecznej. Potrzeba posiadania autorytetu
od zawsze towarzyszyła ludzkości i tak naprawdę niewiele się tutaj zmieniło. Pomimo że obecnie żyjemy w kulturze konfiguratywnej, a nawet prefiguratywnej (według klasyfikacji Margaret Mead), młodzi ludzie wciąż czerpią inspirację z zachowań rodziców i dziadków, którzy w kwestiach moralnych pełnią niezastąpioną rolę nauczycieli.
Internet zrewolucjonizował życie współczesnego człowieka. Ma również istotny wpływ na percepcję wzorów i autorytetów. W świecie zdominowanym przez „życie w sieci” doszło do istotnych zmian w obszarze komunikacji pomiędzy twórcami a odbiorcami. Ci ostatni zaczęli wpływać na podejmowane przez twórców tematy. Z kolei
twórcy internetowi, określani także mianem influencerów, stali się idolami, a czasami wręcz autorytetami dla młodego pokolenia. Swoistym wyzwaniem dla wychowania stało się stosunkowo nowe zjawisko kreowania autorytetów medialnych. Era mediów społecznościowych ośmieliła miliony użytkowników sieci do wcielania się w role „autorytetów”. Zafascynowani światem wirtualnym młodzi ludzie, poszukując wzorów osobowych, mogą się łatwo pogubić. W procesie wychowania, który trudno sobie wyobrazić bez autorytetów i wzorów osobowych, pierwszoplanową rolę powinni odgrywać rodzice i najbliższe otoczenie społeczne młodego człowieka. Współcześnie relacja z takim autorytetem domaga się partnerstwa i dialogu. Inaczej autorytet przekształca się w autokratyzm, który może mieć zgubne konsekwencje dla rozwoju jednostki. Z drugiej strony, zbyt duża doza wolności, spłyca wartość autorytetu, pozbawia go pierwotnego znaczenia i zaprzecza definicji tego zjawiska. Prawdziwy autorytet opiera się na dobrowolnym podporządkowaniu jego woli i obdarzeniu go zaufaniem. Wszelka presja ze strony autorytetu, który siłą wymuszałby uznanie i szacunek, prowadzi wcześniej czy później do własnej
karykatury i wynaturzenia.

Nota biograficzna

dr Mirosław Rewera – socjolog, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, ORCID 0000-0002-0129-1175,
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Instytut Badań Edukacyjnych

Dostępna u dystrybutora Tak
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Kolekcja

tytuł

Współczesne problemy wychowania

numer

6
Alternatywna forma produktu
książka

Książka w miękkiej oprawie

ISBN 9788367385572