Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498688
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie
198
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Młodzież wobec wartości
Twórca
redaktor
Magier, Piotr
ISNI 0000000371062295
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2024-08-30
data upublicznienia metadanych
2024-08-30
Opis marketingowy
Spis treści
PIOTR MAGIER Słowo wstępne 7
ZOFIA REMISZEWSKA Rola wartości w życiu ludzkim 11
BOGDAN WIĘCKIEWICZ Przegląd teorii wartości 33
AGNIESZKA CYBAL-MICHALSKA System i hierarchia
wartości 51
PIOTR DOMERACKI Konflikt wartości 71
JOANNA SMYŁA Wartości polskiej młodzieży: przegląd badań 123
MAREK REMBIERZ O rozumieniu i roli wartości w teorii i praktyce wychowania 153
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 193
ZOFIA REMISZEWSKA Rola wartości w życiu ludzkim 11
BOGDAN WIĘCKIEWICZ Przegląd teorii wartości 33
AGNIESZKA CYBAL-MICHALSKA System i hierarchia
wartości 51
PIOTR DOMERACKI Konflikt wartości 71
JOANNA SMYŁA Wartości polskiej młodzieży: przegląd badań 123
MAREK REMBIERZ O rozumieniu i roli wartości w teorii i praktyce wychowania 153
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 193
Tekst promocyjny
Wartości uznawane są za kluczowy element kultury, oś życia społecznego, rdzeń edukacji. Odwołuje się do nich religia, sztuka i nauka. Ich obecność w wielu różnorodnych płaszczyznach indywidualnego i wspólnotowego funkcjonowania człowieka świadczy dobitnie o konstytutywnym – poznawczym, interpretacyjnym, emocjonalnym, ewaluacyjnym oraz formacyjnym – znaczeniu wartości. Bardzo często pełnią one rolę kryterium, poprzez które dokonuje się ocena kluczowych aspektów współczesnej cywilizacji. Wydaje się wręcz, że niemożliwe jest refleksyjne i twórcze funkcjonowanie człowieka bez odniesienia się do wartości, a one same stanowią trwały fundament cywilizacyjnego dorobku kultury Zachodu.
Przekonanie o zasadniczym znaczeniu wartości obecne jest wyraźnie w pedagogice i edukacji. Wartości traktowane są jako główny stymulator rozwoju, kluczowy element motywacyjny i teleologiczny. Powszechnie przyjmuje się, że systemy aksjologiczne są niezastąpione dla określania podstawowych elementów każdego modelu edukacyjnego, zwłaszcza dla formułowania celów i zasad wychowania. Obraz człowieka służącego najwyższym wartościom często jest przywoływany jako wzór i archetyp wychowania. Ocenie aksjologicznej podlegają takie elementy tego procesu jak treści i metody wychowania, a także sama relacja wychowawcza. Wartości uznawane są za źródło każdej koncepcji i nurtu pedagogicznego oraz za kryterium ich rozróżniania.
Jednak nagminne bezrefleksyjne odwoływanie się do wartości, spontaniczne przywoływanie ich w różnych kontekstach i celach może wprowadzać bałagan aksjologiczny, powodować niejasności w rozumieniu ich istoty i funkcji. Kategoria wartości może się stawać zarówno „pojęciowym wytrychem”, służącym uzasadnianiu różno‑
rodnych przekonań i postaw, jak i „pojęciowym workiem”, w którym umieszcza się różnorakie, czasem sprzeczne względem siebie i nie zawsze szczytne treści. Kategoria wartości może być też postrzegana jako „nienaruszalna świętość”, pewnik, aksjomat, zbiór zasad niepodlegających krytyce czy dyskusji; niezaprzeczalny wyznacznik wszystkiego, co słuszne i szlachetne.
Niniejszy tom zawiera teksty poruszające najważniejsze zagadnienia z obszaru problematyki wartości. Prezentuje nie tylko kwestie definicyjne i typologiczne – porządkujące obrany temat, lecz również podejmuje problemy szczegółowe. W erudycyjnych artykułach składających się na publikację zostają poddane analizie zagadnienia
dotyczące wielu aspektów: istoty wartości w odniesieniu do różnorodnych, filozoficznych i społecznych koncepcji wartości; ich struktury i współczesnych przemian; funkcji i znaczenia wartości w życiu człowieka, zwłaszcza w kontekście rozwoju osobistego; konfliktu wartości – ich genezy, typów i konsekwencji; wartości preferowanych przez współczesną polską młodzież oraz empirycznych możliwości określania (badania) tychże preferencji; wreszcie problematyki wychowania do wartości – aksjologicznych oczekiwań i wyzwań współczesnej edukacji
oraz zasad i uwarunkowań międzypokoleniowej transmisji wartości.
Co istotne, prezentowana publikacja może być traktowana jako wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy zbiór wiedzy poświęcony problematyce wartości, kompendium zawierające teoretyczne informacje na ten temat, a także aksjologiczną wiedzę z zakresu empirycznych nauk szczegółowych. Opracowanie ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Wyjaśnia, czym są wartości, lecz również wskazuje na aktualne wyzwania dotyczące wartości i możliwości ich przezwyciężania.
Przekonanie o zasadniczym znaczeniu wartości obecne jest wyraźnie w pedagogice i edukacji. Wartości traktowane są jako główny stymulator rozwoju, kluczowy element motywacyjny i teleologiczny. Powszechnie przyjmuje się, że systemy aksjologiczne są niezastąpione dla określania podstawowych elementów każdego modelu edukacyjnego, zwłaszcza dla formułowania celów i zasad wychowania. Obraz człowieka służącego najwyższym wartościom często jest przywoływany jako wzór i archetyp wychowania. Ocenie aksjologicznej podlegają takie elementy tego procesu jak treści i metody wychowania, a także sama relacja wychowawcza. Wartości uznawane są za źródło każdej koncepcji i nurtu pedagogicznego oraz za kryterium ich rozróżniania.
Jednak nagminne bezrefleksyjne odwoływanie się do wartości, spontaniczne przywoływanie ich w różnych kontekstach i celach może wprowadzać bałagan aksjologiczny, powodować niejasności w rozumieniu ich istoty i funkcji. Kategoria wartości może się stawać zarówno „pojęciowym wytrychem”, służącym uzasadnianiu różno‑
rodnych przekonań i postaw, jak i „pojęciowym workiem”, w którym umieszcza się różnorakie, czasem sprzeczne względem siebie i nie zawsze szczytne treści. Kategoria wartości może być też postrzegana jako „nienaruszalna świętość”, pewnik, aksjomat, zbiór zasad niepodlegających krytyce czy dyskusji; niezaprzeczalny wyznacznik wszystkiego, co słuszne i szlachetne.
Niniejszy tom zawiera teksty poruszające najważniejsze zagadnienia z obszaru problematyki wartości. Prezentuje nie tylko kwestie definicyjne i typologiczne – porządkujące obrany temat, lecz również podejmuje problemy szczegółowe. W erudycyjnych artykułach składających się na publikację zostają poddane analizie zagadnienia
dotyczące wielu aspektów: istoty wartości w odniesieniu do różnorodnych, filozoficznych i społecznych koncepcji wartości; ich struktury i współczesnych przemian; funkcji i znaczenia wartości w życiu człowieka, zwłaszcza w kontekście rozwoju osobistego; konfliktu wartości – ich genezy, typów i konsekwencji; wartości preferowanych przez współczesną polską młodzież oraz empirycznych możliwości określania (badania) tychże preferencji; wreszcie problematyki wychowania do wartości – aksjologicznych oczekiwań i wyzwań współczesnej edukacji
oraz zasad i uwarunkowań międzypokoleniowej transmisji wartości.
Co istotne, prezentowana publikacja może być traktowana jako wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy zbiór wiedzy poświęcony problematyce wartości, kompendium zawierające teoretyczne informacje na ten temat, a także aksjologiczną wiedzę z zakresu empirycznych nauk szczegółowych. Opracowanie ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Wyjaśnia, czym są wartości, lecz również wskazuje na aktualne wyzwania dotyczące wartości i możliwości ich przezwyciężania.
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria Thema
JN
Pedagogika
Kategoria Thema
J
Społeczeństwo i nauki społeczne
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny