Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498690
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie
164
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Aspiracje i dążenia młodzieży
Twórca
autor
Więckiewicz, Bogdan
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2024-08-30
data upublicznienia metadanych
2024-08-30
Opis marketingowy
Spis treści
BOGDAN WIĘCKIEWICZ Słowo wstępne 7
PIOTR T. NOWAKOWSKI Teoretyczne ujęcie ludzkich dążeń 11
MAREK KACZMARZYK O biologicznym podłożu
dążeń młodzieży 43
MATEUSZ SZAST Rola ambicji i motywacji 59
ANNA DUDA-MACHEJEK Cele i dążenia młodych Polaków: przegląd badań 93
PIOTR MIKIEWICZ Wspieranie aspiracji adolescentów w oparciu o rozwój kapitału społecznego 137
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159
PIOTR T. NOWAKOWSKI Teoretyczne ujęcie ludzkich dążeń 11
MAREK KACZMARZYK O biologicznym podłożu
dążeń młodzieży 43
MATEUSZ SZAST Rola ambicji i motywacji 59
ANNA DUDA-MACHEJEK Cele i dążenia młodych Polaków: przegląd badań 93
PIOTR MIKIEWICZ Wspieranie aspiracji adolescentów w oparciu o rozwój kapitału społecznego 137
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159
Tekst promocyjny
Każdy człowiek ma aspiracje, które chce realizować na różnych etapach życia. Aspiracje to zestaw dążeń określony przez najważniejsze cele, które są przez daną osobę zdefiniowane, uznane za istotne i decydują
o jej zamierzeniach. W sposób szczególny ujawniają się w momencie wkraczania w dorosłość. Wówczas młoda osoba tworzy projekt własnego życia, określa plany i sposoby ich realizacji. W kontekst tych planów wpisują się wartości – wyznaczają one określoną wizję świata i kierunek najważniejszych celów życiowych. Wartości decydują więc o stylu życia i funkcjonowaniu grup społecznych. Do internalizacji wartości dochodzi w pierwszym rzędzie w środowisku rodzinnym w procesie socjalizacji pierwotnej i wychowania. Świat wartości ukształtowany we wczesnym etapie rozwoju rzutuje na wybory dokonywane w przyszłości.
Aspiracje są w dużej mierze składnikiem osobowości jednostki i zależą od jej środowiska życia. Tematowi temu poświęcono wiele uwagi w badaniach socjologicznych, pedagogicznych czy psychologicznych. Koncentrują się one wokół dążeń, pragnień i celów życiowych młodych osób. Waga tych dociekań wynika z faktu, że dążenia młodzieży – poza osobistym wymiarem – wyznaczają również kierunek rozwoju społecznego pod względem ekonomicznym, kulturowym i społecznym. Każda generacja przynosi swój zasób pragnień i dążeń, który jest mniej lub bardziej odmienny od tego, co było udziałem wcześniejszych pokoleń. Różnice te wynikają z dostrzegalnych procesów rozwoju zachodzących we współczesnym świecie, jak też ze zmian kulturowych, obyczajowych oraz związanych z nimi przemian systemu wartości. Młode pokolenie podejmuje decyzje, które będą miały konsekwencje zarówno dla ich własnej przyszłości, jak i dla społeczeństwa. Dzisiejsza młodzież kształtuje własne poglądy i dążenia pod wpływem wewnętrznych inspiracji, lecz także pod naciskiem różnych środowisk, instytucji czy kultury masowej. Ta ostatnia stwarza duże możliwości dla dokonywanych wyborów. Z drugiej strony może też oddziaływać negatywnie na młodych ludzi.
Rozważania zawarte w niniejszym tomie podejmują parę ważnych kwestii dotyczących aspiracji młodego pokolenia. Autorzy poszczególnych rozdziałów naświetlają problematykę dążeń młodzieży z kilku perspektyw, jak chociażby filozoficznej, pedagogicznej czy socjologicznej. Poszukują odpowiedzi na pytania związane z ważnymi wyborami życiowymi młodych osób, a dotyczącymi zwłaszcza edukacji i przyszłości zawodowej. Zdefiniowano podstawowe pojęcia, dokonano teoretycznego przeglądu ludzkich dążeń, scharakteryzowano motywacje kierujące wyborami młodego pokolenia, opisano rolę ambicji i motywacji. Autorzy zastanawiają się, czy aspiracje współczesnej młodzieży są wysokie, czy zaniżone. Opisano metody i techniki stosowane do pomiaru aspiracji, zaprezentowano przegląd rodzimych badań dotyczących opisywanego problemu, wreszcie przedstawiono
propozycje wspierania aspiracji adolescentów.
Treści publikacji adresowane są do socjologów, pedagogów, psychologów, a także do rodziców, nauczycieli i wszystkich osób, które interesują się tematyką aspiracji młodego pokolenia.
o jej zamierzeniach. W sposób szczególny ujawniają się w momencie wkraczania w dorosłość. Wówczas młoda osoba tworzy projekt własnego życia, określa plany i sposoby ich realizacji. W kontekst tych planów wpisują się wartości – wyznaczają one określoną wizję świata i kierunek najważniejszych celów życiowych. Wartości decydują więc o stylu życia i funkcjonowaniu grup społecznych. Do internalizacji wartości dochodzi w pierwszym rzędzie w środowisku rodzinnym w procesie socjalizacji pierwotnej i wychowania. Świat wartości ukształtowany we wczesnym etapie rozwoju rzutuje na wybory dokonywane w przyszłości.
Aspiracje są w dużej mierze składnikiem osobowości jednostki i zależą od jej środowiska życia. Tematowi temu poświęcono wiele uwagi w badaniach socjologicznych, pedagogicznych czy psychologicznych. Koncentrują się one wokół dążeń, pragnień i celów życiowych młodych osób. Waga tych dociekań wynika z faktu, że dążenia młodzieży – poza osobistym wymiarem – wyznaczają również kierunek rozwoju społecznego pod względem ekonomicznym, kulturowym i społecznym. Każda generacja przynosi swój zasób pragnień i dążeń, który jest mniej lub bardziej odmienny od tego, co było udziałem wcześniejszych pokoleń. Różnice te wynikają z dostrzegalnych procesów rozwoju zachodzących we współczesnym świecie, jak też ze zmian kulturowych, obyczajowych oraz związanych z nimi przemian systemu wartości. Młode pokolenie podejmuje decyzje, które będą miały konsekwencje zarówno dla ich własnej przyszłości, jak i dla społeczeństwa. Dzisiejsza młodzież kształtuje własne poglądy i dążenia pod wpływem wewnętrznych inspiracji, lecz także pod naciskiem różnych środowisk, instytucji czy kultury masowej. Ta ostatnia stwarza duże możliwości dla dokonywanych wyborów. Z drugiej strony może też oddziaływać negatywnie na młodych ludzi.
Rozważania zawarte w niniejszym tomie podejmują parę ważnych kwestii dotyczących aspiracji młodego pokolenia. Autorzy poszczególnych rozdziałów naświetlają problematykę dążeń młodzieży z kilku perspektyw, jak chociażby filozoficznej, pedagogicznej czy socjologicznej. Poszukują odpowiedzi na pytania związane z ważnymi wyborami życiowymi młodych osób, a dotyczącymi zwłaszcza edukacji i przyszłości zawodowej. Zdefiniowano podstawowe pojęcia, dokonano teoretycznego przeglądu ludzkich dążeń, scharakteryzowano motywacje kierujące wyborami młodego pokolenia, opisano rolę ambicji i motywacji. Autorzy zastanawiają się, czy aspiracje współczesnej młodzieży są wysokie, czy zaniżone. Opisano metody i techniki stosowane do pomiaru aspiracji, zaprezentowano przegląd rodzimych badań dotyczących opisywanego problemu, wreszcie przedstawiono
propozycje wspierania aspiracji adolescentów.
Treści publikacji adresowane są do socjologów, pedagogów, psychologów, a także do rodziców, nauczycieli i wszystkich osób, które interesują się tematyką aspiracji młodego pokolenia.
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria Thema
J
Społeczeństwo i nauki społeczne
Kategoria Thema
JN
Pedagogika
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny