Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498690

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie

164
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Aspiracje i dążenia młodzieży
Twórca

autor

Więckiewicz, Bogdan
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Instytut Badań Edukacyjnych

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-08-30

data upublicznienia metadanych

2024-08-30

Opis marketingowy

Spis treści

BOGDAN WIĘCKIEWICZ Słowo wstępne 7
PIOTR T. NOWAKOWSKI Teoretyczne ujęcie ludzkich dążeń 11
MAREK KACZMARZYK O biologicznym podłożu
dążeń młodzieży 43
MATEUSZ SZAST Rola ambicji i motywacji 59
ANNA DUDA-MACHEJEK Cele i dążenia młodych Polaków: przegląd badań 93
PIOTR MIKIEWICZ Wspieranie aspiracji adolescentów w oparciu o rozwój kapitału społecznego 137
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159

Tekst promocyjny

Każdy człowiek ma aspiracje, które chce realizować na różnych etapach życia. Aspiracje to zestaw dążeń określony przez najważniejsze cele, które są przez daną osobę zdefiniowane, uznane za istotne i decydują
o jej zamierzeniach. W sposób szczególny ujawniają się w momencie wkraczania w dorosłość. Wówczas młoda osoba tworzy projekt własnego życia, określa plany i sposoby ich realizacji. W kontekst tych planów wpisują się wartości – wyznaczają one określoną wizję świata i kierunek najważniejszych celów życiowych. Wartości decydują więc o stylu życia i funkcjonowaniu grup społecznych. Do internalizacji wartości dochodzi w pierwszym rzędzie w środowisku rodzinnym w procesie socjalizacji pierwotnej i wychowania. Świat wartości ukształtowany we wczesnym etapie rozwoju rzutuje na wybory dokonywane w przyszłości.
Aspiracje są w dużej mierze składnikiem osobowości jednostki i zależą od jej środowiska życia. Tematowi temu poświęcono wiele uwagi w badaniach socjologicznych, pedagogicznych czy psychologicznych. Koncentrują się one wokół dążeń, pragnień i celów życiowych młodych osób. Waga tych dociekań wynika z faktu, że dążenia młodzieży – poza osobistym wymiarem – wyznaczają również kierunek rozwoju społecznego pod względem ekonomicznym, kulturowym i społecznym. Każda generacja przynosi swój zasób pragnień i dążeń, który jest mniej lub bardziej odmienny od tego, co było udziałem wcześniejszych pokoleń. Różnice te wynikają z dostrzegalnych procesów rozwoju zachodzących we współczesnym świecie, jak też ze zmian kulturowych, obyczajowych oraz związanych z nimi przemian systemu wartości. Młode pokolenie podejmuje decyzje, które będą miały konsekwencje zarówno dla ich własnej przyszłości, jak i dla społeczeństwa. Dzisiejsza młodzież kształtuje własne poglądy i dążenia pod wpływem wewnętrznych inspiracji, lecz także pod naciskiem różnych środowisk, instytucji czy kultury masowej. Ta ostatnia stwarza duże możliwości dla dokonywanych wyborów. Z drugiej strony może też oddziaływać negatywnie na młodych ludzi.
Rozważania zawarte w niniejszym tomie podejmują parę ważnych kwestii dotyczących aspiracji młodego pokolenia. Autorzy poszczególnych rozdziałów naświetlają problematykę dążeń młodzieży z kilku perspektyw, jak chociażby filozoficznej, pedagogicznej czy socjologicznej. Poszukują odpowiedzi na pytania związane z ważnymi wyborami życiowymi młodych osób, a dotyczącymi zwłaszcza edukacji i przyszłości zawodowej. Zdefiniowano podstawowe pojęcia, dokonano teoretycznego przeglądu ludzkich dążeń, scharakteryzowano motywacje kierujące wyborami młodego pokolenia, opisano rolę ambicji i motywacji. Autorzy zastanawiają się, czy aspiracje współczesnej młodzieży są wysokie, czy zaniżone. Opisano metody i techniki stosowane do pomiaru aspiracji, zaprezentowano przegląd rodzimych badań dotyczących opisywanego problemu, wreszcie przedstawiono
propozycje wspierania aspiracji adolescentów.
Treści publikacji adresowane są do socjologów, pedagogów, psychologów, a także do rodziców, nauczycieli i wszystkich osób, które interesują się tematyką aspiracji młodego pokolenia.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Instytut Badań Edukacyjnych

Kategoria Thema

J
Społeczeństwo i nauki społeczne

Kategoria Thema

JN
Pedagogika
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Kolekcja

tytuł

Współczesne problemy wychowania

numer

8