Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=12027768
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie
156
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Młodzież w infosferze
Twórca
redaktor
Wojtkowiak, Monika
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2024-08-30
data upublicznienia metadanych
2024-08-30
Opis marketingowy
Spis treści
MONIKA WOJTKOWIAK Słowo wstępne 5
SŁAWOMIR RĘBISZ Infosfera jako wieloaspektowe środowisko informacyjne 9
PIOTR ŁUCZUK Problem barier informacyjnych 43
IWONA ZIELIŃSKA Informacja i dezinformacja 65
JACEK PYŻALSKI Współczesna ekologia informacji młodych ludzi 83
MICHAŁ SITEK Przestrzeń informacyjna młodych Polaków: przegląd badań 103
ŁUKASZ TOMCZYK Kształtowanie kompetencji informacyjnych 135
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 155
SŁAWOMIR RĘBISZ Infosfera jako wieloaspektowe środowisko informacyjne 9
PIOTR ŁUCZUK Problem barier informacyjnych 43
IWONA ZIELIŃSKA Informacja i dezinformacja 65
JACEK PYŻALSKI Współczesna ekologia informacji młodych ludzi 83
MICHAŁ SITEK Przestrzeń informacyjna młodych Polaków: przegląd badań 103
ŁUKASZ TOMCZYK Kształtowanie kompetencji informacyjnych 135
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 155
Tekst promocyjny
Żyjemy dziś w świecie przepełnionym informacją, o którym wspominałManuel Castells, łącząc paradygmat techniczny z pojęciem sieciowej logiki. Jeszcze przed nim Marshall McLuhan zaproponował opis człowieka jako mieszkańca „globalnej wioski”, którego przedłużenie stanowi technologia, same media zaś kształtują bardziej niż przekazywane przez nie treści. W głównej mierze to informacja determinuje nasze działanie, jest dobrem i towarem, dynamicznie przekształcając warunki naszego życia, w którym umiejętność jej operacjonalizacji stoi
nierzadko ponad umiejętnością weryfikacji jej prawdziwości. Powoduje to określone wyzwania dla współczesnego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem człowieka młodego.
W przestrzeni publicznej dostrzegalna jest zmienność i zastępowalność stosowania terminów odnoszących się do infosfery przy jednoczesnym unikaniu ich doprecyzowania i rozróżnienia. Być może wynika to z obaw o związane z takimi uściśleniami zarzuty metodologiczne, być może jest skutkiem wieloaspektowości funkcjonowania człowieka
w wirtualnym świecie, a być może przyczyna wspomnianego stanu rzeczy leży w samej naturze internetowego świata. Wreszcie przyczyn takiej sytuacji można upatrywać w dynamicznych przeobrażeniach roli informacji, za którymi przeciętny człowiek niekoniecznie nadąża.
Tematyka niniejszego tomu koncentruje się na tym, jak informacja wpływa na jednostkę ludzką oraz to, jak jednostka na tę informację reaguje. Autorzy poszczególnych rozdziałów zwracają uwagę na funkcjonowanie człowieka w środowisku ontologicznie różnym od fizycznego, co czyni ich rozważania jeszcze ciekawszymi. Nie pomijają przy tym zagadnień związanych z manipulowaniem informacją, odnosząc się do kwestii odporności na dezinformację i propagandę oraz możliwości ochrony przed nimi. Podjęcie tej problematyki, choć wydaje się zadaniem niełatwym, jest bezsprzecznie potrzebne, wziąwszy pod uwagę kontekst młodego odbiorcy dysponującego swobodnym dostępem do informacji, a jednocześnie kierującego się w ewolutywnym e-świecie zasadami od wieków będącymi przymiotami młodości: ciekawością, otwartością, odwagą niejednokrotnie graniczącą z brawurą. Czym w istocie jest infosfera? Jak wpływa na młode pokolenie? Jakimi odbiorcami i twórcami informacji są młodzi ludzie? Jak radzą sobie z istniejącymi i potencjalnymi zagrożeniami? I czy w ogóle widzą konieczność radzenia sobie z nimi? Te pytania to dopiero początek rozważań, które zapewne będą miały kontynuację w przyszłości.
nierzadko ponad umiejętnością weryfikacji jej prawdziwości. Powoduje to określone wyzwania dla współczesnego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem człowieka młodego.
W przestrzeni publicznej dostrzegalna jest zmienność i zastępowalność stosowania terminów odnoszących się do infosfery przy jednoczesnym unikaniu ich doprecyzowania i rozróżnienia. Być może wynika to z obaw o związane z takimi uściśleniami zarzuty metodologiczne, być może jest skutkiem wieloaspektowości funkcjonowania człowieka
w wirtualnym świecie, a być może przyczyna wspomnianego stanu rzeczy leży w samej naturze internetowego świata. Wreszcie przyczyn takiej sytuacji można upatrywać w dynamicznych przeobrażeniach roli informacji, za którymi przeciętny człowiek niekoniecznie nadąża.
Tematyka niniejszego tomu koncentruje się na tym, jak informacja wpływa na jednostkę ludzką oraz to, jak jednostka na tę informację reaguje. Autorzy poszczególnych rozdziałów zwracają uwagę na funkcjonowanie człowieka w środowisku ontologicznie różnym od fizycznego, co czyni ich rozważania jeszcze ciekawszymi. Nie pomijają przy tym zagadnień związanych z manipulowaniem informacją, odnosząc się do kwestii odporności na dezinformację i propagandę oraz możliwości ochrony przed nimi. Podjęcie tej problematyki, choć wydaje się zadaniem niełatwym, jest bezsprzecznie potrzebne, wziąwszy pod uwagę kontekst młodego odbiorcy dysponującego swobodnym dostępem do informacji, a jednocześnie kierującego się w ewolutywnym e-świecie zasadami od wieków będącymi przymiotami młodości: ciekawością, otwartością, odwagą niejednokrotnie graniczącą z brawurą. Czym w istocie jest infosfera? Jak wpływa na młode pokolenie? Jakimi odbiorcami i twórcami informacji są młodzi ludzie? Jak radzą sobie z istniejącymi i potencjalnymi zagrożeniami? I czy w ogóle widzą konieczność radzenia sobie z nimi? Te pytania to dopiero początek rozważań, które zapewne będą miały kontynuację w przyszłości.
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny