Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=12027768

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie

156
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Młodzież w infosferze
Twórca

redaktor

Wojtkowiak, Monika
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Instytut Badań Edukacyjnych

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-08-30

data upublicznienia metadanych

2024-08-30

Opis marketingowy

Spis treści

MONIKA WOJTKOWIAK Słowo wstępne 5
SŁAWOMIR RĘBISZ Infosfera jako wieloaspektowe środowisko informacyjne 9
PIOTR ŁUCZUK Problem barier informacyjnych 43
IWONA ZIELIŃSKA Informacja i dezinformacja 65
JACEK PYŻALSKI Współczesna ekologia informacji młodych ludzi 83
MICHAŁ SITEK Przestrzeń informacyjna młodych Polaków: przegląd badań 103
ŁUKASZ TOMCZYK Kształtowanie kompetencji informacyjnych 135
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 155

Tekst promocyjny

Żyjemy dziś w świecie przepełnionym informacją, o którym wspominałManuel Castells, łącząc paradygmat techniczny z pojęciem sieciowej logiki. Jeszcze przed nim Marshall McLuhan zaproponował opis człowieka jako mieszkańca „globalnej wioski”, którego przedłużenie stanowi technologia, same media zaś kształtują bardziej niż przekazywane przez nie treści. W głównej mierze to informacja determinuje nasze działanie, jest dobrem i towarem, dynamicznie przekształcając warunki naszego życia, w którym umiejętność jej operacjonalizacji stoi
nierzadko ponad umiejętnością weryfikacji jej prawdziwości. Powoduje to określone wyzwania dla współczesnego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem człowieka młodego.
W przestrzeni publicznej dostrzegalna jest zmienność i zastępowalność stosowania terminów odnoszących się do infosfery przy jednoczesnym unikaniu ich doprecyzowania i rozróżnienia. Być może wynika to z obaw o związane z takimi uściśleniami zarzuty metodologiczne, być może jest skutkiem wieloaspektowości funkcjonowania człowieka
w wirtualnym świecie, a być może przyczyna wspomnianego stanu rzeczy leży w samej naturze internetowego świata. Wreszcie przyczyn takiej sytuacji można upatrywać w dynamicznych przeobrażeniach roli informacji, za którymi przeciętny człowiek niekoniecznie nadąża.
Tematyka niniejszego tomu koncentruje się na tym, jak informacja wpływa na jednostkę ludzką oraz to, jak jednostka na tę informację reaguje. Autorzy poszczególnych rozdziałów zwracają uwagę na funkcjonowanie człowieka w środowisku ontologicznie różnym od fizycznego, co czyni ich rozważania jeszcze ciekawszymi. Nie pomijają przy tym zagadnień związanych z manipulowaniem informacją, odnosząc się do kwestii odporności na dezinformację i propagandę oraz możliwości ochrony przed nimi. Podjęcie tej problematyki, choć wydaje się zadaniem niełatwym, jest bezsprzecznie potrzebne, wziąwszy pod uwagę kontekst młodego odbiorcy dysponującego swobodnym dostępem do informacji, a jednocześnie kierującego się w ewolutywnym e-świecie zasadami od wieków będącymi przymiotami młodości: ciekawością, otwartością, odwagą niejednokrotnie graniczącą z brawurą. Czym w istocie jest infosfera? Jak wpływa na młode pokolenie? Jakimi odbiorcami i twórcami informacji są młodzi ludzie? Jak radzą sobie z istniejącymi i potencjalnymi zagrożeniami? I czy w ogóle widzą konieczność radzenia sobie z nimi? Te pytania to dopiero początek rozważań, które zapewne będą miały kontynuację w przyszłości.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Instytut Badań Edukacyjnych

Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Kolekcja

tytuł

Współczesne problemy wychowania

numer

10