Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=12027772

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie

164
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Młodzież w procesie pracy nad sobą
Twórca

redaktor

Smołka, Ewa
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Instytut Badań Edukacyjnych

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-08-30

data upublicznienia metadanych

2024-08-30

Opis marketingowy

Spis treści

EWA SMOŁKA Słowo wstępne 7
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI Istota i uwarunkowania
procesu samowychowania 11
PIOTR SZCZUKIEWICZ Wgląd i zmiana 47
RYSZARD POLAK Sztuka uczenia się i zapamiętywania 69
ANDRZEJ ŁUKASIK W kierunku postawy twórczej 91
ŁUKASZ SZWEJKA Praca nad sobą młodych Polaków: przegląd badań 119
DOROTA TAŁAJ Planowanie kariery 141
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159

Tekst promocyjny

Okres młodości, według Erika Eriksona, stanowi ważny etap rozwojuczłowieka. Jest to czas intensywnych zmian fizycznych i psychicznych, które prowadzą do zdobycia dwóch fundamentalnych zdolności dorosłego człowieka – przekazywania życia i kierowania własnym życiem. To czas intensywnego poszukiwania własnego „ja”, eksploracji możliwych do przyjęcia ról społecznych oraz dążenia do uspójnienia tego, co wewnętrzne, indywidualne i osobiste z tym, co pochodzi z zewnątrz – uwarunkowań społeczno-kulturowych. Tożsamość kształtowana jest przez selektywne odrzucenie dziecięcych identyfikacji i zastąpienie ich nowymi, wybranymi świadomie. W tej fazie kluczowym wyzwaniem jest, zdaniem Eriksona, wykształcenie spójnej tożsamości. Proces ten wymaga pracy i aktywnego zaangażowania samej dojrzewającej jednostki oraz współpracy z otoczeniem.
Adolescent jest ciekawy siebie, uczy się dostrzegać swą wyjątkowość i niepowtarzalność, rozpoznaje własne cechy, umiejętności, podejmuje pierwsze kroki w planowaniu osobistego i zawodowego rozwoju. Mierzy się z nowymi wyzwaniami, choć często nie czuje się jeszcze gotowy do podejmowania ważnych życiowo decyzji, co może prowadzić do poczucia zagubienia. Stale potrzebuje aprobaty ze strony rodziców, rówieśników, osób znaczących. Potrzeba afirmacji konfrontuje się nieustannie z nową, silną potrzebą autonomii. Nierozwiązany
konflikt związany z tożsamością objawia się rozproszeniem ról realizowanych przez jednostkę, która z jednej strony pragnie być wierną sobie, a z drugiej – realizować oczekiwania innych. Rozproszenie to skutkuje brakiem pewności siebie, izolacją od własnego „ja”, a nawet dysocjacją czy dezintegracją tożsamości. Pozytywne przezwyciężenie tego kryzysu prowadzi do osiągnięcia „cnoty” wierności sobie oraz odnalezienia celu będącego wynikiem poszukiwania autentycznego „ja”. Właśnie w tym kontekście nabiera znaczenia proces pracy nad sobą,
który staje się kluczowym mechanizmem umożliwiającym młodym ludziom zrozumienie siebie i świadome kształtowanie swej osobowości.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Instytut Badań Edukacyjnych

Kategoria Thema

J
Społeczeństwo i nauki społeczne

Kategoria Thema

JN
Pedagogika
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Kolekcja

tytuł

Współczesne problemy wychowania

numer

12