Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=12027772
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie
164
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Młodzież w procesie pracy nad sobą
Twórca
redaktor
Smołka, Ewa
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2024-08-30
data upublicznienia metadanych
2024-08-30
Opis marketingowy
Spis treści
EWA SMOŁKA Słowo wstępne 7
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI Istota i uwarunkowania
procesu samowychowania 11
PIOTR SZCZUKIEWICZ Wgląd i zmiana 47
RYSZARD POLAK Sztuka uczenia się i zapamiętywania 69
ANDRZEJ ŁUKASIK W kierunku postawy twórczej 91
ŁUKASZ SZWEJKA Praca nad sobą młodych Polaków: przegląd badań 119
DOROTA TAŁAJ Planowanie kariery 141
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI Istota i uwarunkowania
procesu samowychowania 11
PIOTR SZCZUKIEWICZ Wgląd i zmiana 47
RYSZARD POLAK Sztuka uczenia się i zapamiętywania 69
ANDRZEJ ŁUKASIK W kierunku postawy twórczej 91
ŁUKASZ SZWEJKA Praca nad sobą młodych Polaków: przegląd badań 119
DOROTA TAŁAJ Planowanie kariery 141
Przesłanki dla praktyki wychowawczej 159
Tekst promocyjny
Okres młodości, według Erika Eriksona, stanowi ważny etap rozwojuczłowieka. Jest to czas intensywnych zmian fizycznych i psychicznych, które prowadzą do zdobycia dwóch fundamentalnych zdolności dorosłego człowieka – przekazywania życia i kierowania własnym życiem. To czas intensywnego poszukiwania własnego „ja”, eksploracji możliwych do przyjęcia ról społecznych oraz dążenia do uspójnienia tego, co wewnętrzne, indywidualne i osobiste z tym, co pochodzi z zewnątrz – uwarunkowań społeczno-kulturowych. Tożsamość kształtowana jest przez selektywne odrzucenie dziecięcych identyfikacji i zastąpienie ich nowymi, wybranymi świadomie. W tej fazie kluczowym wyzwaniem jest, zdaniem Eriksona, wykształcenie spójnej tożsamości. Proces ten wymaga pracy i aktywnego zaangażowania samej dojrzewającej jednostki oraz współpracy z otoczeniem.
Adolescent jest ciekawy siebie, uczy się dostrzegać swą wyjątkowość i niepowtarzalność, rozpoznaje własne cechy, umiejętności, podejmuje pierwsze kroki w planowaniu osobistego i zawodowego rozwoju. Mierzy się z nowymi wyzwaniami, choć często nie czuje się jeszcze gotowy do podejmowania ważnych życiowo decyzji, co może prowadzić do poczucia zagubienia. Stale potrzebuje aprobaty ze strony rodziców, rówieśników, osób znaczących. Potrzeba afirmacji konfrontuje się nieustannie z nową, silną potrzebą autonomii. Nierozwiązany
konflikt związany z tożsamością objawia się rozproszeniem ról realizowanych przez jednostkę, która z jednej strony pragnie być wierną sobie, a z drugiej – realizować oczekiwania innych. Rozproszenie to skutkuje brakiem pewności siebie, izolacją od własnego „ja”, a nawet dysocjacją czy dezintegracją tożsamości. Pozytywne przezwyciężenie tego kryzysu prowadzi do osiągnięcia „cnoty” wierności sobie oraz odnalezienia celu będącego wynikiem poszukiwania autentycznego „ja”. Właśnie w tym kontekście nabiera znaczenia proces pracy nad sobą,
który staje się kluczowym mechanizmem umożliwiającym młodym ludziom zrozumienie siebie i świadome kształtowanie swej osobowości.
Adolescent jest ciekawy siebie, uczy się dostrzegać swą wyjątkowość i niepowtarzalność, rozpoznaje własne cechy, umiejętności, podejmuje pierwsze kroki w planowaniu osobistego i zawodowego rozwoju. Mierzy się z nowymi wyzwaniami, choć często nie czuje się jeszcze gotowy do podejmowania ważnych życiowo decyzji, co może prowadzić do poczucia zagubienia. Stale potrzebuje aprobaty ze strony rodziców, rówieśników, osób znaczących. Potrzeba afirmacji konfrontuje się nieustannie z nową, silną potrzebą autonomii. Nierozwiązany
konflikt związany z tożsamością objawia się rozproszeniem ról realizowanych przez jednostkę, która z jednej strony pragnie być wierną sobie, a z drugiej – realizować oczekiwania innych. Rozproszenie to skutkuje brakiem pewności siebie, izolacją od własnego „ja”, a nawet dysocjacją czy dezintegracją tożsamości. Pozytywne przezwyciężenie tego kryzysu prowadzi do osiągnięcia „cnoty” wierności sobie oraz odnalezienia celu będącego wynikiem poszukiwania autentycznego „ja”. Właśnie w tym kontekście nabiera znaczenia proces pracy nad sobą,
który staje się kluczowym mechanizmem umożliwiającym młodym ludziom zrozumienie siebie i świadome kształtowanie swej osobowości.
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria Thema
J
Społeczeństwo i nauki społeczne
Kategoria Thema
JN
Pedagogika
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny