Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=5550594

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=28001

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online - szczegóły nieokreślone

szczegóły formy

EPUB

słowny opis formy

jedna z dwu dostępnych wersji e-booka "Past Disquiet"
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)

zawartość dodatkowa

Ilustracje
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
PAST DISQUIET
Podtytuł
ARTISTS, INTERNATIONAL SOLIDARITY, AND MUSEUMS IN EXILE
Twórca

redaktor tomu

RASHA SALTI

redaktor tomu

KRISTINE KHOURI
Wydanie

typ wydania

Wydanie cyfrowe (born digital)

numer wydania

1

opis typu wydania

EPUB

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

angielski
Wydawca

imprint

MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE

pełna nazwa wydawcy

MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE

adres siedziby

www.artmuseum.pl 3/Pańska 3
00-124 Warszawa

numer telefonu

e-mail

Inna rola wydawnicza

we współpracy z

History of Arab Modernities in the Visual Arts
Data

data wydania

2019-01-21

data upublicznienia metadanych

2019-01-21

Opis marketingowy

Spis treści

INTRODUCING "PAST DISQUIET":
BARTOMEU MARÍ
ANSELM FRANKE
JOANNA MYTKOWSKA
KRISTINE KHOURI AND RASHA SALTI
ON "PAST DISQUIET":
KRISTINE KHOURI AND RASHA SALTI, Transnational Solidarity Networks and Speculative Histories: 1960s–1980s
ESSAYS/INTERVIEWS/DOCUMENTS:
SLIMAN MANSOUR, Interview by Mohanad Yaqubi on behalf of the editors
REEM SHILLEH AND MOHANAD YAQUBI, Prologue: The London Film Connection
ALIA NAKHLI, Writing the History of Modern Arab Art
TONI MARAINI, Interview by Kristine Khouri and Rasha Salti
TONI MARAINI, For a Cultural Humanism (1977)
TONI MARAINI, In the Margins of the Biennial (1978)
TONI MARAINI, Interview with Farid Belkahia (1978)
ANNEKA LENSSEN, Material Support: On Arab Artists’ Unions and Solidarity
NAKAJIMA IZUMI, Dream for Solidarity: Palestinian Art, JAALA, and Haryū Ichirō in the 1970s and 1980s
VLADIMIR TAMARI, Interview by Rasha Salti
DOMINIKA BLACHNICKA-CIACEK, Lost in Transition? The Forgotten History of Exchanges between Communist Poland and the Palestine Liberation Organization
KATARZYNA MATUL, “Art Instead of Politics”: Polish Artists “in Solidarity” with Palestine and Chile in the 1970s and 1980s
JÉRÔME BAZIN, Seeing Near, Seeing Far: What Do Images Tell Us About Solidarity in Popular Democracies?
JELENA VESIĆ, Trajectories of Solidarity in Time: The Week of Latin America in Belgrade, Students’ Cultural Center, 1977
SARA CATENACCI, Solidarity and Socially Engaged Art in 1970s Italy
CATHERINE DOSSIN, The Brush and the Kalashnikov: The Political Vision of the Jeune Peinture from Paris to Beirut
CAROLL YASKY AND CLAUDIA ZALDÍVAR, An Atypical Museum: The Museo de la Solidaridad Salvador Allende
ELODIE LEBEAU, When Solidarity Became Art: The Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende (1975–90)
ERNEST PIGNON-ERNEST, Interview by Rasha Salti
MAEDA REI, Interview by Kristine Khouri and Rasha Salti
GORDON METZ AND ANDRÉ ODENDAAL, Interview by Rasha Salti
List of Works and Photo Credits

Tekst promocyjny

Lata 70. XX wieku: do muzeów i galerii sztuki współczesnej, ale także w przestrzeń publiczną (sale uniwersytetów czy domów kultury, miejskie place i skwery) wkracza sztuka artystów angażujących się w bieżące politycznie konflikty – opowiadających się zdecydowanie po stronie niepodległościowych dążeń Palestyńczyków, przeciw dyktaturze Pinocheta w Chile, przeciw apartheidowi w RPA.
Zaangażowanym artystom towarzyszą kuratorzy, aktywiści i polityczni bojownicy. Kontekstem są też działania związków zawodowych artystów, partii politycznych – od opozycyjnych, jak Francuska Partia Komunistyczna, po sprawujących władzę w systemach monopartyjnych, jak partie komunistyczne w krajach bloku wschodniego, w tym PZPR. Tłem jest też oczywiście zimna wojna.
To polityczne zaangażowanie owocuje powstaniem ważnych kolekcji sztuki i „muzeów na wygnaniu”, traktowanych jako wyraz międzynarodowej solidarności artystów, a także narzędzie mobilizowania opinii publicznej i szerokiego grona odbiorców w konkretnych sprawach i konfliktach. Książka „Past Disquiet” bada zawikłaną historię trzech takich kolekcji, dziś rozproszonych i niemal nieznanych. Punktem wyjścia do tworzenia mapy tych politycznych i artystycznych działań jest tu zapomniana „Międzynarodowa Wystawa Sztuki dla Palestyny”, zorganizowana w Bejrucie w 1978 roku przez Organizację Wyzwolenia Palestyny, z udziałem artystów z 30 krajów.
Książka powstała jako rezultat wieloletnich badań Kristine Khouri i Rashy Salti –poszukiwań archiwalnych i zbierania relacji uczestników tych wydarzeń. Publikacja jest zwieńczeniem ich pracy nad przygotowaniem wystawy „Past Disquiet”, prezentowanej w 2015 roku w MACBA w Barcelonie; w 2016 w berlińskim HKW, w 2018 roku w MSSA w Santiago i Sursock Museum w Bejrucie.

Nota biograficzna

Kristine Khouri is an independent researcher and writer whose research interests focus on the history of arts circulation and infrastructure in the Arab world, and archival practices and dissemination. Together with Rasha Salti, she is a co-founder of the History of Arab Modernities in the Visual Arts Study Group, a research platform focused on the social history of art in the Arab world. Their current work is centered on the history of the International Art Exhibition for Palestine, which opened in Beirut in 1978, and has been transformed into their archival and documentary exhibition "Past Disquiet: Narratives and Ghosts from the International Art Exhibition for Palestine, 1978", shown at the Museu d’Art Contemporani de Barcelona (2015), the Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2016), the Museo de la Solidaridad Salvador Allende, Santiago (2018), and the Sursock Museum, Beirut (2018). Khouri has also collaborated as a researcher with artists Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, and Walid Raad, as well as with various regional arts institutions as a writer and researcher, and as a project consultant for projects such as the Young Arab Theater Fund’s Meeting Points Festival, the Sharjah Art Foundation, Ashkal Alwan, the Saradar Collection, the Sultan Gallery Archives, and the Sursock Museum. She has contributed texts to "The Road to Peace" (Beirut, 2009), as well as to several other publications. Khouri is a member of the board of the Arab Image Foundation, Beirut.

Rasha Salti is an independent film and visual arts curator and writer. She has cocurated several film programs, including "The Road to Damascus" (with Richard Peña), a retrospectiveof Syrian cinema that toured worldwide
(2006–08); "The Calm Before the Storm: A Retrospective of Lebanese Cinema" (also with Peña), which was presented at the Lincoln Center in New York (2009); "Mapping Subjectivity: Experimentation in Arab Cinema from the 1960s Until Now" (with Jytte Jensen), which was showcased at the MoMA in New York (2010–12); and "Saving
Bruce Lee: Arab and African Cinema in the Era of Soviet Cultural Diplomacy" (with Koyo Kouoh) at the Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2018). In addition, she has curated film programs for the Musée Jeu de Paume in Paris and for the Tate Modern in London. Salti co-curated the 10th edition of the Sharjah Biennial for the Arts (2011), as well as the exhibition "Past Disquiet: Narratives and Ghosts from the International Art Exhibition for Palestine, 1978", with Kristine Khouri, at the Museu d’Art Contemporani de Barcelona (2015), the Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2016), the Museo de la Solidaridad Salvador Allende, Santiago (2018), and the Sursock Museum, Beirut (2018). Her articles and essays have been published in The Jerusalem Quarterly Report, Naqd, MERIP, The London Review of Books, Afterall, and Third Text, as well as in several anthologies dedicated to film, art, and culture.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

University of Chicago Press

Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje popularnonaukowe

Kategoria Thema

A
Sztuka

Kategoria Thema

AGA
Historia sztuki

Kategoria Thema

AGB
Artyści, monografie o sztuce

Temat

zaangażowanie polityczne artystów i instytucji sztuki w latach 70.-90. XX w.
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

skontaktuj się z dostawcą

Opis powiązań

Alternatywna forma produktu
książka

Książka w miękkiej oprawie

ISBN 9788364177446
publikacja elektroniczna on-line

Publikacja elektroniczna online - szczegóły nieokreślone

ISBN 9788364177453