Serwis e-ISBN
Dorota Cymer, tel. +4822608608241
d.cymer@e-isbn.pl
20240328T2141+0000
Opis wygenerowany przez wydawcę z serwisu e-ISBN
pol
pl-eisbn-1586635
03
01
EXPO GRAPHIC spółka z o.o.
15
9788393592319
00
BC
B415
B304
07
01
295
mm
02
185
mm
03
9
mm
08
540
gr
01
01
Perspektywa dziwaczna w Polsce
Wystawa starych druków, rękopisów i dzieł anamorficznych
1
A01
Ada Pałka
2
A11
Krzysztof Tomaszewski (1964)
SPE
1
Katalog towarzyszący wystawie starych druków, rękopisów <br />i dzieł anamorficznych (8-29 czerwca 2016, Biblioteka Jagiellońska w Krakowie)
01
pol
A3
15
12
00
Ada Pałka - matematyk, fotograf, pasjonuje się fotografią otworkową i językami obcymi. Ukończyła studia magisterskie na kierunku matematyka, na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od lat zajmuje się zagadnieniami łączącymi matematykę i sztukę. Wyniki swoich badań prezentowała na licznych konferencjach, a także publikowała w czasopismach naukowych i popularnonaukowych. Obecnie pod okiem dr. hab. Roberta Wolaka prof. UJ z Instytutu Matematyki i prof. dr. hab. Piotra Krasnego z Instytutu Historii Sztuki, wnikliwie bada i analizuje zagadnienia rzutowania anamorficznego. Ma nadzieję kontynuować swoje badania nad matematyką i sztuką w przyszłości.
10
00
Katalog „Perspektywa dziwaczna w Polsce. Wystawa starych druków, rękopisów i dzieł anamorficznych”, jest podsumowaniem zarówno wystawy pod tym samym tytułem która odbyła się w Bibliotece Jagiellońskiej w czerwcu 2016 roku oraz projektu badawczego "Perspektywa dziwaczna w Polsce. Próba skompletowania i usystematyzowania informacji oraz materiałów dotyczących zainteresowania rzutem anamorficznym na terenie Polski", nr 2012/07/N/HS2/00679 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach grantu PRELUDIUM 4 dla młodych naukowców bez stopnia doktora. Perspektywa dziwaczna, zwana też anamorfozą, jest zagadnieniem interdyscyplinarnym łączącym w sobie zarówno nauki ścisłe, takie jak geometria, perspektywa czy optyka, z naukami humanistycznymi m.in. z historią sztuki, malarstwem. Dzieła anamorficzne zawierają w sobie tajemnicę, wymagają od obserwatora wyobraźni i oczytania z zakresu sztuk wizualnych oraz znajomości matematyki i fizyki. Wiedza ta jest niezbędna, aby prawidłowo zastosować odpowiedniego kształtu powierzchnię lustrzaną oraz dostosować kąt obserwacji i w rezultacie zobaczyć anamorficzne dzieło w niezdeformowanej postaci. Wpływ anamorfozy na inne dziedziny obrazowania w sztuce polskiej nie jest w pełni poznany.<br />W książce można znaleźć zarówno opis realizacji projektu, rys historyczny powstania perspektywy dziwacznej na świecie i jej związek z polską, a na sam koniec jest krótki opis wystawy.<br />Część katalogową możemy podzielić na trzy główne części. W pierwszej są opisane przykładowe dzieła, zajmujące się rzutem perspektywicznym. Choć nie ma w nich bezpośredniego odwołania do anamorfozy, to często możemy zauważyć, że rzutowanie anamorficzne było konsekwencją rozważań nad rzutowaniem perspektywicznym i różnymi jego przypadkami, nad cieniem rzucanym przez różne bryły w zależności od umieszczenia źródła światła. <br />Drugą, najważniejszą, częścią katalogu są stare druki prezentujące rzutowanie anamorficzne. Zostały one podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa ukazuje techniki konstrukcji anamorfoz oraz przedstawia wiele przykładów zastosowań różnych metod konstrukcji i poszczególnych rodzajów anamorfoz. Druga grupa obejmuje traktaty, które swoją tematyką nie odnoszą się bezpośrednio do anamorfoz i technik ich konstrukcji, jednak na niektórych ich rycinach widnieją anamorfozy i ich zastosowania. <br />Ostatnią część stanowią druki, w których mowa jest o quadraturze, jako że w szczególnych przypadkach możemy ją zaliczyć do anamorfozy zwijalnej walcowej wklęsłej.<br />W publikacji zostało opisanych blisko 50 obiektów, pochodzących przeważnie ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej – starodruków przechowywanych w Sekcji Starych Druków lub Sekcji Zbiorów Graficznych i Kartograficznych oraz kilka prac graficznych, wypożyczonych dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Można również podziwiać anamorficzne dzieła współczesnych polskich artystów: Sławomira Chrystowa, Marcina Czaji, Ryszarda Paprockiego, Zofii Szczęsnej i Elżbiety Wierzbickiej, do których komentarze napisali sami artyści.<br />Ponadto prezentowane i analizowane są kopie rękopisów i grafik, w których pojawia się wątek anamorfozy. Oryginały reprodukowanych obiektów znajdują się w zasobach: Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu (rękopisy), Fundacji XX. Czartoryskich w Krakowie (rycina Jana Ziarnki) oraz Biblioteki Naukowej Polskiej Akademii Umiejętności i Polskiej Akademii Nauk w Krakowie (ryciny Pietro Testy oraz Sebastiana Le Clerc'a).
05
00
Podziękowania:Chciałabym podziękować wszystkim osobom, które pomogły mi zarówno w realizacji projektu, wystawy jak i katalogu – pracownikom Biblioteki Jagiellońskiej oraz Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W przygotowaniach do wystawy, w chwilach słabości i przytłoczenia ogromem pracy, wspierała mnie rodzina, znajomi i mój partner. Gdy pojawiały się konkretne problemy, zawsze mogłam liczyć na pomoc dr. hab. Roberta Wolaka, a przy planowaniu wystawy logistycznie, konsultowałam się z prof. dr hab. Piotrem Krasnym. Duże wsparcie i aprobatę otrzymałam też od Władz Wydziału Matematyki i Informatyki. Niezwykle cenna była pomoc najbardziej doświadczonej osoby w tworzeniu wystaw, to jest Pani Małgorzaty Kusak i Pana Mariusza Palucha z Biblioteki Jagiellońskiej. Artysta Ryszard Paprocki sam wyszedł z inicjatywą namalowania na oczach zwiedzających ogromnej anamorfozy 3D, w tworzeniu której pomagał mu Marcin Czaja. Pan Krzysztof Tomaszewski, który zajmował się oprawą graficzną wystawy, nadał jej profesjonalną i niezwykle atrakcyjną postać, a wisienką na torcie stały się animacje Tomasza Lenarcika. Warto też podkreślić ogromny, acz może ostatecznie nie do końca zauważalny wkład pracowników licznych bibliotek w Polsce, którzy pomagali mi podczas moich kwerend, a także później, w trakcie badań nad pochodzeniem zbiorów. To oni zainspirowali mnie do stworzenia wystawy. Dlatego też osobne gorące podziękowania należą się licznym pracownikom bibliotek z całej Polski, którzy niekiedy udostępniali mi dziennie ponad sto starodruków. Chciałabym też podziękować osobom, które poświęciły dużo dodatkowego czasu na sprawdzenie i poprawienie niezwykle ważnych dla badań proweniencji, w szczególności Elżbiecie Bylinowej (Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego) oraz Marii Bryndzie (Biblioteka Narodowa w Warszawie), Agnieszce Franczyk-Cegle (Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu), Krystynie Klejn-Podchorowskiej (Biblioteka Narodowa w Warszawie), Grażynie Kruszyńskiej (Biblioteka Warszawskiej Prowincji Kapucynów w Zakroczymiu), Magdalenie Marcinkowskiej (Biblioteka Kórnicka), Elżbiecie Oszajcy (Biblioteka Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie), Joannie Pietrowicz (Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk), Agacie Pietrzak (Biblioteka Narodowa w Warszawie), Katarzynie Podkowińskiej (Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie), Marcie Puszce (Biblioteka Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Monice Sulejewicz-Nowickiej (Biblioteka Uniwersytecka w Łodzi), ks. Jerzemu Witczakowi (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu), Rafałowi Wójcikowi (Biblioteka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu), Marcie Zbierańskiej (Biblioteka Śląska w Katowicach).
01
00
03
01
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/show_cover.jpg?picture_id=12998
Expo Graphic
01
EXPO GRAPHIC spółka z o.o.
07
Biblioteka Jagiellońska
06
Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kraków
PL
01
20160905
09
20160905
00
250
00
Ada Pałka
781 971 295
adapalka@gmail.com
99
01