Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10444024

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=11947

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online - szczegóły nieokreślone

szczegóły formy

EPUB

szczegóły formy

PDF

szczegóły formy

Mobi
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Zabezpieczenia
Cyfrowy znak wodny

Opis bibliograficzny

Tytuł
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach
Podtytuł
Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją
Twórca

redaktor

Barbara Winczura
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

opis typu wydania

1.2024

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Oficyna Wydawnicza Impuls

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-01-03

data upublicznienia metadanych

2024-01-03

Opis marketingowy

Spis treści

Wstęp Rozdział 1 Cele i sposób realizacji badania


1.1. Wprowadzenie 1.2. Zespół badawczy 1.3. Konstrukcja ankiety i procedura badania 1.4. Rekrutacja uczestników 1.5. Analizy wstępne i podział uczestników na grupy 1.6. Sposób prezentacji wyników Rozdział 2 Charakterystyka uczestników badania


2.1. Podstawowe informacje na temat całej badanej próby 2.1.1. Płeć i wiek uczestników badania 2.1.2. Informacje o studiach 2.1.3. Zdrowie uczestników badania 2.2. Charakterystyka studentów w spektrum autyzmu – z diagnozą formalną i autodiagnozą 2.2.1. Charakterystyka studentów z formalną diagnozą spektrum autyzmu 2.2.1.1.  Dane socjodemograficzne 2.2.1.2.  Informacje o studiach 2.2.1.3.  Zdrowie 2.2.2. Charakterystyka studentów z autodiagnozą spektrum autyzmu 2.2.2.1.  Dane socjodemograficzne 2.2.2.2.  Informacje o studiach 2.2.2.3.  Zdrowie 2.2.3. Najważniejsze informacje na temat całej badanej próby studentów w spektrum autyzmu 2.3. Charakterystyka studentów z ADHD/ADD 2.3.1. Dane socjodemograficzne 2.3.2. Informacje o studiach 2.3.3. Zdrowie 2.4. Charakterystyka studentów z trudnościami w uczeniu się 2.4.1. Dane socjodemograficzne 2.4.2. Informacje o studiach 2.4.3. Zdrowie 2.5. Charakterystyka studentów z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego 2.5.1. Dane socjodemograficzne 2.5.2. Informacje o studiach 2.5.3. Zdrowie 2.6. Charakterystyka pozostałych studentów (bez diagnoz) 2.6.1. Dane socjodemograficzne 2.6.2. Informacje o studiach 2.6.3. Zdrowie Rozdział 3 Przebieg studiów, plany zawodowe i ogólne zadowolenie ze studiów


3.1. Wprowadzenie 3.2. Przebieg studiów 3.3. Poziom zadowolenia ze studiów 3.4. Plany zawodowe 3.5. Podsumowanie Rozdział 4 Aktywność na uczelni w doświadczeniu i ocenie uczestników badania


4.1. Wprowadzenie 4.2. Charakterystyka aktywności na uczelni wszystkich uczestników badania 4.3. Aktywność na uczelni w wyodrębnionych podgrupach studentów 4.4. Podsumowanie i interpretacja wyników Rozdział 5 Funkcjonowanie akademickie, społeczne i sensoryczne


5.1. Wprowadzenie 5.2. Doświadczenia akademickie 5.2.1. Obecność na zajęciach 5.2.2. Uwaga i nadpobudliwość 5.2.3. Notowanie podczas zajęć 5.2.4. Prezentacje i praca grupowa 5.2.5. Egzaminy ustne i pisemne 5.2.6. Prace pisemne 5.2.7. Planowanie i terminowość 5.2.8. Motywacja do nauki 5.3. Funkcjonowanie sensoryczne i orientacja w przestrzeni 5.3.1. Orientacja w przestrzeni i transport 5.3.2. Problemy sensoryczne 5.4. Funkcjonowanie społeczne 5.4.1. Sieć społeczna 5.4.2. Umiejętności społeczne 5.4.3. Negatywne doświadczenia związane z innymi studentami 5.4.4. Negatywne doświadczenia związane z wykładowcami 5.4.5. Nietypowe zachowania 5.5. Mocne strony uczestników badania 5.6. Podsumowanie Rozdział 6 Ujawnianie diagnozy na uczelni


6.1. Wprowadzenie 6.2. Kto na uczelni wie o diagnozie studenta? 6.3. Przyczyny nieujawniania diagnozy 6.4. Podsumowanie Rozdział 7 Poczucie nierówności w traktowaniu


7.1. Wprowadzenie 7.2. Dyskryminacja ze strony wykładowców, studentów i pracowników sekretariatu 7.2.1. Dyskryminacja ze strony wykładowców 7.2.2. Dyskryminacja ze strony pracowników administracji 7.2.3. Dyskryminacja ze strony innych studentów 7.3. Formy dyskryminacji – pytania otwarte 7.3.1. Dyskryminacja bezpośrednia 7.3.2. Dyskryminacja oparta na percepcji 7.3.3. Dyskryminacja w związku z niepełnosprawnością 7.3.4. Znęcanie się i mowa nienawiści 7.4. Kontakty z innymi – grupa odniesienia 7.5. Publiczna stygmatyzacja i jej internalizacja 7.6. Podsumowanie Rozdział 8 Zdrowie psychiczne studentów


8.1. Wprowadzenie 8.2. Diagnozy trudności w zakresie zdrowia psychicznego 8.2.1. Współwystępowanie ADHD/ADD, zaburzeń uwagi i trudności w uczeniu się u studentów w spektrum autyzmu 8.2.2. Trudności w zakresie zdrowia psychicznego w poszczególnych grupach studentów 8.3. Symptomy depresji, lęku i stresu mierzone kwestionariuszem samoopisowym 8.4. Samopoczucie psychiczne w kontekście studiowania 8.4.1. Doświadczanie lęku, niepokoju i zdenerwowania na uczelni 8.4.2. Doświadczanie zmęczenia i wyczerpania studiowaniem 8.4.3. Wskaźniki trudności w zakresie zdrowia psychicznego 8.4.4. Zasoby pomocne w radzeniu sobie ze stresem związanym ze studiowaniem 8.5. Wybrane korelaty zdrowia psychicznego studentów 8.5.1. Cechy autystyczne a wskaźniki zdrowia psychicznego 8.5.2. Inne korelaty zdrowia psychicznego 8.6. Podsumowanie Rozdział 9 Wsparcie na uczelni


9.1. Wprowadzenie 9.2. Korzystanie ze wsparcia na uczelni 9.3. Bariery w korzystaniu ze wsparcia 9.4. Wsparcie przed rozpoczęciem studiów 9.5. Źródła wsparcia na uczelni 9.6. Dobre praktyki w organizacji studiów i przebiegu zajęć – potrzeby deklarowane przez studentów 9.7. Korzystanie i satysfakcja z dostosowań i wsparcia na uczelni 9.8. Ogólna ocena wsparcia dostępnego na uczelni 9.9. Podsumowanie Rozdział 10 Wnioski i rekomendacje


10.1. Wnioski 10.2. Rekomendacje Zakończenie Bibliografia Noty biograficzne

Dodatkowy opis

opis pełny

Autorzy publikacji mają nadzieję, że publikacja ta będzie interesującym źródłem wiedzy dla nauczycieli akademickich, studentów, przedstawicieli władz uczelni i pracowników administracji, a także badaczy oraz osób odpowiedzialnych za rozwój szkolnictwa wyższego w naszym kraju.


Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym. Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych. Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe. Szacuje się, że do grupy osób ze zdiagnozowaną neuroatypowością należy około 15–20% populacji, w tym osoby w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD (attention-deficit/hyperactivity disorder / attention deficit disorder), dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją czy zespołem Tourette’a (Doyle, 2020). Osób niezdiagnozowanych, przejawiających jednak neuroatypowe charakterystyki w stopniu istotnie wpływającym na ich sytuację, może być znacznie więcej.


Świadomość istnienia neuroróżnorodności i wiedza na jej temat otwierają nowe perspektywy w sposobie myślenia o innych ludziach i relacjach społecznych, a nierzadko także o sobie samym. Koncept neuroróżnorodności uwalnia od czysto medycznego ujmowania spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się i innych tego typu zjawisk. W zamian uwypukla znaczenie, jakie ma dostosowanie środowiska do różnorodnych indywidualnych potrzeb, oraz wskazuje rolę, jaką to dostosowanie odgrywa w kontekście rozwoju i realizacji życiowych zamierzeń poszczególnych osób, a w efekcie – celów i procesów społecznych.

Dystrybutor/Dystrybutorzy

Impuls

NIP PL6791012088
Dostępna u dystrybutora Nie
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja niedostępna (out-of-print)
Cena

cena brutto

0.2 PLN

stawka VAT

5 %