Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10444034

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=11947

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka - forma nieokreślona
Wymiary/waga

szerokość

160 mm

wysokość

235 mm

Opis bibliograficzny

Tytuł
Myślenie pożyteczne, czyli zielony kciuk innowacyjności
Twórca

autor

Michał Jasieński
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

opis typu wydania

wyd.1, 2024

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Oficyna Wydawnicza Impuls

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-05-20

data upublicznienia metadanych

2024-05-20

Opis marketingowy

Spis treści

Przedmowa 1. Czym ta książka jest, a czym nie jest, czyli moje „licencje”: technologica i poetica 2. Reguła Czerwonej Królowej, czyli świat ciągle ucieka Część1. Cechy świata, w którym przyszło nam działać


Rozdział 1. Poznanie mechanizmów działania świata VUCA jako klucz do innowacji


1.1. Świat nie tylko ucieka, ale jest VUCA, czyli ZNZN 1.1.1. Zmienność 1.1.2. Niepewność 1.1.3. Złożoność 1.1.4. Niejednoznaczność 1.2. Różnorodność – współpraca – innowacyjność 1.2.1. Różnorodność jako punkt wyjścia 1.2.2. Różnorodność a współpraca i innowacyjność 1.2.3. Współpraca a różnorodność i innowacyjność 1.2.4. Innowacyjność a różnorodność i współpraca 1.3. Triada współczesnego zarządzania a świat VUCA 1.3.1. Innowacyjność chroni przed Złożonością i Niejednoznacznością 1.3.2. Różnorodność i współpraca chronią przed Zmiennością i Niepewnością


Rozdział 2. W przyrodzie i biznesie królują te same prawa, czyli o Darwinie


2.1. Innowacyjność drogą doboru naturalnego 2.2. Samolubne geny, samolubne firmy i ewolucja kooperacji 2.3. Jak wpaść na nową aspirynę i nowego iPoda? 2.4. Nisze i koegzystencja konkurencyjna 2.5. Psychologia ewolucyjna, czyli o ekonomii w biodrach 2.6. Iskam, ergo zaufam Część 2. Jak zostać ogrodnikiem innowacji


Rozdział 3. Wstęp metaforyczny, czyli o uprawianiu ogrodu innowacji


3.1. Ogród francuski, czyli ogrodnik wie lepiej 3.2. Ogród angielski, czyli reżyserowanie dzikości 3.3. Ogród bitowy, czyli stymuluj mnie, ale nie każ mi myśleć 3.3.1. Ziarnistość ogrodu bitowego: piksele 3.3.2. Dźwięczność ogrodu bitowego 3.3.3. Wibracje i zapachy ogrodu bitowego


Rozdział 4. Wstęp psychologiczny, czyli o cierpliwości i kulturze organizacyjnej


4.1. Wysianie nasion i kiełkowanie, czyli nigdy nie wiadomo, co wyrośnie 4.2. Zielonym do góry, czyli prostota przykazań 4.3. Odchwaszczanie, czyli pozbądźmy się zaszłości 4.4. Turkus w ogrodzie, czyli nowa filozofia ulepszania organizacji 4.5. Eksploracja (czyli odkrywanie) czy eksploatacja (czyli dostarczanie) 3 4.6. O wróblu w garści i sukcesie przedsiębiorczości długoterminowej


Rozdział 5. Wstęp metodyczny, czyli o modelach biznesowych i sposobach ich reinwencji


5.1. Co to jest model biznesowy? 5.1.1. Struktura modelu biznesowego 5.1.2. Spójność modelu biznesowego, czyli jego składowe to naczynia połączone 5.1.3. Model biznesowy jednej organizacji może być widziany na różne sposoby 5.1.4. Jak trzymać model biznesowy w stanie świeżości? 5.2. Ważniejsze są innowacyjne modele biznesowe niż innowacyjne gadżety 5.3. Krzywa wartości jako wizualizacja modelu biznesowego: jak się odróżnić?


Rozdział 6. Wstęp techniczny, czyli o rozwoju technologii


6.1. Prawa Moore’a i Haitza, czyli tranzystor się kurczy, a LED-y stają się coraz jaśniejsze 6.1.1. Tranzystory 6.1.2. Oświetlenie półprzewodnikowe 6.2. Kompromisy i jak się od nich uwolnić 6.2.1. Skuteczność świetlna czy jakość światła? 6.2.2. Jakość dźwięku czy wielkość pliku? 6.2.3. Bezbłędność czy koszt kontroli? 6.2.4. Kompromisy in silico, czyli „coś za coś” w świecie procesorów 6.2.5. Kompromis staje się częścią przekazu marketingowego 6.2.6. Kompromis znika, gdy technologia dogania potrzeby albo gdy nie dbamy już o to 6.3. Innowacje podtrzymujące i przełomowe 6.4. Sukces innowacji – siła inercji czy lepsza wartość? O panowaniu klawiatury QWERTY Część 3. Skarbiec przyrody, czyli o szukaniu inspiracji


Rozdział 7. Przyroda ożywiona, czyli od velcro do artemizyny


7.1. Naśladowanie skarbów, czyli pomysłowe biokonstrukcje i związki organiczne 7.2. Rozmnażanie skarbów: metoda PCR 7.3. Poszukiwanie skarbów: o wszechświecie związków chemicznych 7.4. Hodowanie skarbów, czyli o nowych źródłach białka i energii


Rozdział 8. Przyroda nieożywiona, czyli od lutetu do unobtainium


8.1. Odcedzanie skarbów, czyli bez magicznych metali innowacyjność nie ma tak łatwo 8.2. Wyczekiwanie skarbów, czyli próby i błędy jako metoda 8.2.1. Nadprzewodnictwo w temperaturze pokojowej 8.2.2. Żarnik do żarówek i kauczuk na opony


Rozdział 9. Przyroda sztuczna, czyli zróbmy to sami


9.1. Sklejanie skarbów: chemia kombinatoryczna 9.2. Ewoluowanie skarbów: algorytmy IT i dobór naturalny 9.3. Tkanie skarbów: od perforowania do kuloodporności 9.3.1. Maszyna żakardowa, czyli tkacki komputer Josepha Jacquarda 9.3.2. Pancerz kulotrwały


Część 4. Dizajn, czyli projektowanie nowego


Rozdział 10. Wysianie zielonego nawozu i przekopanie grządki, czyli szkice, modele i prototypy


10.1. Kryteria sensowności, wykonalności oraz opłacalności 10.2. Wykaszanie myślowych chwastów i milczących założeń 10.3. Przycinanie: pierwsze cięcie jako doprecyzowanie oferty 10.4. Doprecyzowanie oferty przez „głosowanie nogami” 10.5. Standardy: pospolite ruszenie potrzebuje wspólnych reguł 10.6. Szczepienie, czyli integrowanie nowego z tym, co jest – kompatybilność jako wyzwanie


Rozdział 11. Eksploracja krajobrazu rozwiązań


11.1. Ogród Altszullera, czyli znalezienie ścieżek TRIZ w gąszczu idei 11.2. Analiza morfologiczna: poszukiwanie najwyższego szczytu, bo innowacje tkwią w kombinacjach 11.2.1. Kreatywność jako umiejętność eksploracji nowych zestawień 11.2.2. Która kombinacja jest najlepsza i pod jakim względem? 11.2.3. Metoda SCIMITAR (albo, bardziej patriotycznie, SKIMBITP)


Rozdział 12. Formułowanie propozycji wartości


12.1. Złoty krąg wartości Simona Sineka 12.2. „Domyślanie” pomysłu na propozycję wartości 12.2.1. Robota do zrobienia 12.2.2. Przycinanie: kolejne cięcie, bo less is more 12.3. Obchodzenie wad, gdy propozycja wartości nie jest „domyślana” Część 5. Zarządzanie innowacjami


Rozdział 13. Spojrzenie do wnętrza, czyli sprawy organizacyjne


13.1. Historie hodowania dawnych „odmian”: Saturn, Macintosh, Lexus, Concorde 13.2. Przycinanie projektów, czyli o unikaniu kosztów utopionych 13.3. Nawożenie jako decyzja menedżerska o allokacji zasobów 13.4. Jazda z plonami na rynek, czyli o komercjalizacji


Rozdział 14. Spojrzenie na zewnątrz, czyli sprawy strategiczne


14.1. „Zwiastun błyskawiczny”, czyli jak przywabić sponsora podczas jazdy windą 14.2. Ryzykowanie jako fakt ogrodniczy 14.3. Piwot, czyli obrót 14.4. Kto zżera nasze plony, czyli o ochronie know-how, propozycji wartości albo marki 14.5. Szeroka reinwencja popłaca 14.6. Premia innowacyjna, czyli prawdziwa miara innowacyjności 14.7. Długi ogon, czyli o mnogości gustów 14.8. Reguła 80–20, ale czego jest 80%, no i które 20%, a może 79/19 lub 65/15 albo coś jeszcze innego 14.9. O nieklientach i ucieczce z czerwonego oceanu 14.10. Płyniemy w błękitnym oceanie czy jesteśmy rozrywani przez siły rynku? Część 6. Cechy świata, który sobie stworzyliśmy


Rozdział 15. Polityka i ideologia jako zagrożenia oraz nauka jako wybawienie


15.1. Nieuchwytna innowacyjność 15.2. Niestety polityka... 15.2.1. Niebezpieczeństwa monopolizacji: Chiny, Kongo itp. 15.2.2. Recykling i szukanie alternatyw jako arena innowacyjności 15.2.3. Globalne konsekwencje wojny w Ukrainie 15.2.4. Czy kraj/firma może się obronić przed polityką? 15.3. Niestety ideologia, czyli co Milton Friedman, piwo Bud Light i ministerstwo nauki mają ze sobą wspólnego? 15.3.1. Ideologia w biznesie 15.3.2. Ideologia w nauce i B+R 15.4. Na szczęście nauka – o naukometrii, czyli narzędziu poprawiania jakości modelu biznesowego 15.4.1. Inspiracje płyną od uczelni do przemysłu i od przemysłu do uczelni 15.4.2. Naukometria: w jaki sposób może być istotna dla modeli biznesowych?


Rozdział 16. B+R i innowacyjność – stan obecny i trendy światowe


16.1. Jak badać innowacyjność krajów? 16.2. Czy coś wynika z nakładów na B+R? 16.3. Jak się miewa innowacyjność Unii Europejskiej na tle świata? 16.4. Jak się miewa innowacyjność Polski na tle Unii Europejskiej? 16.5. Innowacyjność Polski pod rządami PO–PSL i Zjednoczonej Prawicy – analiza porównawcza Dodatek 1. Taktyki reinwencji składowych modelu biznesowego


Propozycja wartości Kluczowi partnerzy Kluczowe działania Kluczowe zasoby Segmenty klientów Relacje z klientami Kanały Struktura kosztów Strumienie przychodów Dodatek 2. Pytania stymulujące kreatywność Dodatek 3. Analiza przypadku – reinwencja wózka zakupowego w firmie IDEO Dodatek 4. Ekokatechizm, czyli trochę etyki dla innowatorów Dodatek 5. Czy historia sztuki może być innowacyjna? (napisał Adam Jasieński) Podziękowania Bibliografia Spis rycin Indeks najważniejszych terminów i nazwisk Przypisy

Dodatkowy opis

opis pełny

Dlaczego enzym wyizolowany z organizmu, który żyje we wrzącej wodzie, okazuje się zbawieniem w badaniach DNA, a bez nich nie da się rozwikłać mnóstwa zagadek kryminalnych? Co ma wspólnego maszyna tkacka z komputerem oraz dlaczego jedzenie sproszkowanych larw pleśniakowca lśniącego ma dużo sensu? Czy jest granica mocy procesorów komputerowych, skoro upchnięto już 183 miliony tranzystorów na jednym milimetrze kwadratowym procesora (milion razy więcej niż pół wieku temu), a sam tranzystor jest niewiele większy niż kilka atomów. A dlaczego firmy wolą pływać w błękitnym oceanie a nie w czerwonym, co nie jest takie łatwe, bo trzeba go najpierw stworzyć? Dlaczego poszukiwanie najlepszego rozwiązania jest jak wędrówka po górach, ale z zawiązanymi oczami? No i co wspólnego mają Darwin i Alicja w Krainie Czarów z innowacyjną przedsiębiorczością?

Dystrybutor/Dystrybutorzy

Impuls

NIP PL6791012088
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

cena brutto

75.0 PLN

stawka VAT

5 %