Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10498649
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1918
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
publikacja elektroniczna on-line
Forma produktu
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość
zawartość podstawowa
Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
liczba stron numerowanych łącznie
250
Strony
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Opis bibliograficzny
Tytuł
Świat uczuć i emocji młodzieży
Twórca
redaktor
Polak, Ryszard
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Warszawa
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Instytut Badań Edukacyjnych
pełna nazwa wydawcy
Data
data wydania
2023-11-30
data upublicznienia metadanych
2023-11-30
Opis marketingowy
Spis treści
Stany emocjonalne a postrzeganie rzeczywistości; Rozpoznawanie i nazywanie uczuć; O uleganiu cudzym opiniom; Emocje w życiu społecznym; Samotność w świecie ludzkich przeżyć; Zazdrość i zawiść; Wszystko po staremu; Poczucie bycia (nie)potrzebnym; Chorobliwe poczucie winy; W niewoli samopoczucia; Problem z nieśmiałością; Lęki egzystencjalne młodzieży; Wokół wstydu; W kłótni prawda zawsze się gubi; O zdolności panowania nad sobą; Wartość pogody ducha; Czy miłość to tylko uczucie?; Sublimacja uczuć; Serce na klawiaturze; O cnocie umiarkowania; Przesłanki dla praktyki wychowawczej
Tekst promocyjny
Słowo wstępne:
Uczucia i emocje odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Jest on bowiem bytem duchowo‑materialnym,
w którym wpływ pozytywnych czy negatywnych wrażeń pochodzących z ciała i otaczającego świata ma duże znaczenie dla jego kondycji psychofizycznej. Z kolei stan ludzkiego ducha ma niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania organizmu i jego poszczególnych części, zwłaszcza systemu nerwowego. Problematyka niniejszego tomu ma bardzo bogatą literaturę przedmiotu i była opisywana w różnych aspektach już w czasach starożytnych.
Do dnia dzisiejszego jest ważnym motywem spotykanym w twórczości literackiej, publicystycznej i naukowej. W historii myśli ludzkiej występowały zasadniczo trzy konkurujące ze sobą stanowiska, które są nadal obecne w spuściźnie intelektualnej Zachodu. Pierwsze stanowisko polega na głoszeniu poglądu, że należy dystansować się od uczuć i emocji, ponieważ mają one negatywny wpływ na człowieka, zwłaszcza na jego intelekt. Zdaniem zwolenników tej teorii, powodują one, że ludzie się od nich uzależniają, przez co ogląd rzeczywistości i podejmowane decyzje przestają mieć obiektywny charakter, bowiem nie są oparte na bezstronnej i niezależnej od wrażeń ocenie rzeczywistości. Z tego powodu człowiek winien zachować dystans wobec uczuć, bo tylko taka postawa może przyczynić się do jego moralnego wzrostu i zapewnić optymalne warunki do szlachetnego postępowania. Takie stanowisko zajmowali w starożytności stoicy, a w czasach nam współczesnych obecne jest ono w kierunkach pedagogicznych skłaniających się ku skrajnemu moralnemu intelektualizmowi.
Drugie stanowisko to pogląd sentymentalistyczny. Jego zwolennicy głoszą, że rodzące się w ludzkiej duszy czucia, jako reakcja na zastaną rzeczywistość (np. uczucie przyjemności lub obrzydzenia, strachu lub nadziei, nasycenia lub głodu), bardzo dobrze informują człowieka o tym, co jest dla niego właściwe, a co nie. Jeśli coś nam
sprawia przyjemność, to znaczy, że jest zgodne z naszą naturą i dla nas odpowiednie. Gdy zaś czujemy do czegoś np. wstręt czy odrazę, stanowi to sygnał, że nawet gdybyśmy mieli wiele intelektualnych powodów i uzasadnień, że coś należy zrobić, to nigdy tego – mając na względzie nasze dobro – dobrowolnie nie uczynimy, a gdy zostaniemy do tego przymuszeni, to będziemy nieszczęśliwi. Tego rodzaju pogląd głosili starożytni hedoniści ze szkoły cyrenajskiej, a od czasów francuskiego oświecenia i spopularyzowania myśli Jeana‑Jacquesa Rousseau – zwolennicy naturalizmu pedagogicznego i wywodzących się z niego nurtów lub mu pokrewnych.
Trzecim stanowiskiem, które w dyskusji nad znaczeniem ludzkich uczuć i emocji odgrywa znaczącą rolę, jest pogląd realistyczny, który w swej początkowej postaci był obecny już w myśli Arystotelesa, a został dopracowany przez św. Tomasza z Akwinu i neotomistów, stając się podstawą dla współczesnej filozofii personalistycznej. Realiści słusznie zauważają, że uczuciowość jest stałym elementem natury człowieka, który w zetknięciu ze światem reaguje na zastaną rzeczywistość w sposób zróżnicowany – zależy od siły i natężenia docierających doń bodźców zewnętrznych, indywidualnej i gatunkowej wrażliwości, stanu zdrowia, uwarunkowań genetycznych, poziomu moralnego i innych okoliczności. Nie można więc wykluczyć uczuć z życia człowieka, gdy omawia się jego
naturę i analizuje to, co jest dla niego dobre lub złe. Obecność uczuć w życiu indywidualnym i społecznym winna być ponadto uwzględniana w praktyce pedagogicznej. ...
Uczucia i emocje odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Jest on bowiem bytem duchowo‑materialnym,
w którym wpływ pozytywnych czy negatywnych wrażeń pochodzących z ciała i otaczającego świata ma duże znaczenie dla jego kondycji psychofizycznej. Z kolei stan ludzkiego ducha ma niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania organizmu i jego poszczególnych części, zwłaszcza systemu nerwowego. Problematyka niniejszego tomu ma bardzo bogatą literaturę przedmiotu i była opisywana w różnych aspektach już w czasach starożytnych.
Do dnia dzisiejszego jest ważnym motywem spotykanym w twórczości literackiej, publicystycznej i naukowej. W historii myśli ludzkiej występowały zasadniczo trzy konkurujące ze sobą stanowiska, które są nadal obecne w spuściźnie intelektualnej Zachodu. Pierwsze stanowisko polega na głoszeniu poglądu, że należy dystansować się od uczuć i emocji, ponieważ mają one negatywny wpływ na człowieka, zwłaszcza na jego intelekt. Zdaniem zwolenników tej teorii, powodują one, że ludzie się od nich uzależniają, przez co ogląd rzeczywistości i podejmowane decyzje przestają mieć obiektywny charakter, bowiem nie są oparte na bezstronnej i niezależnej od wrażeń ocenie rzeczywistości. Z tego powodu człowiek winien zachować dystans wobec uczuć, bo tylko taka postawa może przyczynić się do jego moralnego wzrostu i zapewnić optymalne warunki do szlachetnego postępowania. Takie stanowisko zajmowali w starożytności stoicy, a w czasach nam współczesnych obecne jest ono w kierunkach pedagogicznych skłaniających się ku skrajnemu moralnemu intelektualizmowi.
Drugie stanowisko to pogląd sentymentalistyczny. Jego zwolennicy głoszą, że rodzące się w ludzkiej duszy czucia, jako reakcja na zastaną rzeczywistość (np. uczucie przyjemności lub obrzydzenia, strachu lub nadziei, nasycenia lub głodu), bardzo dobrze informują człowieka o tym, co jest dla niego właściwe, a co nie. Jeśli coś nam
sprawia przyjemność, to znaczy, że jest zgodne z naszą naturą i dla nas odpowiednie. Gdy zaś czujemy do czegoś np. wstręt czy odrazę, stanowi to sygnał, że nawet gdybyśmy mieli wiele intelektualnych powodów i uzasadnień, że coś należy zrobić, to nigdy tego – mając na względzie nasze dobro – dobrowolnie nie uczynimy, a gdy zostaniemy do tego przymuszeni, to będziemy nieszczęśliwi. Tego rodzaju pogląd głosili starożytni hedoniści ze szkoły cyrenajskiej, a od czasów francuskiego oświecenia i spopularyzowania myśli Jeana‑Jacquesa Rousseau – zwolennicy naturalizmu pedagogicznego i wywodzących się z niego nurtów lub mu pokrewnych.
Trzecim stanowiskiem, które w dyskusji nad znaczeniem ludzkich uczuć i emocji odgrywa znaczącą rolę, jest pogląd realistyczny, który w swej początkowej postaci był obecny już w myśli Arystotelesa, a został dopracowany przez św. Tomasza z Akwinu i neotomistów, stając się podstawą dla współczesnej filozofii personalistycznej. Realiści słusznie zauważają, że uczuciowość jest stałym elementem natury człowieka, który w zetknięciu ze światem reaguje na zastaną rzeczywistość w sposób zróżnicowany – zależy od siły i natężenia docierających doń bodźców zewnętrznych, indywidualnej i gatunkowej wrażliwości, stanu zdrowia, uwarunkowań genetycznych, poziomu moralnego i innych okoliczności. Nie można więc wykluczyć uczuć z życia człowieka, gdy omawia się jego
naturę i analizuje to, co jest dla niego dobre lub złe. Obecność uczuć w życiu indywidualnym i społecznym winna być ponadto uwzględniana w praktyce pedagogicznej. ...
Nota biograficzna
dr hab. Ryszard Polak, prof. AWF – historyk, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępna u dystrybutora
Tak
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Publikacje naukowe
Status/dostępność
Status wydawniczy
Publikacja dostępna
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny