Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10501951
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2509
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szczegóły formy
zawartość podstawowa
zawartość dodatkowa
szerokość
wysokość
głębokość
liczba stron całej zawartości
Opis bibliograficzny
typ wydania
numer wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
CZĘŚĆ I. Z DZIEJÓW PRODUKCJI LALEK CELULOIDOWYCH / 9
I. Celuloid – pierwsze tworzywo sztuczne / 11
1. O wytwarzaniu, właściwościach i zastosowaniach celuloidu / 11
2. Wynalezienie celuloidu i początki jego produkcji / 14
3. Rozwój przemysłu celuloidowego na świecie / 18
4. Początki przemysłu celuloidowego w Polsce / 20
II. Lalki celuloidowe – produkcja, konstrukcja i degradacja / 25
1. Początki produkcji lalek celuloidowych / 25
2. Proces produkcji lalek celuloidowych / 26
3. Konstrukcja lalek celuloidowych / 35
4. Przyczyny destrukcji i stan zachowania lalek celuloidowych / 45
5. Naprawy i konserwacja lalek celuloidowych / 49
CZĘŚĆ II. POLSKIE LALKI CELULOIDOWE / 55
I. OŚRODEK KALISKI / 57
Kilka uwag o lalkach kaliskich – systematyka, podobieństwa i cechy charakterystyczne / 59
1. Fabryka Lalek i Zabawek Adama Szrajera w Kaliszu / 63
1.1. Dzieje firmy / 63
Okres międzywojenny / 64
Kontakty handlowe / 66
Sprawy patentowe / 67
Celuloidowe lalki Szrajera na wystawach / 67
Adam Szrajer i jego rodzina / 69
Sygnatury lalek celuloidowych produkowanych w Fabryce Lalek i Zabawek Adama
Szrajera / 70
1.2. Lalki z Fabryki Adama Szrajera / 71
1.2.1. Lalki z celuloidu łączonego z innymi materiałami / 71
1.2.1.1. Popiersia: 310 – garsonka – R i RN, garsonka z biustem oraz 315 / 71
1.2.1.2. Głowa z celuloidu, ciało z materiału: lalka R.S., lalki noworodki / 81
1.2.1.3. Głowa otwarta: lalki „Modern”, „Progres” i Shirley (Szirlejka) / 83
1.2.2. Lalki w całości celuloidowe z głową zamkniętą / 87
1.2.2.1. Lalka: typ 0 – lalki baby 400, 500 i 600 / 87
1.2.2.2. Lalka: typ 1 – 610, 1610 / 92
1.1.2.3. Lalka: typ 2 – 640, 1640 – Zosia / 93
1.2.2.4. Lalka: typ 3 – 630, 1630 – Basia / 95
1.2.2.5. Lalki charakterystyczne: 650 – Jaś i Małgosia / 97
1.2.3. Lalki w całości celuloidowe z głową otwartą / 99
1.2.3.1. Lalka 500 S / 99
1.2.3.2. Lalka 600 S / 102
1.2.3.3. Lalka 700 S / 103
2. Okres okupacji – Teodor Reinke / 107
2.1. Dzieje kaliskiej wytwórni / 107
2.2. Lalki z czasów Teodora Reinkego / 109
2.2.1. Lalka 310 – garsonka / 110
2.2.2. Lalka Szirlejka / 111
2.2.3. Lalki z głową zamkniętą / 112
2.2.3.1. Lalka: typ 0 – lalki baby 400 M, 500 M / 112
2.2.3.2. Lalka: typ 1 – lalki 610 / 113
2.2.3.3. Lalka: typ 4 – z dużym lokiem / 114
2.2.4. Lalki z głową otwartą / 115
2.2.4.1. Lalka 500 S / 115
2.2.4.2. Lalka 600 S / 117
2.2.4.3. Lalka 700 S / 118
3. Okres PRL / 119
3.1. Kaliskie Zakłady Tworzyw Sztucznych (KZTS) / 119
Sygnatury lalek wyprodukowanych w Kaliskich Zakładach Tworzyw Sztucznych / 125
3.1.1. Lalki produkowane przez Kaliskie Zakłady Tworzyw Sztucznych / 126
3.1.1.1. Lalka: typ 0 – ciało 400 i 500 / 127
3.1.1.2. Lalka: typ 1 / 133
3.1.1.3. Lalka: typ 2 – Zosia / 136
3.1.1.4. Lalka: typ 3 – Basia / 137
3.1.1.5. Lalka: typ 4 – lalka z dużym lokiem / 137
3.1.1.6. Lalka: typ 5 – „panna z loczkiem” / 139
3.1.1.7. Lalki śpiące / 145
3.2. Kaliskie Zakłady Przemysłu Terenowego (KZPT) / 159
3.3. Lalki inne / 169
3.4. Inne lalki kaliskie / 176
3.4.1. Lalki niesygnowane, prawdopodobnie kaliskie / 176
3.4.2. Lalki sygnowane, niezidentyfikowanych producentów / 178
II. OŚRODEK CZĘSTOCHOWSKI / 185
Kilka uwag o lalkach częstochowskich – systematyka, podobieństwa i cechy charakterystyczne / 187
1. Fabryka Zabawek i Wyrobów Celuloidowych „Seweryn Landau” (1887-1939) / 189
1.1. Dzieje firmy / 189
Wystawy / 191
1.2. Lalki z katalogu fabryki Seweryna Landaua / 193
1.3. Lalki, których nie ma w katalogu / 200
1.3.1. Popiersia / 201
1.3.2. Lalki siedzące / 201
1.3.3. Lalki siedząco-stojące / 202
1.3.4. Lalki śpiące / 204
1.3.5. Lalki charakterystyczne – Kiki / 206
2. Fabryka Wyrobów Celluloidowych i Metalowych „Kosmos” / 207
2.1. Dzieje firmy w okresie międzywojennym (1925–1939) / 207
2.2. Okres wojny i okupacji / 210
2.3. Zarząd „Społem” – lata 1945–1950 / 211
3. Czasy PRL /215
3.1. Częstochowska Fabryka Wyrobów Celuloidowych – lata 1950–1963 / 215
3.2. Częstochowskie Zakłady Zabawkarskie / 216
Sygnatury lalek częstochowskich / 216
3.3. Lalki sygnowane / 217
3.3.1. Popiersia / 217
3.3.2. Lalki siedzące / 219
3.3.3. Lalki stojące / 223
3.3.4. Lalki siedząco-stojące / 223
3.3.5. Lalki śpiące / 228
3.3.6. Lalki charakterystyczne / 229
3.4. Lalki niesygnowane, prawdopodobnie częstochowskie / 230
CZĘŚĆ III. INNI PRODUCENCI LALEK Z CELULOIDU / 237
1. Wytwórnia Zabawek Artystycznych „Bambino” / 239
2. Spółdzielnia Pracy „Miś” w Siedlcach / 241
3. Jarkowickie Zakłady Zabawkarskie / 244
4. Zakłady Chemiczne „Pronit” w Pionkach / 249
Lalki 66 cm / 252
Lalki ok. 50 cm / 255
Lalki 40–45 cm / 256
5. Lalki szmaciane z celuloidową twarzą-maską / 258
Zakończenie / 265
Bibliografia / 267
Polish celluloid dolls. Abstract / 271
Tekst promocyjny
polskich lalek – prof. Doroty Żołądź-Strzelczyk oraz kolekcjonerki zabawek,
pasjonatki i znawczyni lalek – Alicji Sztylko jest bez wątpienia pionierską publikacją,
wpisującą się w nurt badań nad historią kultury materialnej, życia codziennego oraz
historią przemysłu – w tym wypadku zabawkarskiego. W polskiej historiografii nie
powstała bowiem do tej pory praca, w której tak szczegółowo opracowana zostałaby
problematyka konkretnej zabawki – lalki, wytwarzanej z określonego materiału,
jakim jest celuloid. Publikacja jest zatem nowatorska poznawczo, a przy tym
niezwykle bogata w warstwie ikonograficznej – prezentowane treści zobrazowane
zostały kilkuset fotografiami lalek, w większości z prywatnej kolekcji Doroty Żołądź-
Strzelczyk oraz innych źródeł i kolekcji.
Wykonane na potrzeby niniejszej pracy kwerendy i badania wymagały analizy
wielu rozproszonych źródeł o różnorodnym charakterze – pisanych, materialnych
i ikonograficznych, co świadczy o wysokiej erudycji Autorek w obszarze podjętej
w książce problematyki. Jest ona niewątpliwie wymiernym efektem wielu lat
kolekcjonowania przez Autorki polskich lalek celuloidowych oraz pieczołowitego
gromadzenia wiedzy na ich temat.
Istotnym walorem publikacji jest jej struktura, złożona z dwóch doskonale
uzupełniających się części: pierwszej, poświęconej dziejom produkcji lalek
celuloidowych i ich specyfice oraz drugiej, stanowiącej opisy fabryk i zakładów
produkujących lalki celuloidowe wraz ze szczegółowym omówieniem ich
poszczególnych typów, dokonane w ujęciu chronologicznym – na przestrzeni niemal
stulecia.
Publikacja stanowi kompendium wiedzy na temat polskich lalek celuloidowych,
które posłuży z pewnością nie tylko badaczom historii kultury materialnej, ale
i pasjonatom dawnych zabawek oraz kolekcjonerom, poszukującym informacji na
temat posiadanych w zbiorach lalek. Lektura książki pozwoli także niejednemu
czytelnikowi z sentymentem wrócić do lat dzieciństwa, odnaleźć na jej kartach
ukochaną lalę i poznać historię jej powstania.
Z recenzji dr hab. Moniki Nawrot-Borowskiej, prof. UKW
Wydawnictwo CHRONICON
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Kategoria Thema
Kategoria Thema
Status wydawniczy
Dostępność w handlu
cena brutto
stawka VAT