Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10510212

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=52462

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Broszura
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie

348
Strony

wielkość pliku

16171
Kilobajty

Opis bibliograficzny

Tytuł
MEDIARE W poszukiwaniu drogi do porozumienia
Podtytuł
Techniki mediacyjne w edukacji włączającej
Twórca

autor

Małgorzata Pruś
Wydanie

typ wydania

Wydanie edukacyjne

numer wydania

1

opis typu wydania

Ebook

miejsce wydania

Gorlice
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

EduBook

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2022-12-01

data upublicznienia metadanych

2022-12-01

Opis marketingowy

Spis treści

1. Wprowadzenie, s. 5
2. Artykuły, s. 11
• Różnorodne aspekty edukacji włączającej, s. 13
• Wspieranie dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami oraz doświadczeniami, s. 25
• Rozwiązywanie konfliktów w zróżnicowanym zespole, s. 45
• Techniki mediacyjne w poszukiwaniu porozumienia, s. 61
• Projektowanie uniwersalne zajęć do wspierania uczniów i uczennic doświadczających trudności, s. 8
3. Sytuacje edukacyjno-społeczne, s. 109
• Śmiech przez łzy
• Odetchnąć świeżym powietrzem
• Wyrównany rachunek
• Strach ma wielkie oczy
• Wrogi język obcy
• Słodki jak cukierek
• Słomiany zapał
• Mniej znaczy więcej
4. Słowa-klucze, s. 159
• kompromis
• komunikacja
• konflikt
• mediacja
• mediator
• porozumienie
• problem
• trudna sytuacja
• ugoda
• współpraca
5. Zadania rozwojowe, s. 241
• 20 pytań rozwojowych
• 1 krótki komentarz
• 4 parafrazy tekstu
• 12 zdań pytajnych
• 6 kroków bez porażek
• 5 elementów doświadczania
• 4 szczególne zasoby
• 6 etapów mediacji
• 10 słów w mediacji
• 8 zdań z lukami
6. Karty pracy, s. 257
• 5 sposobów rozwiązywania konfliktów
• 4 etapy rozwiązania konfliktu
• 5 grup przyczyn konfliktu
• 7 etapów przebiegu mediacji
• 5 zasad prowadzenia mediacji
• 8 kluczowych zadań mediatora
• 7 technik aktywnego słuchania
• 2 sposoby zadawania pytań
• 4 zasady budowania atmosfery
• 4 formy niewerbalnego komunikowania
7. Metody uczenia się, s. 269
• Analiza Pola Siły
• Analiza Swot
• Diagram Samooceny
• Karo
• Kontrakt
• Metaplan
• Metoda 5 Pytań
• Metoda Grow
• Metoda Trójkąta
• Odwrócony Scenariusz
8. Listy kontrolne, s. 281
• Warunki dobrej współpracy
• Pozytywne cechy konfliktu
• Postawy wobec konfliktu
• Różne źródła konfliktów
• Detektory szkolnego konfliktu
• Potrzebne umiejętności mediatora
• Ważne zadania mediatora
• Cele kluczowe mediacji
• Bariery porozumienia w mediacji
• Dokumenty w procesie mediacji
9. Karty sentencji, s. 293
• Cytaty na temat konfliktów i sporów
• Aforyzmy mówiące o rozwiązywaniu problemów
• Cytaty motywujące do działania
10. Formularze dokumentów, s. 305
• Zaproszenie na mediację
• Prośba o mediację
• Wniosek o przeprowadzenie mediacji
• Zgoda na mediację
• Odmowa mediacji
• Umowa o przeprowadzenie mediacji
• Karta mediacji
• Ugoda mediacyjna
• Porozumienie
• Protokół z mediacji
11. Quizy edukacyjne, s. 317
• Ile wiesz o współpracy?
• Co robisz, aby rozwiązać problem?
• Co wiesz o rozwiązywaniu konfliktów?
• Czy znajdziesz przyczynę sporu?
• Czy umiesz rozpoznać pozytywne cechy konfliktu?
• Jak dużo wiesz o metodach aktywnego słuchania?
• Czy widzisz bariery komunikacyjne?
• Czy możesz zostać mediatorem?
• Jak dobrze znasz zasady mediacji?
• Czy dopasujesz pytania do etapów mediacji
12. Polecane publikacje, s. 3

Tekst promocyjny

Książka to praktyczny poradnik dla wszystkich tych, którzy aktywnie poszukują dobrej drogi prowadzącej do porozumienia. Autorka proponuje w nim wykorzystanie technik mediacyjnych do wspierania osób doświadczających problemów, trudnych sytuacji oraz konfliktów. Mediacje szkolne, rówieśnicze albo międzykulturowe mogą stanowić skuteczną metodę rozwiązywania konfliktów w zróżnicowanych zespołach działających w różnych społecznościach edukacyjnych. To równie efektywny sposób wspierania dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi, które znajdują się w trudnych dla siebie sytuacjach.
Zestaw umieszczonych w pakiecie zróżnicowanych materiałów edukacyjnych oraz wychowawczych pozwala na projektowanie dowolnych form wsparcia z wykorzystaniem: opowiadań edukacyjnych, zadań rozwojowych, kart pracy, list kontrolnych, ćwiczeń leksykalnych, kart sentencji, formularzy dokumentów oraz quizów edukacyjnych. Rekomendowana procedura planowania i organizowania doskonalenia oraz rozwijania kompetencji osób uczących się oparta została na autorskim scenariuszu zajęć, który zawiera cztery etapy cyklu uczenia się Davida A. Kolba. Sprawdzone w praktyce rozwiązanie wpisuje się w koncepcję edukacji włączającej oraz uwzględnia zasady uniwersalnego projektowania w edukacji.
Wszystko po to, aby proces uczenia się samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów i konfliktów oraz radzenia sobie z trudnościami zyskał wartość intuicyjnego oraz inspirującego doświadczenia na miarę możliwości wszystkich uczniów i uczennic.

Nota biograficzna

Jestem pedagożką, polonistką, edukatorką oraz redaktorką. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną w sferze profilaktyki oraz kompetencji kluczowych, a także w procesowym doskonaleniu kadr oświaty w zakresie rozwoju zawodowego. Zdobyłam uprawnienia pedagoga, nauczyciela, coacha, mediatora szkolnego, organizatora rozwoju edukacji, trenera kompetencji kluczowych oraz e-nauczyciela. Posiadam wieloletnie doświadczenie pedagogiczne w pracy edukacyjnej, dydaktycznej i wychowawczej oraz jako doradczyni zawodowa. Przygotowuję również autorskie opracowania, pakiety oraz artykuły z zakresu edukacji, dydaktyki i wychowania.

Dodatkowy opis

fragment

Książka o poszukiwaniu drogi do porozumienia poświęcona została propozycji inkluzji technik mediacyjnych do nowej koncepcji edukacji włączającej. Chodzi przede wszystkim o to, aby polubowny sposób rozwiązywania trudnych międzyludzkich sytuacji stał się jedną z możliwych dróg współpracy i komunikacji w zróżnicowanych zespołach dzieci, uczniów, uczennic oraz osób uczących się, którzy na miarę swoich możliwości pragną rozwijać własne kompetencje kluczowe w szkole.

Prezentowane materiały pozwalają w różnorodnej formie i zakresie na rozwijanie i doskonalenie umiejętności osobistych oraz społecznych w obszarze komunikowania (się), budowania i utrzymywania relacji interpersonalnych oraz społecznych, współpracowania w zespole, rozwiązywania problemów, radzenia sobie z trudnościami, zarządzania konfliktem oraz wykorzystania technik mediacyjnych w procesie wypracowywania satysfakcjonującego porozumienia.

Umiejętności mediacyjne można określić jako zdolność skutecznej i efektywnej współpracy, mającej na celu osiągnięcie satysfakcjonującego porozumienia. Radzenie sobie z problemami, rozwiązywanie konfliktów, poszukiwanie możliwości w różnych trudnych sytuacjach to niezwykle cenne kompetencje. Szczególną wartość zyskują w społeczności szkolnej oraz przedszkolnej, gdzie współistnieją zróżnicowane zespoły.

Mediacje to nie tylko i wyłącznie metoda rozwiązywania konfliktów, ale wartościowy sposób komunikowania się oraz współpracowania ze sobą. Techniki mediacyjne mogą stanowić ważne narzędzie dostępne dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i innych specjalistów z zakresu edukacji i wychowania wspierających osoby uczące się o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych. Wspomagają one szczególnie osoby uczące się doświadczające problemów, trudnych sytuacji oraz konfliktów.

Poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań różnorodnych trudności z wykorzystaniem mediacji pozwala zapobiec eskalacji konfliktów w społeczności szkolnej /przedszkolnej. Pozytywnie oddziałuje również na samopoczucie uczniów, wspiera ich kondycję psychofizyczną, buduje poczucie własnej wartości, motywuje i angażuje do mądrych działań. Nie trzeba wówczas wykorzystywać w ramach interwencji podczas trudnych sytuacji prawnych środków interwencji takich jak organ prowadzący szkołę, organ nadzoru, pomoc społeczna, Policja, czy nawet sąd. Chyba, że specyfika problemu tego wymaga.

Istnieją szkoły, przedszkola, ośrodki wychowawcze i oświatowe, w których idea sprawiedliwości naprawczej stanowi konstytutywny element kultury organizacyjnej. Jednak funkcjonuje wiele placówek, gdzie kadra promuje przekonanie o ich oraz swoim bezkonfliktowym charakterze. Zazwyczaj w takich miejscach problemy bywają zamiatane pod dywan, co wyrządza ogromną szkodę uczniom oraz całej społeczności szkolnej. Przepisy prawa pozwalają na implementację mediacji w środowisku szkolnym/ przedszkolnym, a wiele instytucji i organizacji zaleca stosowanie ich w obszarze wychowania, dlatego warto uwzględnić je w pracy szkoły.

Chciałabym, aby umieszczone w pakiecie materiały edukacyjne jak najlepiej wpierały osoby poznające „Mediare” w poszukiwaniu odpowiedniej dla nich drogi do porozumienia ze sobą, z drugą osobą oraz z otaczającym światem na miarę ich zróżnicowanych możliwości i potrzeb oraz różnorodnych doświadczeń i trudności, z którymi przyszło lub przyjdzie im się zmierzyć. Niech lektura książki stanie się inspiracją do podejmowania konstruktywnych działań, motywacją do stawian
Dystrybutor/Dystrybutorzy

EduBook

Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje fachowe

Kategoria Thema

JNE
Pedagogika społeczna

Kategoria Thema

JNS
Kształcenie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

Kategoria Thema

LNAC5
Arbitraż, mediacja i inne sposoby załatwienia sporu

Kategoria Thema

YP
Materiały edukacyjne

Kategoria Thema

YPJJ
Edukacja– nauki społeczne, wiedza o społeczeństwie

Kategoria Thema

YPJJ5
Edukacja – psychologia

Kategoria Thema

YPZ
Edukacja – kompendia i repetytoria

Temat

mediacje

Temat

zarządzanie konfliktem

Temat

edukacja włączająca

Temat

zróżnicowane potrzeby

Temat

zróżnicowany zespół

Temat

komunikacja

Temat

współpraca

Temat

wspieranie
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

cena jeszcze nieokreślona