Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=10575415

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=26373

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka w miękkiej oprawie
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Wymiary/waga

szerokość

144 mm

wysokość

204 mm

głębokość

5 mm
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron całej zawartości

72
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Las zaginionych ludzi
Twórca

autor

Kłos, Agnieszka ISNI 0000000113000286
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Wrocław
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

wydawnictwo j

pełna nazwa wydawcy

Inna rola wydawnicza

sponsor (fundator)

Wrocławski Instytut Kultury
Data

data wydania

2023-12-08

data upublicznienia metadanych

2023-12-04

Opis marketingowy

Tekst promocyjny

Las zaginionych ludzi Agnieszki Kłos wypływa z nurtu przyrodopisarstwa i ekopoetyki, ale czytelnik szybko zorientuje się, że Autorka wielokrotnie przekracza opozycję natura-kultura i porusza się w ekotonie, na obrzeżu obu tych sfer, poświadczając trwałość nierozerwalnego związku człowieka i przyrody. Las traktuje jako zbiorowy organizm, rodzaj rezyliencyjnej wspólnoty, który zaburza i przekracza dualistyczny i antropocentryczny porządek. Autorka stawia pytanie o rzeczywistego bohatera tekstu: czy jest nim człowiek? las? czy też organiczna całość? Opisywane wzajemne relacje lasu i pamięci pozwalają na budowanie idei nektopersony. Istotny wątek książki dotyczy lasu jako substratu ojczystej, narodowej przyrody i narodowego terytorium – czy las opisany w książce może odegrać rolę nośnika mitu narodowego? Czyją ramę pamięci tworzy? Pisanie o lesie w XXI wieku oznacza podjęcie trzech wątków: polityczności przyrody, świadomości kryzysu klimatycznego, pożegnania z klasycznymi opisami przyrody.



Las zaginionych ludzi boleśnie dotyka historii Ziem Zachodnich (zwanych kiedyś Odzyskanymi), które w literaturze nie doczekały się spojrzenia z perspektywy historii środowiskowej, czyli wspólnych związków człowieka z przyrodą, i wpływu przyrody na historię. Opowiada o historii Dolnego Śląska z perspektywy lasu i sąsiadującej przestrzeni, która wpływa na życie i losy mieszkańców, przesiedlonych ze Wschodu. „Niemiecki” las ma swoją tajemnicę i aurę baśniowości oraz pewnej grozy, która dotyczy masowych grobów z czasów drugiej wojny światowej. Rośliny dzielą się swoją pamięcią i budują nową tożsamość dla mieszkańców okolicznych wsi.


Książka z gatunku dokumentu literackiego (imitująca reportaż). Jest próbą podkreślenia względności granic tekstu artystycznego i przekroczenia definicji dokumentu. W warstwie fabularnej książka tworzy alternatywną wizję historii Ziem Zachodnich, wykorzystując metodę fabularyzowania historii.
Pisanie o Ziemiach Zachodnich otwiera tekst na eksperyment: zacieranie granic między narracją naukową, fikcjonalną a (auto)biograficzną. Gatunek literatury pięknej jest uzupełniony odniesieniami do literatury naukowej i literatury faktu. W wyniku takiej próby literackiej tekst jest otwarciem się na interdyscyplinarność, a tytułowy „las” staje się symbolem laboratorium form wypowiadania.


Książka mierzy się z wielkimi toposami literackimi, podejmując świadomy dialog z przyrodą i symbolami literatury kresowej Czesława Miłosza. Stanowi głos literacki z XXI wieku, kiedy to następuje pożegnanie z przyrodą w perspektywie kryzysu klimatycznego i antropocenu (odniesienia do opisów przyrody Elizy Orzeszkowej).


To głos nowej humanistyki poprzez oddanie pola przyrodzie (historii nieantropocentrycznej). Poszerza kategorię pamięci i pamiętania, otwierając się na pamięć lasu jako miejsca, pamięć roślin i zwierząt, które wspominają i stanowią głównego bohatera tekstu (i historii XX wieku).
Dolny Śląsk otrzymuje wraz z tą książką istotne uzupełnienie historii przestrzeni i przyrody, w której to rośliny tworzą kategorię (nowej) tożsamości. Mit Edenu, Atlantydy, wysp szczęśliwych, zostają w książce przeciwstawione toposowi lasu jako miejsca trudnego, straumatyzowanego, zdolnego jednak do ponownych narodzin. „Las” daje nowy początek Dolnemu Śląskowi, pokazując jego przestrzeń w perspektywie palimpsestu.



W książce las jest obdarzony i obciążony pamięcią, tworzy on jednak nie tylko miejsce, ale przede wszystkim tożsamość dla nowych osadników. Odr

Nota biograficzna

Agnieszka Kłos. Autorka książek Całkowity koszt wszystkiego, Gry w Birkenau, Wyższa czułość. Pracuje na stanowisku wykładowcy Historii Wzornictwa, Socjologii Sztuki i Krytyki Artystycznej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Założycielka i kierownik Studiów Podyplomowych Mediacji Sztuki Współczesnej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, współzałożycielka Katedry Mediacji Sztuki. Prowadziła projekty kuratorskie w galerii Otwartej Pracowni Gepperta, „Czytelnia Gepperta” (cykl spotkań z pisarzami i wydawcami), „Wolna Amerykanka” (cykl autorskich wykładów i spotkań z artystami). Od 2001 roku redagowała magazyn „Ritę Baum”, od 2004 roku będąc wiceprezesem Stowarzyszenia Kulturalno – Artystycznego „Rita Baum”. Od 2012 członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

Laureatka wielu stypendiów i nagród. Jej książki były nominowane, m.in., do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza i Nagrody Literackiej Europy Środkowo–Wschodniej Angelus. Autorka wielu tekstów, które ukazały się w czasopismach kulturalnych i artystycznych, m.in. Arkusz, Arteon, Czas Kultury, FA-art., HA – art., Kresy, Lampa, Odra, Pogranicza, Pozytyw, Twórczość, Teksty Drugie. Wieloletnia współpracowniczka „Gazety Wyborczej”. Redaktorka papierowego i sieciowego wydania Rity Baum (blisko 800 tekstów opublikowanych). Współpracowała z portalem literackim Wywrota.pl, teatralnym e-teatr, fotograficznym Świat Obrazu. Pomysłodawczyni i organizatorka pierwszej ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Książka za kraty” dla Zakładów Karnych w Rawiczu, Wołowie i Wrocławiu, polegającej na zbiórce książek i gazet dla osadzonych, a także organizacji na terenie więzień spektakli teatralnych i zawodów sportowych. Pomysłodawczyni projektu artystyczno – historycznego „Breslau cv”. Jurorka wielu konkursów literackich i artystycznych, autorka wykładów upowszechniających wiedzę z zakresu historii, pamięci, tożsamości i sztuki, uczestniczka paneli i międzynarodowych konferencji, inicjatorka i współorganizatorka międzynarodowych seminariów badawczych, m.in., „Los kobiet w KL Auschwitz – Birkenau” w Państwowym Muzeum Auschwitz – Birkenau i Młodzieżowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu. Kuratorka, autorka wielu prac artystycznych wystawianych na międzynarodowych wystawach sztuki. Doktor nauk historycznych, zajmująca się w swojej pracy badawczej związkami sztuki i drugiej wojny światowej, współautorka subdyscypliny środowiskowej historii Zagłady.

Stypendystka Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka w dziedzinie literatury.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Jacek Bierut

NIP 7121051342
telefon 699926997
email jacekbierut@gmail.com
email jacekbierut@gmail.com
Dostępna u dystrybutora Tak
Status/dostępność

Status wydawniczy

Zapowiedź wydawnicza

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

cena brutto

40.00 PLN

stawka VAT

5 %