Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=1480426

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1861

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Broszura
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)

zawartość dodatkowa

Ilustracje
Tabele, wykresy, diagramy, grafy
Wymiary/waga

szerokość

168 mm

wysokość

238 mm

głębokość

34 mm

ciężar

1200
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron drukarskich

660
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji
Twórca

redaktor naukowy

Pietras, Tadeusz

redaktor naukowy

Podgórska-Jachnik, Dorota

redaktor naukowy

Sipowicz, Kasper

redaktor naukowy

Witusik, Andrzej
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Wrocław
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Wydawnictwo Continuo

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2022-01-15

data upublicznienia metadanych

2022-01-15

Opis marketingowy

Spis treści

Rozważania wstępne 15
O współczesnym usytuowaniu problematyki autyzmu w przestrzeni między dyskursem medycznym i społecznym 15
Część I. MEDYCZNE I PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY SPEKTRUM AUTYZMU
Rozdział 1. Epidemiologia spektrum autyzmu 27
Łukasz Mokros, Andrzej Witusik, Katarzyna Nowakowska-Domagała, Tadeusz Pietras
Rozdział 2. Rys historyczny pojęcia autyzmu – koncepcje psychologiczne 37
Monika Talarowska
Rozdział 3. Spektrum ASD – pozycja nozologiczna, charakterystyka kliniczna i diagnoza 60
Tadeusz Pietras, Łukasz Mokros, Mateusz Damian Król, Andrzej Witusik, Kasper Sipowicz
Rozdział 4. Zastosowanie testów psychologicznych w diagnozie pacjentów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu 101
Radosław Wujcik
Rozdział 5.
Etiologia autyzmu – hipoteza neurorozwojowa – czynniki genetyczne, neuroanatomiczne i neurofizjologiczne 130
Radosław Wujcik, Bartłomiej Bąk, Tadeusz Pietras
Rozdział 6. Zaburzenia okołoporodowe a spektrum autyzmu 181
Mateusz Damian Król, Juliusz Rodak, Bartosz Wawrzyńczak, Bartłomiej Bąk, Łukasz Mokros
Rozdział 7. Zespół Retta 193
Artur Kultys, Ewelina Buczyńska, Karol Górski, Bartłomiej Bąk, Janusz Szemraj
Rozdział 8. Współchorobowość neuropsychiatryczna osób dorosłych ze spektrum ASD 211
Anna Mosiołek, Sławomir Jakima
Rozdział 9. Badanie internistyczne u pacjenta ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) 230
Mateusz Damian Król, Krystian Kamecki, Łukasz Mokros, Tadeusz Pietras
Rozdział 10. Autyzm a padaczka 249
Mateusz Damian Król, Łukasz Mokros, Andrzej Witusik, Bartłomiej Bąk
Rozdział 11. Spektrum autyzmu a niepełnosprawność intelektualna 261
Kasper Sipowicz, Marlena Podlecka
Rozdział 12. Farmakoterapia zaburzeń ze spektrum autyzmu 273
Paulina Rok-Bujko
Rozdział 13. Orzecznictwo u osób ze spektrum zaburzeń autyzmu (ASD) 301
Anna Mosiołek
Rozdział 14. Znaczenie oddziaływań żywieniowych w terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu 310
Hanna Karakuła-Juchnowicz, Joanna Róg
Rozdział 15. Seksualność osób ze spektrum zaburzeń autyzmu ASD 356
Sławomir Jakima, Anna Mosiołek
Rozdział 16. Autyzm a zaburzenia słuchu 366
Magdalena Józefowicz-Korczyńska
Część II. TERAPEUTYCZNE, PEDAGOGICZNE I ANTROPOLOGICZNE ASPEKTY SPEKTRUM AUTYZMU
Rozdział 17. Wprowadzenie do pedagogiki osób ze spektrum ASD 379
Tadeusz Pietras
Rozdział 18. Autyzm w perspektywie prawa oświatowego 396
Dorota Podgórska-Jachnik
Rozdział 19. Między wykluczeniem a normalizacją i pedagogiką równego dostępu – analiza wybranych aspektów środowiska edukacyjnego uczniów w spektrum autyzmu 433
Dorota Pufund
Rozdział 20. Evidence-based practice w terapii i edukacji uczniów w spektrum autyzmu – w kierunku pedagogiki specjalnej opartej na dowodach naukowych 446
Dorota Pufund
Rozdział 21. Dziecko z autyzmem w perspektywie antropologii kultury 459
Hanna Żuraw
Rozdział 22. Stygmatyzacja osób z rozpoznaniem zaburzeń rozwoju psychicznego lub niepełnosprawności intelektualnej 484
Marta Anczewska
Rozdział 23. Terapia pedagogiczna osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) 493
Kasper Sipowicz, Beata Ignaczewska, Tadeusz Pietras
Rozdział 24. Wprowadzenie do arteterapii autyzmu 538
Tadeusz Pietras, Kasper Sipowicz, Agnieszka Nowak-Górska
Rozdział 25. Rodzina a autyzm – system rodziny z dzieckiem ze spektrum ASD – przegląd piśmiennictwa 551
Joanna Kawecka, Paulina Rok-Bujko
Rozdział 26. Systemowa terapia rodzin i zaburzenia psychosomatyczne u rodzin osób z autyzmem 560
Andrzej Witusik
Rozdział 27. Miejsce muzykoterapii w praktyce terapeutycznej autyzmu 575
Andrzej Witusik
Rozdział 28. Rozwój mowy, języka i komunikacji u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 586
Aneta Wojciechowska
Rozdział 29.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) w teorii i praktyce logopedycznej 604
Renata Marciniak-Firadza
Rozdział 30. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w terapii dziecka z autyzmem 618
Magdalena Olempska-Wysocka
Rozdział 31. Autystyczne dzieło Demiurga, czyli jak powstaje sztuka 629
Artur Krajewski
Rozdział 32. Terapia tańcem w autyzmie 641
Agnieszka Szymańska-Kierlandczyk
Rozdział 33. Autyzm a ruch – opis przypadku 650
Justyna Arczewska, Agnieszka Szymańska-Kierlandczyk
Nota o Redaktorach i Autorach 658

Tekst promocyjny

Monografia Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji stanowi interdyscyplinarne, rzetelnie przygotowane i wyczerpujące kompendium wiedzy poświęcone epidemiologii, etiologii, diagnozie, terapii, aspektom rodzinnym, społecznym oraz orzecznictwu i regulacjom prawnym spektrum autyzmu.
Naukowcy trzech dyscyplin, medycznej, psychologicznej i pedagogicznej, odwołując się do badań światowych, zaprezentowali problemy osób z ASD oraz złożone zadania, jakie realizują specjaliści wspierając osoby chore i ich rodziny. Szczegółowo zostały one przedstawione w 33 rozdziałach, które podzielono na dwie części odnoszące się do kwestii medycznych i psychologicznych.
Monografia została przygotowana zgodnie z wymaganymi standardami naukowymi i na wysokim poziomie. Porządkuje i poszerza wiedzę na temat spektrum autyzmu. Kierowana jest do specjalistów psychiatrów, psychologów, pedagogów specjalnych oraz studentów tych dyscyplin. Interesująco przedstawione i ważne informacje dotyczące wsparcia i terapii zaburzeń zainteresują również rodziców i opiekunów dzieci z ASD.

Z recenzji dr hab. Iwony Janickiej, prof. Uniwersytetu Łódzkiego

­­W jednej pozycji udało się zebrać informacje na temat najnowszych zdobyczy nauki dotyczących zagadnienia autyzmu i przedstawić je w ujęciu historycznym, filozoficznym, pedagogicznym, prawnym, społecznym i klinicznym (od etiologii, przez diagnozę, oddziaływania niefarmakologiczne i farmakoterapię). Podejście takie jest zasadne biorąc pod uwagę niezwykłą złożoność zagadnienia spektrum autyzmu, liczne kierunki i ścieżki badań oraz znaczącą w ostatnich latach ewolucję koncepcji. Jest to książka w pełni poświęcona problemom, z którymi spotykają się osoby z autyzmem, ich lekarze i terapeuci, a także pedagodzy, i wreszcie bliscy; co ważne, mimo niezwykłej rozpiętości poruszanych zagadnień jest pozycją spójną i kompletną.
Po niniejszą publikację powinien sięgnąć każdy, kto chciałby w jednym miejscu odnaleźć wyczerpujący i interdyscyplinarny wachlarz najnowszych zagadnień dotyczących zaburzeń spektrum autyzmu.

Z recenzji dr. hab. n. med. Jakuba Kaźmierskiego, prof. Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje naukowe

Kategoria Thema

MB
Medycyna – zagadnienia ogólne

Kategoria Thema

JMC
Psychologia dziecięca i rozwojowa

Kategoria Thema

JNC
Psychopedagogika

Kategoria Thema

JN
Pedagogika
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna