Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=1495914
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2347
Opis fizyczny
Skład produktu
publikacja
Forma
forma podstawowa
książka
Forma produktu
Książka w twardej oprawie
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku
liczba stron numerowanych łącznie
178
Strony
Opis bibliograficzny
Tytuł
Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie "Rewiry" 2013/2014
Twórca
autor
Ujma, Magdalena (1967- ).
ISNI 0000000369335880
autor
Bielecka-Prus, Joanna
ISNI 0000000111322572
autor
Burek Alicja
autor
Celiński, Artur
(1985-....)
ISNI 0000000370983420
autor
Rakowski Tomasz
autor
Ryczkowska, Marta (1983- ).
ISNI 0000000370016609
autor
Wielu autorów
autor
Ziętek Agnieszka
Wydanie
typ wydania
Wydanie
numer wydania
1
miejsce wydania
Lublin
Język
język publikacji
polski
Wydawca
imprint
Towarzystwo Edukacji Kulturalnej w Lublinie
pełna nazwa wydawcy
Towarzystwo Edukacji Kulturalnej w Lublinie
adres siedziby
Peowiaków 12
20-007 Lublin
20-007 Lublin
adres www
numer telefonu
Data
data wydania
2014-12-18
data upublicznienia metadanych
2014-12-18
Opis marketingowy
Spis treści
4 Wprowadzenie / Marta Ryczkowska
6 Abstract
12 Niemożliwa inżynieria społeczna. Sztuka i przestrzeń publiczna dzisiaj / Magdalena Ujma
16 Odmęty (re)wirów / Alicja Burek
20 Kultura, „Rewiry”, zmiana a system / Artur Celiński
30 Sztuka na giełdzie II. Na wschodzie bez zmian
38 Powieś siebie na szczęście / Marta Jagniewska
47 Sztuka na giełdzie III. Bazarowe historie / Agnieszka Ziętek
53 Bystrzyca / Agnieszka Ziętek
63 Game Over / Marta Ryczkowska
73 Granice wolności – granice cenzury / Agnieszka Ziętek
83 Interwencja rzeźbiarska / Krystian Truth Czaplicki
92 Obce głosy w autobusie / Joanna Bielecka-Prus
101 Nie biało-czarna książka / Magdalena Fabiańczyk i Pola Tyszowiecka
113 Robotnice sztuki / Paweł Ryżko
117 Skup Łez / Joanna Bielecka-Prus
128 Społeczna droga donikąd. „Skup Łez” jako zbiór „pytań właściwych” / Tomasz Rakowski
137 Ściany wstydu / Agnieszka Ziętek
147 Winda / Joanna Bielecka-Prus
157 Za cukrownią / Joanna Bielecka-Prus
173 Kalendarium
174 Biogramy
6 Abstract
12 Niemożliwa inżynieria społeczna. Sztuka i przestrzeń publiczna dzisiaj / Magdalena Ujma
16 Odmęty (re)wirów / Alicja Burek
20 Kultura, „Rewiry”, zmiana a system / Artur Celiński
30 Sztuka na giełdzie II. Na wschodzie bez zmian
38 Powieś siebie na szczęście / Marta Jagniewska
47 Sztuka na giełdzie III. Bazarowe historie / Agnieszka Ziętek
53 Bystrzyca / Agnieszka Ziętek
63 Game Over / Marta Ryczkowska
73 Granice wolności – granice cenzury / Agnieszka Ziętek
83 Interwencja rzeźbiarska / Krystian Truth Czaplicki
92 Obce głosy w autobusie / Joanna Bielecka-Prus
101 Nie biało-czarna książka / Magdalena Fabiańczyk i Pola Tyszowiecka
113 Robotnice sztuki / Paweł Ryżko
117 Skup Łez / Joanna Bielecka-Prus
128 Społeczna droga donikąd. „Skup Łez” jako zbiór „pytań właściwych” / Tomasz Rakowski
137 Ściany wstydu / Agnieszka Ziętek
147 Winda / Joanna Bielecka-Prus
157 Za cukrownią / Joanna Bielecka-Prus
173 Kalendarium
174 Biogramy
Tekst promocyjny
Doing the right thing in the right place and the right time. That is art1.
Joseph Beuys
Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie „Rewiry” od 2012 roku we współpracy z artystami z Polski i innych krajów realizuje działania twórcze na gruncie społecznym, wpisując je w różnorodną i dynamiczną przestrzeń miasta. Dotychczas w ramach „Rewirów” odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń. Uwaga „Rewirów” zazwyczaj ogniskuje się na miejscach niereprezentacyjnych, zapomnianych, wykluczonych. Artyści działają na „mapie problemów miasta”, mierząc się z różnego rodzaju schorzeniami społecznymi trawiącymi konkretną społeczność. Starają się przy tym uniknąć kolonizatorskiej perspektywy ludzi sztuki niosących kaganek oświaty, nie działać impulsywnie i incydentalnie. Realizacje i wydarzenia „Rewirów” są poprzedzone wizytą studyjną bądź rezydencją, w trakcie której artyści poznają kontekst miejsca. Wśród osób zaangażowanych w działania są również antropolodzy, socjologowie, animatorzy. Kluczową rolę pełni kontakt z odbiorcami, którzy nierzadko bywają współtwórcami dzieł i zdarzeń. Prace rewirowe wykluwają się z kontekstów miejsc, są rezultatem procesu poznawczego, w którym przenika się twórcza intuicja, wrażliwość, empatia, wiedza i otwartość na to, co nowe i nieznane. Oczywiście rezultaty projektów zrealizowanych w ramach „Rewirów” są rozmaite, co świadczy tylko o tym, iż odbiór sztuki jest złożony i nie ma możliwości, aby sprawować nad nim pełną kontrolę. Niektóre działania znalazły zrozumienie i akceptację społeczności, inne pozostały niemal niezauważone a jeszcze inne wzbudziły silny opór, niektóre odbiły się szerokim echem w mediach, zaś o innych wiedzieli nieliczni, niektóre przebiegły od początku do końca według planu, zaś inne zaczęły żyć własnym życiem. Wydaje się, że sposób, w jaki ewoluują projekty ma mniejsze znaczenie, ważne jest to, że przyczyniają się do zwiększenia się świadomości na temat miejskich antagonizmów, pokazują ludziom świat, który nie jest czarno-biały, nie „sprzedają” żadnej ideologii – są natomiast bodźcem dla wyobraźni, wskazaniem na możliwości. Stanowią zalążek myślenia, impuls, który może zmienić życiową drogę. Propozycja „Rewirów” wyrasta z przekonania, iż sztuka może być czymś więcej niż ekspresją pewnej idei – może odcisnąć trwałe piętno w rzeczywistości. Przez lata sztuka zaangażowana społeczno-politycznie budziła konfuzję, gdyż kojarzyła się ze sztuką na usługach władzy, a to jak wiadomo nie brzmi dobrze i każe podejrzewać, iż sztuka jest jedynie listkiem figowym czyichś ciemnych interesów. Wystarczy wspomnieć działania artystów wspierających totalitarne reżimy – filmy Leni Reifenstahl, rzeźby Arno Brekera czy też polski, przaśny socrealizm. Nic więc dziwnego, iż sztuka uciekała w autonomię, odżegnując się od jakichkolwiek funkcji i celów na gruncie polityki, religii i władzy. Jednocześnie stale czerpała z rezerwuaru tychże obszarów, co powodowało paradoksalne sytuacje. „Sztuka może być polityczna, ale »bez polityki« – może się realizować politycznie w galerii, ale nie w realnym politycznym sporze, dziejącym się w innej wspólnej przestrzeni np. w mediach. Może być społeczna, ale tak by nie wytwarzać skutków społecznych” – pisał Artur Żmijewski w swoim słynnym manifeście „Stosowane sztuki społeczne”2.
Marta Ryczkowska
Joseph Beuys
Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie „Rewiry” od 2012 roku we współpracy z artystami z Polski i innych krajów realizuje działania twórcze na gruncie społecznym, wpisując je w różnorodną i dynamiczną przestrzeń miasta. Dotychczas w ramach „Rewirów” odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń. Uwaga „Rewirów” zazwyczaj ogniskuje się na miejscach niereprezentacyjnych, zapomnianych, wykluczonych. Artyści działają na „mapie problemów miasta”, mierząc się z różnego rodzaju schorzeniami społecznymi trawiącymi konkretną społeczność. Starają się przy tym uniknąć kolonizatorskiej perspektywy ludzi sztuki niosących kaganek oświaty, nie działać impulsywnie i incydentalnie. Realizacje i wydarzenia „Rewirów” są poprzedzone wizytą studyjną bądź rezydencją, w trakcie której artyści poznają kontekst miejsca. Wśród osób zaangażowanych w działania są również antropolodzy, socjologowie, animatorzy. Kluczową rolę pełni kontakt z odbiorcami, którzy nierzadko bywają współtwórcami dzieł i zdarzeń. Prace rewirowe wykluwają się z kontekstów miejsc, są rezultatem procesu poznawczego, w którym przenika się twórcza intuicja, wrażliwość, empatia, wiedza i otwartość na to, co nowe i nieznane. Oczywiście rezultaty projektów zrealizowanych w ramach „Rewirów” są rozmaite, co świadczy tylko o tym, iż odbiór sztuki jest złożony i nie ma możliwości, aby sprawować nad nim pełną kontrolę. Niektóre działania znalazły zrozumienie i akceptację społeczności, inne pozostały niemal niezauważone a jeszcze inne wzbudziły silny opór, niektóre odbiły się szerokim echem w mediach, zaś o innych wiedzieli nieliczni, niektóre przebiegły od początku do końca według planu, zaś inne zaczęły żyć własnym życiem. Wydaje się, że sposób, w jaki ewoluują projekty ma mniejsze znaczenie, ważne jest to, że przyczyniają się do zwiększenia się świadomości na temat miejskich antagonizmów, pokazują ludziom świat, który nie jest czarno-biały, nie „sprzedają” żadnej ideologii – są natomiast bodźcem dla wyobraźni, wskazaniem na możliwości. Stanowią zalążek myślenia, impuls, który może zmienić życiową drogę. Propozycja „Rewirów” wyrasta z przekonania, iż sztuka może być czymś więcej niż ekspresją pewnej idei – może odcisnąć trwałe piętno w rzeczywistości. Przez lata sztuka zaangażowana społeczno-politycznie budziła konfuzję, gdyż kojarzyła się ze sztuką na usługach władzy, a to jak wiadomo nie brzmi dobrze i każe podejrzewać, iż sztuka jest jedynie listkiem figowym czyichś ciemnych interesów. Wystarczy wspomnieć działania artystów wspierających totalitarne reżimy – filmy Leni Reifenstahl, rzeźby Arno Brekera czy też polski, przaśny socrealizm. Nic więc dziwnego, iż sztuka uciekała w autonomię, odżegnując się od jakichkolwiek funkcji i celów na gruncie polityki, religii i władzy. Jednocześnie stale czerpała z rezerwuaru tychże obszarów, co powodowało paradoksalne sytuacje. „Sztuka może być polityczna, ale »bez polityki« – może się realizować politycznie w galerii, ale nie w realnym politycznym sporze, dziejącym się w innej wspólnej przestrzeni np. w mediach. Może być społeczna, ale tak by nie wytwarzać skutków społecznych” – pisał Artur Żmijewski w swoim słynnym manifeście „Stosowane sztuki społeczne”2.
Marta Ryczkowska
Nakład
pierwszy nakład
500
Dystrybutor/Dystrybutorzy
Centrum Kultury w Lublinie
NIP 712-016-22-69
telefon +48814666122
email szymon.pietrasiewicz@ck.lublin.pl
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Albumy i książka artystyczna
Status/dostępność
Dostępność w handlu
nieokreślony
Cena
brak ceny
produkt bezpłatny