Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=1512163
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2866
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szczegóły formy
zawartość podstawowa
zawartość dodatkowa
wielkość pliku
Opis bibliograficzny
autor
autor
typ wydania
numer wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Część pierwsza – Elementy filozofii i metodologii nauk
1. Co to jest nauka? 1.1. Tradycyjny obraz nauki
1.2. O statusie eksperymentów naukowych 1.2.1. Obserwacje wielkości planet
1.2.2. Kto, co widzi pod mikroskopem?
1.2.3. Badania Hertza prędkości fal radiowych
1.2.4. Pomiar wagi molekuł
1.3. Zależność teorii od eksperymentów 1.3.1. Regres eksperymentatora
1.3.2. Experimentum crucis
1.4. Wstępne podsumowanie
2. Granice nauki 2.1. Nauka i pseudonauka
2.2. Mundus vult decipi?
2.3. Zdegenerowana nauka
2.4. Czy nauka dojdzie do kresu? 2.4.1. Kula wiedzy Mittelstraßa
2.4.2. Obrzeża nauki
3. Koncepcje teorii nauki 3.1. Kryterium demarkacji Koła Wiedeńskiego - kryterium sensu (Nauka wolna od wartości?)
3.2. Karl Raimund Popper i jego filozofia nauki
3.3. Od koncepcji standardowej do metodycznego anachronizmu
3.4. Nowa teoria nauki
3.5. Struktura rewolucji naukowych 3.5.1. Model paradygmatów Kuhna
3.5.2. Schemat schodkowy
3.5.3. Teza o nieokreśloności
3.5.4. Kuhn i metodologia Poppera
3.6. Metodologia badań naukowych według Lakatosa
3.7. Racjonalność decyzji wyboru teorii
3.8. Anarchistyczna filozofia nauki Feyerabenda
3.9. Co jeszcze się działo? - Postęp naukowy zdaniem Laudana
3.10. Łaciaty świat według Cartwrighta
4. Konstruktywizm społeczny - mocny program socjologii wiedzy 4.1. Filozofia konstruktywizmu 4.1.1. Radykalny konstruktywizm
4.1.2. Konstruktywizm społeczny
4.2. Krytyka konstruktywizmu 4.2.1. Społeczna konstrukcja chorób psychicznych
4.2.2. Afera Sokala
4.3. Konstruktywistyczna prawda?
4.4. Perspektywa nauk kognitywnych
4.5. Możliwa alternatywa
4.6. Uwagi końcowe
Część druga - Elementy współczesnej metodologii nauk
5. Metodologia nauk a metodologia nauk ekonomicznych 5.1. Metodologia nauk a pokrewne dyscypliny naukowe
5.2. Metodologia nauk ekonomicznych jako przykład metodologii szczegółowej
5.3. Podstawowe pytania teorii i metodologii ekonomii
5.3.1. Jakie są standardy?
5.3.2. Co jest specyficznie społeczne w naukach społecznych?
5.3.3. Dlaczego ekonomia wydaje się być często złą matematyką stosowaną?
6. Metodologiczny status nauk ekonomicznych w systemie nauk 6.1. Pojęcie nauki
6.2. Cechy i kryteria nauki
6.3. Funkcje nauki
6.4. Ogólna klasyfikacja nauk a nauki ekonomiczne
6.5. Osobliwości nauk ekonomicznych
7. Otoczenie współczesnych nauk ekonomicznych 7.1. Relacje między ekonomią a innymi naukami 7.1.1. Filozofia
7.1.2. Socjologia
7.1.3. Psychologia
7.1.4. Historia
7.1.5. Geografia
7.1.6. Demografia
7.1.7. Matematyka i pokrewne
7.1.8. Nauki o zarządzaniu
7.1.9. Nauki polityczne i stosunki międzynarodowe
7.1.10. Nauki prawne
7.1.11. Etyka
7.1.12. Neuroekonomia
7.2. Rola analizy wielo- i interdyscyplinarnej we współczesnej ekonomii
8. Abstrakcje nauk ekonomicznych 8.1. Przedmiot nauk ekonomicznych
8.2. Główne abstrakcje w naukach ekonomicznych 8.2.1. Kategorie ekonomiczne
8.2.2. Prawa i tendencje
8.2.3. Zasady
8.2.4. Modele
8.2.5. Teorie
8.2.6. Instrumenty
9. Metoda nauk ekonomicznych 9.1. Ogólna charakterystyka procedury badawczej nauk empirycznych
9.2. Stadia procedury badawczej
9.3. Ogólna metoda badań
9.4. Wybrane metody szczegółowe 9.4.1. Indukcja i dedukcja. Analiza i synteza
9.4.2. Eksperyment
9.4.3. Metody socjologii i psychologii
9.4.4. Metody ilościowe
9.4.5. Metody prakseologiczne
9.4.6. Wielowymiarowa analiza porównawcza
10. Nowy paradygmat nauk ekonomicznych w warunkach gospodarki wysokiego ryzyka i procesów globalizacji 10.1. Niepewność i ryzyko we współczesnej gospodarce
10.2. Procesy globalizacji a światowy kryzys finansowy w latach 2007-2009
10.3. Nowe podejścia metodologiczne w naukach ekonomicznych
10.4. W kierunku ekonomii umiaru
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
Tekst promocyjny
Nota biograficzna
Prof. dr hab. Max Urchs jest kierownikiem Zakładu Filozofii Nauki w European Business School w Dreznie, gdzie stworzył i implementował specjalistyczny program nauczania filozofii. Jest też dyrektorem Instytutu Etyki Biznesu. Kierował wieloma programami badawczymi i jest współwydawcą czasopism naukowych.
Dodatkowy opis
opis skrócony
OSDW AZYMUT Sp. z o.o.
e-Kiosk S.A.
Virtualo Sp. z o.o.
Wydawnictwo Otwarte Sp. z o.o.
Legimi Sp. z o.o.
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Kategoria Thema
Status wydawniczy
Dostępność w handlu
brak ceny
Opis powiązań
Książka w miękkiej oprawie
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia