Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=1732204
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=11947
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szerokość
wysokość
Opis bibliograficzny
autor
autor
autor
typ wydania
numer wydania
opis typu wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Przedmowa (Ewa Kantowicz, Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk, Magdalena Zmysłowska)
Część I
„Tego świata nie możemy zostawić takim, jakim jest” – w poszukiwaniu rozwiązań
Elżbieta Łuczak
W trosce o skuteczniejszą profilaktykę przeciwuzależnieniową
Ewa Kantowicz
Redefinicja koncepcji wsparcia społecznego a nowe przestrzenie profesjonalnych działań w systemie wspierania rodziny
Maria Trzcińska-Król
Nauczyciele i rodzice – relacje i współpraca
Monika Maciejewska
Edukacyjne badania stosowane jako wsparcie w procesach zmiany
Monika Suska-Kuźmicka
Wsparcie socjoterapeutyczne dzieci ze szkół wiejskich
Obszary działań i bezradności
Część II
Świat nie jest czarno-biały, czyli o próbach polaryzacji społecznej
Joanna Żeromska-Charlińska
Uwięziona/uwikłana kobiecość – wiktymizacyjna autokreacja mylnego uznania
Marta Rukat
Ryzykowne zachowania młodzieży w Internecie
Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk
Marginalizacja i wykluczenie społeczne a problemy bezdomnych
Iwona Myśliwczyk
Praca zawodowa osób dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną – obszar pomijany w praktyce pedagogicznej
Dariusz Sarzała
Resocjalizacyjne aspekty środków probacyjnych jako alternatywnych rozwiązań prawnych stosowanych wobec kary pozbawienia wolności
Część III
Człowiek i rodzina – między partycypacją, biernością a wykluczeniem
Magdalena Zmysłowska, Małgorzata Ciczkowska-Giedziun
Wielowymiarowość wsparcia rodziny: inspiracje teoretyczne, działania wspierające, polityka społeczna
Ewa Włodarczyk
Rola rodziny w procesie zdrowienia kobiet uzależnionych od alkoholu
Anna Korlak-Łukasiewicz
Wykluczenie społeczne wdów
Magdalena Zdaniewicz
Wsparcie seniora w organizacji czasu wolnego – potrzeba czy obowiązek?
Marzena Ruszkowska
Praca z rodziną biologiczną dziecka przebywającego w pieczy zastępczej w świetle regulacji prawnych i literatury
Bożena Chrostowska
Aktywizm rodziców dzieci z autyzmem w Polsce na przykładzie działań
Klubu Rodziców JiM
Aktywność obywatelska czy narodziny ruchu rodziców dzieci z autyzmem?
Część IV
Człowiek i człowieczeństwo – globalne, środowiskowe i jednostkowe uwarunkowania zagrożeń
Sebastian Sobczuk
Kształtowanie człowieka ekologicznego w ujęciu personalistycznym drogą wyjścia z globalnego kryzysu środowiska
Anna Maria Jeznach
Wiedza i przekonania lekarzy oraz pielęgniarek na temat dehumanizacji medycyny
Anna Książak-Gregorczyk
Doświadczanie codzienności przez młodzież w środowisku szkoły
Piotr Zdunkiewicz
Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi
Działania Amnesty International w Polsce
Dodatkowy opis
opis pełny
W prezentowanej pracy Autorzy tekstów poszukują rozwiązań w myśl założenia, iż tego świata nie możemy zostawić takim – jakim jest, próby polaryzacji społecznej, partycypacji społecznej, bierności oraz wykluczenia człowieka i rodziny, jak też globalnych, środowiskowych i jednostkowych uwarunkowań zagrożeń człowieka i człowieczeństwa.
Tak szeroka problematyka człowieczeństwa nadaje tytułowemu pojęciu prawomocności i implikuje do analizy kolejnych jego wymiarów oraz rozstrzygania stosunków społecznych. Coraz częściej dyskusje o nich i ich problemach wskazują na społeczną bezradność wobec globalnych zjawisk i zagrożeń, a celem niniejszego tomu jest zwrócenie uwagi na aktualne zmiany społeczne i jednostkowe oraz grupowe doświadczenia w tym obszarze.
Prezentowana monografia to ważny głos w dyskursie pedagogicznym. Opracowanie jest w mojej ocenie wartościowym merytorycznie i poznawczo dokonaniem, nie tylko redaktorów naukowych, ale i wszystkich współautorów, których teksty są tutaj zamieszczone. Analiza treści zawartych w opracowaniu poszerza spektrum wiedzy na temat zagrożeń człowieczeństwa oraz jego różnych aspektów i kontekstów.
Opracowanie, jako całość stanowi interesujący poznawczo materiał. Teksty tutaj zamieszczone napisane zostały na dobrym poziomie merytorycznym. Tom piąty, podobne jak i poprzednie wydania serii skierowany jest do szerokiego grona odbiorców: pedagogów społecznych, pracowników socjalnych, psychologów, socjologów, ale także studentów kierunków społecznych (zwłaszcza pedagogiki), pracy socjalnej oraz praktyków, w tym nauczycieli, wychowawców, terapeutów i rodziców. Warto więc do tej pozycji sięgać, gdyż stanowi ona kompendium wiedzy o różnorodnych sytuacjach i zjawiskach spostrzeganych jako zagrożenia człowieczeństwa.
fragment
Minione dwa lata to czas zaskakujących i nieprzewidywalnych przemian politycznych, społecznych i gospodarczych zachodzących w trzech skalach: makro-, mezo- i mikrospołecznej. Coraz częściej z zadziwieniem, wręcz zażenowaniem przyglądamy się zachodzącym wokół nam procesom, a reakcją, która nam towarzyszy, jest poczucie narastającej bezradności. Zauważamy wyraźnie zarysowujący się oportunizm społeczny wobec przemian ostatnich dekad, człowieczeństwo bowiem przestaje mieć w nich wymiar etyczny, w którym najważniejsze jest dobro człowieka, a prawdę nie interpretuje się przez pryzmat „korzyści”. Nowe postawy społeczne manifestują się w zaskakujących wynikach wyborów, zmieniającym się światopoglądzie i szeroko rozumianym ekstremizmie społecznym. Choć trudno przewidzieć, w jakim kierunku zmierzają te procesy, środowisko naukowe i liderzy społeczni zobowiązani są w szczególności podejmować dyskurs i działania, wyrażając brak akceptacji dla zastanego porządku społecznego, w którym do człowieka i człowieczeństwo podchodzi się przedmiotowo.
Prezentowana książka ...między bezradnością a działaniem stanowi kontynuację krytycznego namysłu nad problematyką zagrożonego człowieczeństwa, która była podejmowana w poprzednich tomach serii „Zagrożone człowieczeństwo”. W niniejszym tomie współautorzy i autorzy poszczególnych tekstów dostrzegają nowe zagrożenia i poszukują rozwiązań w myśl tezy, że tego świata nie możemy zostawić takim, jakim on jest. Nie wolno także pozostawać biernym na sytuacje instrumentalnego traktowania człowieka i człowieczeństwa.
Przybliżony w prezentowanym tomie dyskurs nad aktualnymi zagrożeniami związanymi z próbami polaryzacji społecznej lub manifestowaniem wrogości wobec „innych” ma charakter interdyscyplinarny, ponieważ pozwala na wielopłaszczyznową analizę podjętej problematyki. Przedstawiciele nauk humanistyczno-społecznych, a także praktycy podejmujący badania oraz działania o charakterze społeczno-wychowawczym próbują przejść od bierności do aktywności, nie tylko diagnozując współczesne zagrożenia, ale i wskazując metody ich przeciwdziałania oraz wspierania jednostek oraz grup w sytuacjach trudnych.
Część pierwsza, zatytułowana „»Tego świata nie możemy zostawić takim, jakim jest« – w poszukiwaniu rozwiązań”, zawiera pięć tekstów. Otwiera ją artykuł Elżbiety Łuczak W trosce o skuteczniejszą profilaktykę przeciwuzależnieniową, omawiający zagadnienie uzależnień i ich dynamikę. Autorka zwraca szczególną uwagę na zmiany w zakresie etiologii współczesnych uzależnień, a także pisze o trudnościach rozpoznawania uzależnień oraz zagrożeniach związanych z ich współwystępowaniem, analizując przy tym niedostrzegalne przez społeczeństwo kwestie niekorzystnych następstw. Ponadto apeluje o uwzględnienie treści o współczesnych uzależnieniach w programach oddziaływań profilaktycznych z tego zakresu, aby uczynić profilaktykę bardziej skuteczną.
Tekst Ewy Kantowicz Redefinicja koncepcji wsparcia społecznego a nowe przestrzenie profesjonalnych działań w systemie wspierania rodziny jest próbą krytycznej refleksji nad koncepcjami wsparcia społecznego i wsparcia rodzinnego oraz działaniami profesjonalistów społecznych na rzecz wspierania rodziny. W kontekście przeobrażeń jakości życia wielu rodzin korzystających dotychczas z pomocy społecznej zmieniają się zadania pracownika socjalnego i asystenta rodziny jako profesjonalistów zaangażowanych w system wspierania rodziny. Na plan pierwszy wysuwa się nowa funkcja społeczna pracownika socjalnego – organizatora sieci informacji o rodzinach z dziećmi odpowiedzialnego za tworzenie powiązań pomiędzy różnymi instytucjami publicznymi i niepublicznymi zajmującymi się dziećmi i młodzieżą w systemach ochrony zdrowia i edukacji. Przeprowadzona w artykule analiza ma charakter interdyscyplinarny i wskazuje na inne wyzwania w systemie wspierania rodziny.
Maria Trzcińska-Król w kolejnym tekście, zatytułowanym Nauczyciele i rodzice – relacje i współpraca, ukazuje wspólne działania społecznych partnerów szkolnej przestrzeni. Autorka zwraca w nim uwagę na konieczność kooperacji oraz wzajemnej wymiany informacji w celu budowania wspólnoty ludzi uczących się, ponieważ wyłącznie wspólne działania, kooperacja, wzajemna wymiana informacji o sytuacjach wychowawczych w środowisku szkoły pozwalają na gruntowną diagnozę oraz umożliwiają podejmowanie czynności mających na celu wszechstronny rozwój uczniów. Zdaniem autorki, z różnych przyczyn trudno jest włączyć w te działania wszystkich rodziców. Niemniej jednak rosnąca świadomość dotycząca roli rodziny w procesach edukacyjnych dzieci oraz przywiązywanie większej wagi do wykształcenia młodego pokolenia pozwala przynajmniej części rodziców na skuteczniejsze zaangażowanie i wparcie nauczyciela w jego działaniach dydaktyczno-wychowawczych.
Monika Maciejewska w kolejnym artykule, zatytułowanym Edukacyjne badania stosowane jako wsparcie w procesach zmiany, przedstawia świadectwo zrealizowanych przez siebie dyskusji z praktykami działającymi na rzecz społeczności lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Zredagowane wnioski wskazują na tak ważne w dzisiejszych czasach wykorzystywanie oddolnych sił społecznych oraz konieczność wprowadzania działań aktywizujących w wielu środowiskach. Ponadto ukazują, że badania pedagogiczne o charakterze praktycznym, uwzględniające idee partycypacyjnego ich prowadzenia, mogą być dobrym pretekstem do spotkania przedstawicieli różnych instytucji i organizacji funkcjonujących w obrębie lokalnych wspólnot, realizujących cel podmiotowego traktowania jednostki oraz zwiększenia społecznego zaangażowania różnych podmiotów działających w danym środowisku.
Ostatni w tej części opracowania tekst Wsparcie socjoterapeutyczne dzieci ze szkół wiejskich. Obszary działań i bezradności, autorstwa Moniki Suskiej-Kuźmickiej, stanowi interesującą refleksję nad indywidualnymi doświadczeniami autorki w zakresie działań socjoterapeutycznych, w którym analizuje ona złożoność procesu socjoterapii oraz ukazuje jej wymiar terapeutyczny i edukacyjno-rozwojowy, kładąc szczególny nacisk na możliwości, jak i ograniczenia wsparcia socjoterapeutycznego w środowisku szkół wiejskich.
Część drugą, zatytułowaną „Świat nie jest czarno-biały, czyli o próbach polaryzacji społecznej”, rozpoczyna artykuł Joanny Żeromskiej-Charlińskiej Uwięziona/uwikłana kobiecość – wiktymizacyjna autokreacja mylnego uznania. Autorka prezentuje w nim wyniki badań realizowanych z wykorzystaniem metody biograficznej, rekonstruuje i interpretuje przeżycia związane z biografią kobiety zwiktymizowanej. Próbuje także odpowiedzieć na pytanie, czy przestrzeń między performansem a działaniem kobiety, której towarzyszy proces wiktymizacji, rozstrzygania złożonych przejawów i przyczyn własnych zachowań, stanowi tło metamorfozy z ofiary przemocy w jej sprawcę?
Z kolei Marta Rukat w artykule Ryzykowne zachowania młodzieży w Internecie podejmuje rozważania nad zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez młodzież z sieci. Autorka opisuje ryzykowne zachowania młodzieży w Internecie, wśród których wymienia m.in. cyberpornografię, cyberprzemoc czy zawieranie wirtualnych znajomości. Przytacza również badania prowadzone wśród warmińsko-mazurskich gimnazjalistów, którzy potwierdzają znajomość różnych zachowań ryzykownych w Internecie oraz uczestnictwo w nich.
Problematykę wykluczenia społecznego związaną z bezdomnością prezentuje artykuł Marginalizacja i wykluczenie społeczne a problemy bezdomnych. Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk poddaje w nim analizie pojęcie wykluczenia społecznego i terminów pokrewnych oraz rozważa problemy osób bezdomnych (są one związane m.in. z sytuacją zdrowotną, rodzinną, uzależnieniami, sytuacją mieszkaniową czy sferą psychospołeczną). Ponadto skupia się na badaniu obszarów deficytów w funkcjonowaniu ludzi bezdomnych.
Iwona Myśliwczyk w artykule Praca zawodowa osób dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną – obszar pomijany w praktyce pedagogicznej rozważa wartość pracy w życiu człowieka z niepełnosprawnością. Autorka wskazuje na obszary wykluczenia społecznego oraz bariery w zatrudnianiu osób z niepełnoprawnością intelektualną oraz prezentuje rozwiązania możliwe do zastosowania w płaszczyźnie zawodowej.
Drugą część zamykają rozważania Dariusza Sarzały Resocjalizacyjne aspekty środków probacyjnych jako alternatywnych rozwiązań prawnych stosowanych wobec kary pozbawienia wolności, w których autor porusza problematykę probacji jako formy resocjalizacji sprawców przestępstw, a także dokonuje analizy środków probacyjnych występujących w polskim systemie prawnym – stanowią one alternatywę w stosunku do kary pozbawienia wolności, z nią bowiem wiąże się poddanie osoby skazanej przymusowej izolacji. Dodatkowo ukazuje resocjalizacyjne aspekty związane ze stosowaniem środków probacyjnych oraz formułuje propozycje dotyczące zwiększenia ich skuteczności w zakresie readaptacji społecznej.
Trzecią część książki, noszącą tytuł „Człowiek i rodzina – między partycypacją, biernością a wykluczeniem”, otwiera artykuł Magdaleny Zmysłowskiej i Małgorzaty Ciczkowskiej-Giedziun Wielowymiarowość wsparcia rodziny: inspiracje teoretyczne, działania wspierające, polityka społeczna. Autorki rozważają wsparcie w trzech wymiarach, które odnoszą do ujęć teoretycznych, praktycznych działań podejmowanych na rzecz rodzin na gruncie polskim i międzynarodowym oraz przybliżają współczesne konteksty aktywnej polityki społecznej, koncentrującej się na wspieraniu rodzin.
Ewa Włodarczyk w artykule Rola rodziny w procesie zdrowienia kobiet uzależnionych do alkoholu nakreśla zadania członków rodzin osób uzależnionych. Autorka prezentuje wyniki własnych badań, które przedstawiają rodzaje zachowań osób najbliższych sprzyjające podjęciu przez kobiety decyzji o rozpoczęciu terapii, jej kontynuowaniu oraz zakończeniu, a także o abstynencji alkoholowej.
Problematykę wykluczenia zaprezentowała również Anna Korlak-Łukasiewicz w artykule Wykluczenie społeczne wdów, ukazując ją w odniesieniu do trudnej sytuacji kobiet. Autorka wyjaśnia pojęcia wykluczenia społecznego, marginalności i marginalizacji oraz nawiązuje do różnych problemów związanych z wdowieństwem. Podkreśla także znaczenie pracy edukacyjnej i socjalnej jako działalności mającej istotne znaczenie w minimalizowaniu zjawiska wykluczenia wdów.
Tekst Magdaleny Zdaniewicz, zatytułowany Wsparcie seniora w organizacji czasu wolnego – potrzeba czy obowiązek?, zwraca uwagę na kwestię czasu wolnego osób starszych, przytaczając badania na ten temat. Autorka rozważa również wspieranie seniorów w organizacji czasu wolnego w wymiarze instytucjonalnym, co uważa za obowiązek szeroko pojętej polityki senioralnej oraz w perspektywie indywidualnej, którą uzależnia od podejścia i chęci osób pozostających w otoczeniu seniora.
Problematykę dotyczącą dzieci przebywających w pieczy zastępczej i pracy z ich rodzinami porusza Marzena Ruszkowska w artykule Praca z rodziną biologiczną dziecka przebywającego w pieczy zastępczej w świetle regulacji prawnych i literatury. Autorka prezentuje wyniki własnych badań realizowanych za pomocą Internetu, w których udział wzięli pracownicy socjalni, asystenci rodziny, koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej oraz wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analizie poddała pracę z rodziną biologiczną podopiecznych różnych form pieczy zastępczej.
Trzecią część zamyka artykuł Bożeny Chrostowskiej Aktywizm rodziców dzieci z autyzmem w Polsce na przykładzie działań Klubu Rodziców JiM. Aktywność obywatelska czy narodziny ruchu rodziców dzieci z autyzmem?, w którym prezentuje fenomen powstania i działalności grupy rodziców tworzącej sieć wzajemnego wsparcia. Autorka analizuje uwarunkowania aktywizmu rodziców z niepełnosprawnością, nakreśla ramy definicyjne ruchu społecznego oraz przedstawia Klub Rodziców JiM, aby na końcu spróbować odpowiedzieć na pytanie, czy mamy obecnie w Polsce do czynienia ze zwykłą działalnością obywatelską, czy raczej z powstawaniem ruchu społecznego rodziców dzieci z autyzmem.
Globalne, środowiskowe i jednostkowe uwarunkowania zagrożeń człowieka i człowieczeństwa ujęte zostały w kolejnej, czwartej części niniejszej książki. Rozpoczyna ją artykuł Sebastiana Sobczuka, zatytułowany Kształtowanie człowieka ekologicznego w ujęciu personalistycznym drogą wyjścia z globalnego kryzysu środowiska. Autor rozpoczyna swoje rozważania od antropologicznych przyczyn kryzysu środowiska, ze wskazaniem na człowieka jako ofiarę (przedmiot) globalnego kryzysu środowiska. Człowiek będący częścią przyrody może istnieć tylko w przyrodzie, a więc pozostaje w ścisłej zależności od naturalnego dla niego środowiska życia, tzn. uczestniczy w procesach przyrodniczych w zakresie wyznaczonym przez swoje ciało, psychikę i ducha. W kwestii problematyki ekologicznej człowiek ukazuje się nam również jako sprawca (podmiot) problemów przyrodniczych. Może być również inicjatorem przedsięwzięć dających perspektywę na opanowanie i przezwyciężenie kryzysu ekologicznego. Zdaniem autora to w człowieku należy upatrywać szansy na przezwyciężenie globalnego kryzysu środowiska.
Anna Maria Jeznach w tekście Wiedza i przekonania lekarzy oraz pielęgniarek na temat dehumanizacji medycyny prezentuje poznawczy aspekt postaw pielęgniarek i lekarzy wobec procesu dehumanizacji medycyny. Główną część artykłu stanowi uporządkowane przedstawienie zakresu wiedzy i przekonań na temat: definiowania zjawiska dehumanizacji, przyczyn i konsekwencji dehumanizacji, paradoksu współczesnej medycyny, znajomości cech etosu hipokratesowego, znajomości przesłanek prawnych umożliwiających zdehumanizowane traktowanie człowieka. Autorka zaprezentowała wyniki badań, które zostały przeprowadzone w podmiotach leczniczych na terenie miasta Siedlce z zastosowaniem metody sondażu diagnostycznego oraz techniki ankiety. Wnioski z badań potwierdziły wskazania do pedagogicznych projektów profilaktycznych kształtujących postawy wobec dehumanizacji oraz do prowadzenia pogłębionych badań jakościowych.
W artykule Anny Książak-Gregorczyk Doświadczanie codzienności przez młodzież w środowisku szkoły szkoła została opisana jako środowisko społeczne stanowiące zbiór istotnych warunków, w tym także czynników osobowych i materialnych, które są wynikiem współdziałania jednostek odpowiadających za konstruowanie społecznej osobowości człowieka. Według autorki środowisko szkolne tworzone jest przez ludzi i powinno polegać na jak najbardziej wydajnym oraz mądrym towarzyszeniu sobie nawzajem, tzn. oddziaływaniu nauczycieli, pracowników szkoły na uczniów, jak też odwrotnie. Elementy szkolnej codzienności dotyczące: przestrzeni (szkoła jako miejsce codziennego funkcjonowania), czasu (dla uczniów jest swego rodzaju ograniczeniem w szkolnej codzienności) oraz relacji (budowane z osobami znaczącymi, będącymi elementem szkolnego życia młodzieży) tworzą skomplikowaną strukturę jej przejawów i obszarów. Każda chwila szkolnej codzienności jest przez nie kształtowana i nimi warunkowana. To one nadają jej sens i kształt.
Piotr Zdunkiewicz w artykule Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi. Działania Amnesty International w Polsce opisuje organizację zarówno w odniesieniu do obecnej sytuacji na świecie, jak i w naszym kraju. Podejmując swoje akcje, działa ona w sposób pokojowy, organizując m.in.: happeningi, wystawy, manifestacje, śląc listy, petycje itd. Posiada także cechy nowego ruchu społecznego; znana jest z wielu akcji, kampanii, które polegają na wspieraniu szeroko pojętych praw człowieka. Za swoją działalność organizacja otrzymała w 1977 roku Pokojową Nagrodę Nobla. Amnesty International prowadzi również działalność o charakterze pedagogicznym (aspekty pedagogiczne są splecione z uwarunkowaniami polityczno-społecznymi), a na uwagę zasługuje ich zasięg, różnorodność form i efektywność działania, zakorzenienie w wizji i misji organizacji oraz wpływ na kształtowanie jednostek, grup, innych organizacji czy norm prawnych.
Niniejszy, piąty tom z cyklu „Zagrożone Człowieczeństwo” podejmuje refleksję nad zagadnieniami człowieczeństwa w kontekście zachodzących zmian i poczucia narastającej bezradności i oportunizmu społecznego, akcentując rolę pedagogów, pracowników socjalnych i innych profesjonalistów społecznych w profilaktyce oraz tworzeniu nowych systemów wsparcia.
Celem prezentowanej publikacji jest poszerzanie świadomości społecznej w obszarze zagrożeń oraz wskazanie możliwych dróg analizy problemów i poszukiwania rozwiązań. Mamy nadzieję, że opracowanie spotka się z szerokim zainteresowaniem Czytelników i znajdzie wielu odbiorców wśród badaczy kwestii społecznych, nauczycieli akademickich, studentów, a także praktyków podejmujących działania wychowawcze, socjalne i resocjalizacyjne o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjno-terapeutycznym.
Ewa Kantowicz
Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk
Magdalena Zmysłowska
Impuls
Status wydawniczy
cena brutto
stawka VAT
kod PKWiU