Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=1766140
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=14344
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
zawartość podstawowa
szerokość
wysokość
głębokość
ciężar
liczba stron drukarskich
Opis bibliograficzny
autor
typ wydania
numer wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Wstęp ..................................................................................................... 11
ROZDZIAŁ 1
Gmina i formy organizacyjne realizacji jej zadań .......................................... 18
1. Zadania gminy ...................................................................................... 19
2. Formy organizacyjne realizacji zadań gminy ...........................................27
3. Spółka z udziałem gminy ....................................................................... 34
4. Powierzenie zadań spółkom komunalnym ............................................. 40
ROZDZIAŁ 2
Powierzenie realizacji zadań gminy ........................................................... 46
1. Zamówienia publiczne .......................................................................... 47
2. PPP i koncesja jako alternatywne formy powierzenia zadań ................... 51
ROZDZIAŁ 3
Koncesja – ewolucja pojęcia ..................................................................... 53
1. Rozwój koncesji w Europie ................................................................... 53
2. Geneza koncesji w Polsce .................................................................... 62
ROZDZIAŁ 4
Koncesja jako element rynku usług komunalnych ....................................... 70
1. Gmina jako „regulator” rynku ................................................................. 74
2. Koncesje budowlane, usługowe, mieszane .............................................. 79
3. Konkurencja na rynku usług komunalnych ............................................... 84
4. Zmiany organizacji rynku na przykładzie gospodarki odpadami .................. 88
ROZDZIAŁ 5
Postępowanie koncesyjne .......................................................................... 91
1. Ogłoszenie o koncesji ............................................................................ 93
2. Wniosek o zawarcie umowy ................................................................... 101
3. Negocjacje w sprawie warunków koncesji ............................................... 104
4. Wybór najkorzystniejszej oferty ........................................................... 106
ROZDZIAŁ 6
Środki ochrony prawnej w postępowaniu koncesyjnym ............................... 108
1. Naruszenie zasad postępowania jako podstawa skargi ............................ 109
2. Legitymacja skargowa ......................................................................... 113
3. Przesłanki skargi .................................................................................. 116
4. Treść rozstrzygnięcia sądu administracyjnego .......................................... 121
ROZDZIAŁ 7
Umowa koncesji ................................................................................... 126
1. Tryb zawarcia umowy.......................................................................... 127
2. Strony i beneficjenci umowy koncesji komunalnej ............................... 131
3. Istotne przedmiotowo postanowienia umowy koncesji ........................ 140
4. Prawa i obowiązki stron umowy koncesji ............................................ 150
5. Charakter prawny umowy koncesji ..................................................... 157
6. Koncesja umowna a partnerstwo publiczno-prywatne ......................... 161
ROZDZIAŁ 8
Przykłady koncesji komunalnej ............................................................. 172
1. Koncesja na budowę instalacji przetwarzania odpadów ....................... 177
1.1. Instalacja przetwarzania odpadów komunalnych ............................... 179
1.2. Plany gospodarowania odpadami .................................................... 182
1.3. Przedmiot koncesji na budowę RIPOK ........................................... 184
1.4. Obowiązek kontraktowania z RIPOK .............................................. 188
2. Dostawa wody pitnej ........................................................................ 191
2.1. Koncesja wodociągowa – uwagi ogólne ........................................... 194
2.2. Własność sieci wodociągowej ........................................................ 200
2.3. Dzierżawa infrastruktury przesyłowej przez koncesjonariusza ........... 204
2.4. Przedmiot koncesji na zbiorowe zaopatrzenie w wodę ................... 206
2.5. Obowiązki stron koncesji wodociągowej ....................................... 208
2.6. Taryfy wodociągowe jako sposób kalkulacji ceny
usług koncesjonariusza ............................................................................... 212
ROZDZIAŁ 9
Implementacja dyrektywy 2014/23/UE – wnioski i postulaty ............................ 217
Bibliografi a ................................................................................................ 225
Tekst promocyjny
Koncesja komunalna to rozwiązanie, które może być stosowane przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego – gminy, powiaty i województwa samorządowe – ze względu jednak na to, że główny ciężar zaspokajania potrzeb mieszkańców ciąży na gminie, autor omawia instytucję koncesji na jej przykładzie. Celem koncesji jest więc dopuszczenie do świadczenia usług komunalnych przedsiębiorców niepowiązanych z gminą, a wybranych w transparentnym postępowaniu, spośród szerokiego grona zainteresowanych.
W książce autor przedstawia zarówno teoretyczną, jak i praktyczną analizę koncesji komunalnej, omawiając szczegółowo przykłady jej zastosowań w bieżącej gospodarce odpadami komunalnymi oraz w zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. Te dwa przykłady nadają książce niezwykły walor praktyczny, ponieważ ich analiza wynika z doświadczeń autora. Dr Tomasz Srokosz jako radca prawny od lat zajmuje się bowiem sprawami gospodarki komunalnej, partnerstwa publiczno-prywatnego, a także zamówień publicznych, doradzając podmiotom publicznym, partnerom prywatnym i koncesjonariuszom przy zawieraniu umów koncesji oraz PPP. Wspierał m.in. władze Sopotu przy wyborze partnera prywatnego do budowy dworca kolejowego i rewitalizacji terenów przydworcowych, co opisuje w książce.
Temat koncesji komunalnej jest bardzo aktualny również ze względu na ciążącą na ustawodawcy konieczność implementacji przepisów dyrektywy 2014/23/UE w sprawie udzielania koncesji do krajowego porządku prawnego. Dlatego autor, omawiając instytucję koncesji komunalnej, wychodzi daleko poza zakres obowiązujących w Polsce przepisów i przedstawia ją na tle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a przede wszystkim przepisów dyrektywy koncesyjnej. To zaś służy mu nie tylko do pokazania, czym jest koncesja w Europie, ale również do sformułowania wielu postulatów pod adresem polskiego ustawodawcy. Autor przestrzega przy tym przed pochopnym przyjmowaniem nowych rozwiązań, jak to miało miejsce w przypadku nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. – Od wielu lat koncesja jest obecna w orzecznictwie ETS, dlatego wprowadzając tę konstrukcję do polskiego porządku prawnego nie trzeba „wyważać otwartych drzwi”, wystarczy sięgnąć po rozwiązania systemowe i po odpowiedzi na kwestie szczególne – pisze.
Celem regulacji krajowych implementujących dyrektywę ma być wprowadzenie jasnych i przejrzystych zasad oraz procedur udzielania zamówień w drodze umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, zapewniających zg
Nota biograficzna
Wydawnictwo PRYM
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Kategoria Thema
Kategoria Thema
Kategoria Thema
Kategoria Thema
Kategoria Thema
Kategoria Thema
cena brutto
stawka VAT