Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=2428981
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2000000000
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szerokość
wysokość
Opis bibliograficzny
autor
typ wydania
numer wydania
opis typu wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Wprowadzenie do serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki...... 9
Wprowadzenie
Maria Czerepaniak-Walczak ................................................. 10
CZĘŚĆ 1. KONCEPCJE I CODZIENNA RZECZYWISTOŚĆ
UNIWERSYTETU ............................................................. 27
Rozdział 1.
Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK.
O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej
Czerepaniak-Walczak ................................................. 29
Wprowadzenie ............................................................. 29
O autonomii i reformowaniu edukacji akademickiej ................ 32
1.3. Proces boloński – ile nadziei na autonomię, a ile ułudy i gorsetu
biurokracji . 40
1.4. Kompetencje społeczne w strukturze efektów kształcenia ... 47
1.5. Podsumowanie ............................................................ 54
Rozdział 2.
Urządzanie uniwersytetu
Maksymilian Chutorański..................................................... 57
2.1. Wprowadzenie ............................................................. 57
2.2. Władza – urządzanie – liberalizm....................................... 59
2.3. Urządzenia władzy i urządzenie edukacyjne ................ 64
2.4. Charakterystyka urządzenia edukacyjnego . . . . . .7 0
2.5. Uniwersytet jako element urządzenia edukacyjnego . . . .7 3
2.6. Uniwersytet jako proces komunikacji urządzeń .. . . . . . 7 6
2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . 7 7
Rozdział 3.
Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnej
Oskar Szwabowski . . . . . . . . . . . . . . 7 9
3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 9
3.2. Byt rzucony w post-coś . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1
3.3. Fordyzm i neoliberalizm . . . .. . . . . . . 8 6
3.4. Uniwersytet jako homo sacri? . . . . . . . 9 1
3.5. Grodzenie wiedzy . . . . . . . . . . . . . 9 5
3.6. Pedagogika długu . . . . . . . . . . . . 9 8
3.7. Neoliberalna restrukturyzacja . . . . . . . . . . 1 0 0
3.8. Podwspólność i terroryzm . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 4
Rozdział 4.
Osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej.
O społecznej misji uniwersytetu
Aleksander Kobylarek . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 8
4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 8
4.2. Państwo jako główny gracz . . . . . .. . . . . . . . . . . . 1 1 1
4.3. Rynek pracy wobec rynku usług edukacyjnych . . . . . 1 1 8
4.4. Projekcje wyobrażeń u ludzi uniwersytetu .. . . . . . . . 1 2 2
Rozdział 5.
Uniwersytet – przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe, student –
klient supermarketu? Czyli szkolnictwo wyższe w procesie zmian
Ilona Zakowicz . . . . . . . . . . . . . 1 3 1
5.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 1
5.2. Uniwersytet dla rynku i wobec rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 3
5.3. Uniwersytet jako przedsiębiorstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 1
5.4. Typologia klientów uniwersytetu jako supermarketu . . . . . 1 4 4
5.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 8
Rozdział 6.
Od Deklaracji bolońskiej do monitoringu losów absolwentów uczelni
wyższych. Wyzwania i zagrożenia dla edukacji oraz rynku pracy
Joanna Nawój-Połoczańska . . . . . . . . . . . 1 5 0
6.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 5 0
6.2. Od Deklaracji bolońskiej do monitoringu losu absolwentów . . . . 1 5 8
6.3. Gra edukacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 2
6.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 8
CZĘŚĆ 2. STUDENCI: PODMIOT CZY NIEZNOŚNA CIĘŻKOŚĆ UNIWERSYTETU? 1 7 1
Rozdział 7.
Studia doktoranckie: kształcenie elit społeczeństwa wiedzy
czy moratorium?
Anna Maria Kola . . . . . .. . . . . . . . . . . . 1 7 3
7.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 7 3
7.2. Badania doktorantów 2011 . . . . . . . . . . . . . . 1 7 5
7.3. Elitarność studiów doktoranckich . . . . . . . . . . . . . 1 7 7
7.4. Elitarność studiów doktoranckich w opiniach ich uczestników . . . . 1 8 0
7.5. Podsumowanie . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 6
Rozdział 8.
Problemy młodej polskiej nauki według członków kół naukowych
Jacek Gulanowski . . . . . . . . . . 1 9 8
8.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 8
8.2. Wewnętrzne problemy kół naukowych . . . . . . . . . . 2 0 0
8.3. Zewnętrzne problemy kół naukowych . . . . 2 0 5
8.4. Kompetencje akademickie . . . . . . . . 2 0 8
8.5. Kompetencje pozaakademickie . . . . . . 2 1 3
8.6. Różnice między działalnością w kole naukowym
a zwykłymi studiami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1 8
8.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . 2 2 1
Rozdział 9.
Grupy studenckie – czy i jaka wspólnota?
Ewa Bochno . . . . . . . . . 2 2 6
9.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . 2 2 6
9.2. Jaka grupa? Prezentacja wyników . . . . . . . . . . . 2 2 7
9.3. Jaka wspólnota? Próba podsumowania . . .. . . 2 3 9
9.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 1
Rozdział 10.
Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej
– fragment raportu z badań z komentarzem
Mateusz Marciniak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 5
10.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 5
10.2. Czym jest syndrom konsumpcyjny i jak można go badać? . . 2 4 6
10.3. Orientacje konsumpcyjne, czyli co i w jakim stopniu konsumują
studenci? . . . . . . . . . . . . . . 2 5 0
10.4. Orientacja konsumpcyjna studentów a uniwersytet . 2 5 9
10.5. Czy uniwersytet sprzyja przekształcaniu studenta w konsumenta? 2 7 0
Rozdział 11.
Pokolenie Obok? Jak to jest z zaangażowaniem obywatelskim studentów
Sylwia Jaskulska . . . . . . . . . . . . . . 2 7 5
11.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . 2 7 5
11.2. Pokolenie ACTAwistów? . . . . . . . . . . . 2 7 6
11.3. Student – obywatel zaangażowany? . . . .. . . . 2 8 2
11.4. Wspólnota 2.0 . . . . . . . . . . . . . 2 8 7
11.5. W stronę demokracji deliberatywnej czy jednak Obok? . 2 9 4
Rozdział 12.
Młodzież akademicka. Aktualność Bourdieu’owskiej dystynkcji
Karina Knasiecka-Falbierska . . . . . . . . .. . . . . 3 0 0
12.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 0 0
12.2. Dystynkcja inteligencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 0 1
12.3. Młodzież akademicka – nowa inteligencja? . . . . . . . . . . 3 0 5
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1 2
Indeks rzeczowy . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 4 7
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 1
Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 9
Dodatkowy opis
opis pełny
Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje drugi tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. nauk. Marii Czerepaniak-Walczak pt. "Fabryki dyplomów czy universitas. 0 "nadwiślańskiej" wersji przemian w edukacji akademickiej".
Problematyka kolejnych tekstów wskazujących na najbardziej, z naszego punktu widzenia, palące zjawiska i procesy dziejące się w uniwersytecie i wokół niego, nie wyczerpuje spektrum współczesnych spraw dotyczących uczelni. W centrum uwagi poszczególnych tekstów znalazły się warunki rozwoju osoby i zmiany społecznej, jakie tworzy współczesna szkoła wyższa. Uczelnia nie jest wyspą; jest uwikłana w zdarzenia i procesy znacznie wykraczające poza tej terytorium, a o jej funkcjonowaniu decydują kwestie ekonomiczne oraz sposoby zarządzania na poszczególnych szczeblach jej organizacji. Należy pamiętać, że uczelnia zobowiązana jest w pierwszej kolejności do kształcenia studentów, wychowywania ich w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych...
Fragment recenzji:
Przeniesienie zasad gospodarki rynkowej do obszaru szkolnictwa wyższego jest zjawiskiem rodzącym wiele napięć i problemów. Ich rozwiązanie wymaga namysłu nad współczesną koncepcją kształcenia uniwersyteckiego uwzględniającą techniczne i technologiczne możliwości środków masowego przekazu, w tym przede wszystkim Internetu [...]. Zakres publikacji wykracza poza treści, które możemy znaleźć w pracach pedagogicznych. Jest to udana próba przedstawienia złożonego problemu z pogranicza pedagogiki, ekonomii, polityki społecznej i socjologii. Tego typu książek brakuje na rynku wydawniczym. Może ona być wykorzystywana przez studentów i pracowników wyższych uczelni, a także pracowników administracji rządowej i samorządowej tworzących podstawy legislacyjne funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce (z recenzji Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski).
Z Wprowadzenia:
Szkoła wyższa jako kluczowy czynnik i ośrodek kultury euroatlantyckiej podlega tym samym procesom zmiany, co idee, a w następstwie tego instytucje, organizacje i grupy społeczne składające się na strukturę społeczeństw w tym kręgu cywilizacyjnym. Jest ona, podobnie jak inne instytucje i środowiska, miejscem napięć między potrzebą (by nie rzec: koniecznością) podtrzymywania tradycji i naciskami na zmianę.
Dyskusja nad kierunkami zmiany uniwersytetu, toczona w kręgach akademickich i na łamach prasy, odsłania skalę wyzwań i zadań, wobec których stoi szkoła wyższa. Tysiącletnia (niemal) tradycja z jednej strony niesie w sobie wiele korzyści, z drugiej zaś jest wielkim zobowiązaniem. Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji powszechności i dynamiki zmiany w bezpośrednim i pośrednim, społecznym i materialnym otoczeniu uczelni. Zmieniają się również uczestnicy i organizatorzy procesów społecznych w szkole wyższej.
Wraz ze zmianami w wielowymiarowym kontekście funkcjonowania uczelni, upowszechnianiem się specyficznych dla współczesności zjawisk,a zwłaszcza otwartości informacyjnej oraz z jednej strony takich megatrendów, jak konsumeryzm i postindustrializm, z drugiej zaś mikrotrendów, czyli „małych sił, które niosą wielkie zmiany”, uczelnia staje wobec podejmowania nowych zadań oraz nowych form i metod ich realizacji...
Seria Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki:
1. Fabryki dyplomów czy universitas?
2. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej
opis skrócony
Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje drugi tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. nauk. Marii Czerepaniak-Walczak pt. "Fabryki dyplomów czy universitas. 0 "nadwiślańskiej" wersji przemian w edukacji akademickiej".
Problematyka kolejnych tekstów wskazujących na najbardziej, z naszego punktu widzenia, palące zjawiska i procesy dziejące się w uniwersytecie i wokół niego, nie wyczerpuje spektrum współczesnych spraw dotyczących uczelni. W centrum uwagi poszczególnych tekstów znalazły się warunki rozwoju osoby i zmiany społecznej, jakie tworzy współczesna szkoła wyższa. Uczelnia nie jest wyspą; jest uwikłana w zdarzenia i procesy znacznie wykraczające poza tej terytorium, a o jej funkcjonowaniu decydują kwestie ekonomiczne oraz sposoby zarządzania na poszczególnych szczeblach jej organizacji.
fragment
Maria Czerepaniak-Walczak – profesor, zastępca przewodniczącego KNP PAN, członek Europejskiej Rady do spraw studiów doktoranckich (EUA CDE), autorka prac na temat szkoły wyższej z perspektywy pedagogiki krytycznej.
Ewa Bochno – adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Główny obszar jej zainteresowań naukowych dotyczy szkoły jako kontekstu rozwojowego, zmian modelu uniwersytetu, funkcjonowania współczesnych wspólnot czy grup rówieśniczych. Opublikowała 3 książki (jako autorka, współautorka i współredaktorka) oraz około 70 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych.
Maksymilian Chutorański – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Adiunkt w Kate- drze Pedagogiki Ogólnej w Instytucie Pedagogiki US. Główne dziedziny zainteresowań badawczych: filozofia edukacji, pedagogika ogólna, teoretyczne konteksty rozwoju i wychowania moralnego.
Jacek Gulanowski – absolwent pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim, obecnie doktorant w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Współpracownik Stowarzyszenia „Avec”, Fundacji „Pro Scientia Publica”, Interdyscyplinarnego Koła Naukowego „Variograf ” oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Wrocławskim. Współtworzył i realizował projekt „@ktywny Senior”. Zainteresowania naukowe: rodzina, kultura popularna, edukacja seniorów.
Sylwia Jaskulska – adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na uczniowskim doświadczaniu rzeczywistości szkolnej, w szczególności zaś na sposobach radzenia sobie przez uczniów w sytuacjach trud- nych. Autorka i współautorka kilku książek, w tym Oceny zachowania w doświadczeniach gimnazjalistów (Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2009), i kilkudziesięciu innych tekstów.
Karina Knasiecka-Falbierska – doktor pedagogiki, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM oraz adiunkt w Katedrze Pedagogiki Wyższej Szkoły Zawodowej „Kadry dla Europy” w Poznaniu. Młodzież i jej problemy to jedno z jej głównych zainteresowań naukowych. Jest jednym z wykonawców grantu „Studenci UAM 2005/06– –2009/10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej”, w którym odpowiada za obszar związany z opracowaniem i analizą danych dotyczących zasobów osobowych studentów.
Aleksander Kobylarek – pedagog, adiunkt w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, od 2005 roku opiekun koła naukowego „Variograf ”, a od 2006 roku kierownik Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Wrocławskim. Współtwórca Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Nau- kowej TALENTY, promującej osiągnięcia studentów i doktorantów z nauk humanistycznych i społecz- nych. Autor i redaktor kilkudziesięciu publikacji na- ukowych (książek i artykułów). Redaktor naczelny „Journal of Education Culture and Society”, przewodniczący rady naukowej „Ogrodów Nauk i Sztuk”.
Anna M. Kola – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, specjalizująca się w socjologii edukacji (szkoły wyższej) oraz pracy socjalnej, magister socjologii i filologii polskiej, dyplomowana logopedka oraz lektorka języka polskiego jako obcego.
Mateusz Marciniak – doktor pedagogiki, magister psychologii, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Zainteresowania badawcze obejmują młodzież akademicką (współczesne przemiany stylów życia, kulturę młodzieżową), działalność organizacji studenckich, a także codzienność szkolną (m.in. pomoc psychologiczną w szkole). Najważniejsze publikacje: Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska (2011); Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania (współautor, 2011) oraz Jednostkowe i zbiorowe oblicza kapitału społecznego w uniwersytecie (2012). Autor kilkunastu artykułów.
Joanna Nawój-Połoczańska – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Ogólnej Uniwersytetu Szczecińskiego, licencjonowany doradca zawodowy. W pracy badawczej koncentruje się wokół narracyjnych konstrukcji biograficznych oraz społecznych i ekonomicznych uwikłań doradztwa i karier.
Oskar Szwabowski – filozof, pedagog, literat. Zajmuje się przede wszystkim teorią radykalną (anarchizm, autonomizm, wolnościowy marksizm). Publikował m.in. w „Rita Baum”, „Forum Myśli Wolnej”, „Szkice Humanistyczne”, „Przegląd Anarchistyczny”, „Przegląd Humanistyczny: Pedagogika, Politologia, Filologia”. Współpracuje z pismem naukowym „Praktyka Teoretyczna”.
Ilona Zakowic – doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka pracy licencjackiej oraz artykułów z zakresu szkolnictwa wyższego. Współpracuje z Uniwersytetem Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Wrocławskim, Kołem Naukowym „Variograf” oraz fundacją „Pro Scientia Publica”. Nauczyciel, trener i szkoleniowiec koncentrujący się na problematyce związanej z uniwersytetem i rynkiem pracy, poradnictwem zawodowym oraz zmianami, jakie zachodzą w szkolnictwie wyższym i na rynku pracy.
Impuls
Status wydawniczy
cena brutto
stawka VAT