Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=2428981

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2000000000

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka - forma nieokreślona
Wymiary/waga

szerokość

160 mm

wysokość

235 mm

Opis bibliograficzny

Tytuł
pedagogika
Twórca

autor

Maria Czerepaniak-Walczak (red. nauk.)
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

opis typu wydania

wyd. 1

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Impuls

pełna nazwa wydawcy

Niebieskie rekordy
Data

data wydania

2013-02-05

data upublicznienia metadanych

2013-02-05

Opis marketingowy

Spis treści

Wprowadzenie do serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki...... 9

Wprowadzenie

Maria Czerepaniak-Walczak ................................................. 10

CZĘŚĆ 1. KONCEPCJE I CODZIENNA RZECZYWISTOŚĆ

UNIWERSYTETU ............................................................. 27

Rozdział 1.

Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK.

O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej

Czerepaniak-Walczak ................................................. 29

Wprowadzenie ............................................................. 29

O autonomii i reformowaniu edukacji akademickiej ................ 32

1.3. Proces boloński – ile nadziei na autonomię, a ile ułudy i gorsetu

biurokracji . 40

1.4. Kompetencje społeczne w strukturze efektów kształcenia ... 47

1.5. Podsumowanie ............................................................ 54

Rozdział 2.

Urządzanie uniwersytetu

Maksymilian Chutorański..................................................... 57

2.1. Wprowadzenie ............................................................. 57

2.2. Władza – urządzanie – liberalizm....................................... 59

2.3. Urządzenia władzy i urządzenie edukacyjne ................ 64

2.4. Charakterystyka urządzenia edukacyjnego . . . . . .7 0

2.5. Uniwersytet jako element urządzenia edukacyjnego . . . .7 3

2.6. Uniwersytet jako proces komunikacji urządzeń .. . . . . . 7 6

2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . 7 7

Rozdział 3.

Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnej

Oskar Szwabowski . . . . . . . . . . . . . . 7 9

3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 9

3.2. Byt rzucony w post-coś . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1

3.3. Fordyzm i neoliberalizm . . . .. . . . . . . 8 6

3.4. Uniwersytet jako homo sacri? . . . . . . . 9 1

3.5. Grodzenie wiedzy . . . . . . . . . . . . . 9 5

3.6. Pedagogika długu . . . . . . . . . . . . 9 8

3.7. Neoliberalna restrukturyzacja . . . . . . . . . . 1 0 0

3.8. Podwspólność i terroryzm . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 4

Rozdział 4.

Osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej.

O społecznej misji uniwersytetu

Aleksander Kobylarek . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 8

4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 8

4.2. Państwo jako główny gracz . . . . . .. . . . . . . . . . . . 1 1 1

4.3. Rynek pracy wobec rynku usług edukacyjnych . . . . . 1 1 8

4.4. Projekcje wyobrażeń u ludzi uniwersytetu .. . . . . . . . 1 2 2

Rozdział 5.

Uniwersytet – przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe, student –

klient supermarketu? Czyli szkolnictwo wyższe w procesie zmian

Ilona Zakowicz . . . . . . . . . . . . . 1 3 1

5.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 1

5.2. Uniwersytet dla rynku i wobec rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 3

5.3. Uniwersytet jako przedsiębiorstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 1

5.4. Typologia klientów uniwersytetu jako supermarketu . . . . . 1 4 4

5.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 8

Rozdział 6.

Od Deklaracji bolońskiej do monitoringu losów absolwentów uczelni

wyższych. Wyzwania i zagrożenia dla edukacji oraz rynku pracy

Joanna Nawój-Połoczańska . . . . . . . . . . . 1 5 0

6.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 5 0

6.2. Od Deklaracji bolońskiej do monitoringu losu absolwentów . . . . 1 5 8

6.3. Gra edukacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 2

6.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 8

CZĘŚĆ 2. STUDENCI: PODMIOT CZY NIEZNOŚNA CIĘŻKOŚĆ UNIWERSYTETU? 1 7 1

Rozdział 7.

Studia doktoranckie: kształcenie elit społeczeństwa wiedzy

czy moratorium?

Anna Maria Kola . . . . . .. . . . . . . . . . . . 1 7 3

7.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 7 3

7.2. Badania doktorantów 2011 . . . . . . . . . . . . . . 1 7 5

7.3. Elitarność studiów doktoranckich . . . . . . . . . . . . . 1 7 7

7.4. Elitarność studiów doktoranckich w opiniach ich uczestników . . . . 1 8 0

7.5. Podsumowanie . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 6

Rozdział 8.

Problemy młodej polskiej nauki według członków kół naukowych

Jacek Gulanowski . . . . . . . . . . 1 9 8

8.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 8

8.2. Wewnętrzne problemy kół naukowych . . . . . . . . . . 2 0 0

8.3. Zewnętrzne problemy kół naukowych . . . . 2 0 5

8.4. Kompetencje akademickie . . . . . . . . 2 0 8

8.5. Kompetencje pozaakademickie . . . . . . 2 1 3

8.6. Różnice między działalnością w kole naukowym

a zwykłymi studiami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1 8

8.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . 2 2 1

Rozdział 9.

Grupy studenckie – czy i jaka wspólnota?

Ewa Bochno . . . . . . . . . 2 2 6

9.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . 2 2 6

9.2. Jaka grupa? Prezentacja wyników . . . . . . . . . . . 2 2 7

9.3. Jaka wspólnota? Próba podsumowania . . .. . . 2 3 9

9.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 1

Rozdział 10.

Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej

– fragment raportu z badań z komentarzem

Mateusz Marciniak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 5

10.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 4 5

10.2. Czym jest syndrom konsumpcyjny i jak można go badać? . . 2 4 6

10.3. Orientacje konsumpcyjne, czyli co i w jakim stopniu konsumują

studenci? . . . . . . . . . . . . . . 2 5 0

10.4. Orientacja konsumpcyjna studentów a uniwersytet . 2 5 9

10.5. Czy uniwersytet sprzyja przekształcaniu studenta w konsumenta? 2 7 0

Rozdział 11.

Pokolenie Obok? Jak to jest z zaangażowaniem obywatelskim studentów

Sylwia Jaskulska . . . . . . . . . . . . . . 2 7 5

11.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . 2 7 5

11.2. Pokolenie ACTAwistów? . . . . . . . . . . . 2 7 6

11.3. Student – obywatel zaangażowany? . . . .. . . . 2 8 2

11.4. Wspólnota 2.0 . . . . . . . . . . . . . 2 8 7

11.5. W stronę demokracji deliberatywnej czy jednak Obok? . 2 9 4

Rozdział 12.

Młodzież akademicka. Aktualność Bourdieu’owskiej dystynkcji

Karina Knasiecka-Falbierska . . . . . . . . .. . . . . 3 0 0

12.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 0 0

12.2. Dystynkcja inteligencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 0 1

12.3. Młodzież akademicka – nowa inteligencja? . . . . . . . . . . 3 0 5

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1 2

Indeks rzeczowy . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 4 7

Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 1

Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 9

Dodatkowy opis

opis pełny

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje drugi tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. nauk. Marii Czerepaniak-Walczak pt. "Fabryki dyplomów czy universitas. 0 "nadwiślańskiej" wersji przemian w edukacji akademickiej".

Problematyka kolejnych tekstów wskazujących na najbardziej, z naszego punktu widzenia, palące zjawiska i procesy dziejące się w uniwersytecie i wokół niego, nie wyczerpuje spektrum współczesnych spraw dotyczących uczelni. W centrum uwagi poszczególnych tekstów znalazły się warunki rozwoju osoby i zmiany społecznej, jakie tworzy współczesna szkoła wyższa. Uczelnia nie jest wyspą; jest uwikłana w zdarzenia i procesy znacznie wykraczające poza tej terytorium, a o jej funkcjonowaniu decydują kwestie ekonomiczne oraz sposoby zarządzania na poszczególnych szczeblach jej organizacji. Należy pamiętać, że uczelnia zobowiązana jest w pierwszej kolejności do kształcenia studentów, wychowywania ich w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych...

Fragment recenzji:

Przeniesienie zasad gospodarki rynkowej do obszaru szkolnictwa wyższego jest zjawiskiem rodzącym wiele napięć i problemów. Ich rozwiązanie wymaga namysłu nad współczesną koncepcją kształcenia uniwersyteckiego uwzględniającą techniczne i technologiczne możliwości środków masowego przekazu, w tym przede wszystkim Internetu [...]. Zakres publikacji wykracza poza treści, które możemy znaleźć w pracach pedagogicznych. Jest to udana próba przedstawienia złożonego problemu z pogranicza pedagogiki, ekonomii, polityki społecznej i socjologii. Tego typu książek brakuje na rynku wydawniczym. Może ona być wykorzystywana przez studentów i pracowników wyższych uczelni, a także pracowników administracji rządowej i samorządowej tworzących podstawy legislacyjne funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce (z recenzji Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski).

Z Wprowadzenia:

Szkoła wyższa jako kluczowy czynnik i ośrodek kultury euroatlantyckiej podlega tym samym procesom zmiany, co idee, a w następstwie tego instytucje, organizacje i grupy społeczne składające się na strukturę społeczeństw w tym kręgu cywilizacyjnym. Jest ona, podobnie jak inne instytucje i środowiska, miejscem napięć między potrzebą (by nie rzec: koniecznością) podtrzymywania tradycji i naciskami na zmianę.

Dyskusja nad kierunkami zmiany uniwersytetu, toczona w kręgach akademickich i na łamach prasy, odsłania skalę wyzwań i zadań, wobec których stoi szkoła wyższa. Tysiącletnia (niemal) tradycja z jednej strony niesie w sobie wiele korzyści, z drugiej zaś jest wielkim zobowiązaniem. Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji powszechności i dynamiki zmiany w bezpośrednim i pośrednim, społecznym i materialnym otoczeniu uczelni. Zmieniają się również uczestnicy i organizatorzy procesów społecznych w szkole wyższej.

Wraz ze zmianami w wielowymiarowym kontekście funkcjonowania uczelni, upowszechnianiem się specyficznych dla współczesności zjawisk,a zwłaszcza otwartości informacyjnej oraz z jednej strony takich megatrendów, jak konsumeryzm i postindustrializm, z drugiej zaś mikrotrendów, czyli „małych sił, które niosą wielkie zmiany”, uczelnia staje wobec podejmowania nowych zadań oraz nowych form i metod ich realizacji...

Seria Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki:

1. Fabryki dyplomów czy universitas?

2. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

opis skrócony

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje drugi tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. nauk. Marii Czerepaniak-Walczak pt. "Fabryki dyplomów czy universitas. 0 "nadwiślańskiej" wersji przemian w edukacji akademickiej".

Problematyka kolejnych tekstów wskazujących na najbardziej, z naszego punktu widzenia, palące zjawiska i procesy dziejące się w uniwersytecie i wokół niego, nie wyczerpuje spektrum współczesnych spraw dotyczących uczelni. W centrum uwagi poszczególnych tekstów znalazły się warunki rozwoju osoby i zmiany społecznej, jakie tworzy współczesna szkoła wyższa. Uczelnia nie jest wyspą; jest uwikłana w zdarzenia i procesy znacznie wykraczające poza tej terytorium, a o jej funkcjonowaniu decydują kwestie ekonomiczne oraz sposoby zarządzania na poszczególnych szczeblach jej organizacji.

fragment

Maria Czerepaniak-Walczak – profesor, zastępca przewodniczącego KNP PAN, członek Europejskiej Rady do spraw studiów doktoranckich (EUA CDE), autorka prac na temat szkoły wyższej z perspektywy pedagogiki krytycznej.

Ewa Bochno – adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Główny obszar jej zainteresowań naukowych dotyczy szkoły jako kontekstu rozwojowego, zmian modelu uniwersytetu, funkcjonowania współczesnych wspólnot czy grup rówieśniczych. Opublikowała 3 książki (jako autorka, współautorka i współredaktorka) oraz około 70 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych.

Maksymilian Chutorański – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Adiunkt w Kate- drze Pedagogiki Ogólnej w Instytucie Pedagogiki US. Główne dziedziny zainteresowań badawczych: filozofia edukacji, pedagogika ogólna, teoretyczne konteksty rozwoju i wychowania moralnego.

Jacek Gulanowski – absolwent pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim, obecnie doktorant w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Współpracownik Stowarzyszenia „Avec”, Fundacji „Pro Scientia Publica”, Interdyscyplinarnego Koła Naukowego „Variograf ” oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Wrocławskim. Współtworzył i realizował projekt „@ktywny Senior”. Zainteresowania naukowe: rodzina, kultura popularna, edukacja seniorów.

Sylwia Jaskulska – adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na uczniowskim doświadczaniu rzeczywistości szkolnej, w szczególności zaś na sposobach radzenia sobie przez uczniów w sytuacjach trud- nych. Autorka i współautorka kilku książek, w tym Oceny zachowania w doświadczeniach gimnazjalistów (Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2009), i kilkudziesięciu innych tekstów.

Karina Knasiecka-Falbierska – doktor pedagogiki, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM oraz adiunkt w Katedrze Pedagogiki Wyższej Szkoły Zawodowej „Kadry dla Europy” w Poznaniu. Młodzież i jej problemy to jedno z jej głównych zainteresowań naukowych. Jest jednym z wykonawców grantu „Studenci UAM 2005/06– –2009/10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej”, w którym odpowiada za obszar związany z opracowaniem i analizą danych dotyczących zasobów osobowych studentów.

 

Aleksander Kobylarek – pedagog, adiunkt w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, od 2005 roku opiekun koła naukowego „Variograf ”, a od 2006 roku kierownik Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Wrocławskim. Współtwórca Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Nau- kowej TALENTY, promującej osiągnięcia studentów i doktorantów z nauk humanistycznych i społecz- nych. Autor i redaktor kilkudziesięciu publikacji na- ukowych (książek i artykułów). Redaktor naczelny „Journal of Education Culture and Society”, przewodniczący rady naukowej „Ogrodów Nauk i Sztuk”.

Anna M. Kola – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, specjalizująca się w socjologii edukacji (szkoły wyższej) oraz pracy socjalnej, magister socjologii i filologii polskiej, dyplomowana logopedka oraz lektorka języka polskiego jako obcego.

Mateusz Marciniak – doktor pedagogiki, magister psychologii, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Zainteresowania badawcze obejmują młodzież akademicką (współczesne przemiany stylów życia, kulturę młodzieżową), działalność organizacji studenckich, a także codzienność szkolną (m.in. pomoc psychologiczną w szkole). Najważniejsze publikacje: Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska (2011); Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania (współautor, 2011) oraz Jednostkowe i zbiorowe oblicza kapitału społecznego w uniwersytecie (2012). Autor kilkunastu artykułów.

Joanna Nawój-Połoczańska – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Ogólnej Uniwersytetu Szczecińskiego, licencjonowany doradca zawodowy. W pracy badawczej koncentruje się wokół narracyjnych konstrukcji biograficznych oraz społecznych i ekonomicznych uwikłań doradztwa i karier.

Oskar Szwabowski – filozof, pedagog, literat. Zajmuje się przede wszystkim teorią radykalną (anarchizm, autonomizm, wolnościowy marksizm). Publikował m.in. w „Rita Baum”, „Forum Myśli Wolnej”, „Szkice Humanistyczne”, „Przegląd Anarchistyczny”, „Przegląd Humanistyczny: Pedagogika, Politologia, Filologia”. Współpracuje z pismem naukowym „Praktyka Teoretyczna”.

 

Ilona Zakowic – doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka pracy licencjackiej oraz artykułów z zakresu szkolnictwa wyższego. Współpracuje z Uniwersytetem Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Wrocławskim, Kołem Naukowym „Variograf” oraz fundacją „Pro Scientia Publica”. Nauczyciel, trener i szkoleniowiec koncentrujący się na problematyce związanej z uniwersytetem i rynkiem pracy, poradnictwem zawodowym oraz zmianami, jakie zachodzą w szkolnictwie wyższym i na rynku pracy.

 

Dystrybutor/Dystrybutorzy

Impuls

NIP PL6791012088
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

cena brutto

44.8 PLN

stawka VAT

5 %