Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=2429562
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2000000000
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szerokość
wysokość
Opis bibliograficzny
autor
autor
typ wydania
numer wydania
opis typu wydania
miejsce wydania
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Wstęp (Iwona Paszenda, Rafał Włodarczyk)
CZĘŚĆ I. Transgresje. Edukacja i sfera publiczna
Andrzej Bałandynowicz
Transgresja edukacji szkolnej w kierunku terapii probacyjnej
wyznaczającej granice wiedzy, kompetencji i etyki
dla postępowania profilaktycznego z uczniami agresywnymi
Rafał Włodarczyk
Szkoły oderwane od rzeczywistości
O architektonice i dynamice współczesnych
przestrzeni edukacyjnych
Elżbieta Czykwin
Progi i rygory socjalizacji: rasistowskie incydenty w Białymstoku
w perspektywie refleksji pedagogicznej
Joanna Konieczka
Kontestacja jako transgresyjny sposób radzenia sobie
ze skomplikowaną rzeczywistością społeczną
Bunt – szansa czy bariera?
Grażyna Lubowicka
Między argumentacją i przekonaniem w pluralistycznym
społeczeństwie demokratycznym: o cnotach
i umiejętnościach myślenia krytycznego
Monika Humeniuk-Walczak
Transgresje w pedagogice religii –
między instrumentalizacją a emancypacją edukacji religijnej
Dominik Figiel
Reperkusje pluralizmu edukacji religijnej
CZĘŚĆ II. Transgresje. Całożyciowe uczenie się i edukacja dorosłych w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego
Iwona Paszenda
Stymulatory i inhibitory działań transgresyjnych nauczycieli
Karina Kozłowska
Transgresyjny wymiar mediacji w edukacji
Aleksandra Marcinkiewicz, Zdzisław Cutter
Transgresyjne uczenie się seniorów w społeczeństwie
informacyjnym
Alicja Szostkiewicz
Metody pracy z człowiekiem dorosłym w obszarze
edukacji pozaformalnej
Małgorzata Bednarska
Zjawisko śmierci – ostatni (?) etap rozwoju/edukacji
CZĘŚĆ III. Transgresje. Szkoła wyższa i rynek pracy
Anna Sladek
Wkraczanie w dorosłość. Działania autokreacyjne studentów
na rzecz kształtowania własnej przyszłości
Joanna Anioł
Pierwsze doświadczenia zawodowe jako tranzycja
osobowa w narracjach młodych dorosłych
Joanna Michalak-Dawidziuk
Lifelong learning – potrzeba współczesnego rynku pracy
czy całożyciowa autokreacja człowieka?
Magdalena Łuka
Propozycja pedagogiki wobec zjawiska bezrobocia
CZĘŚĆ IV. Transgresje. Edukacja, kultura i dzieciństwo
Alicja Mironiuk-Netreba
Edukacyjny potencjał komiksu, czyli o przełamywaniu barier
i poszukiwaniu możliwości
Jowita Gromysz
Pedagogiczne spojrzenie na literaturę dla dzieci
Iwona Samborska
Przestrzeń i miejsce jako wyznaczniki granic świata dziecka
Ewelina Piecuch
Zmiana miejsca dziecka w rodzinie na przykładzie
polskich seriali z ostatnich dziesięcioleci
Justyna Wojciechowska
Analiza dyskursu jako odzwierciedlenie znaczeń językowego
obrazu świata dziecka. Teoretyczne podstawy
badawczych interferencji
Dodatkowy opis
opis pełny
Profesor Wiktor Żłobicki wystąpił z niezwykłą inicjatywą: jako redaktor naukowy przewodzi rzeszy młodych naukowców; razem współtworzą dwutomową publikację zatytułowaną Transgresje w edukacji - Tom 1 i 2. Tytułowe transgresje należy rozumieć bardzo szeroko: jako przekraczanie granic, realnych i umownych – symbolicznych, psychologicznych, społecznych, materialnych. Tym, co pozwala pokonać bariery, jest edukacja, pojmowana multidyscyplinarnie, jako dziedzina wymagająca kontekstu pedagogicznego, psychologicznego, socjologicznego, a także – filozoficznego. Zamiar Autorów niezwykle ambitny, a zakres – bezkresny, toteż, jak zaznacza we Wstępie Wiktor Żłobicki, prezentowane czytelnikom obszerne dwa tomy to zaledwie czubek góry lodowej, jedynie zaznaczenie problematyki, ze wszystkimi jej odcieniami i półtonami.
z receznzji:
Tom drugi Transgresji w edukacji stanowi kontynuację zakończonego dużym powodzeniem przedsięwzięcia podjętego przez profesora Wiktora Żłobickiego w tomie pierwszym (pod takim samym tytułem). Muszę stwierdzić bez żadnego wahania, że i ta książka spełnia oczekiwania recenzenta (rozbudzone bez wątpienia wysokim poziomem pierwszej publikacji). Podobnie jak poprzedni tom składa się ona z czterech części, tworzących bardzo spójną całość, dającą wszechstronny obraz teorii/idei i praktyki/rzeczywistości […].
Z pełnym przekonaniem rekomenduję do druku drugi tom Transgresji w edukacji [...]. Jest to dzieło bardzo udane pod każdym względem: dobrze zredagowane, stanowiące zarówno bogate kompendium wiedzy, jak i – w wielu przypadkach – źródło błyskotliwych intelektualnych prowokacji.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Podobnie jak w poprzednim tomie (Tom I), materiał badawczy ze względu na problemy poruszane w artykułach podzielony został na cztery dopełniające się części.
Część pierwsza, zatytułowana Transgresje. Edukacja i sfera publiczna, zawiera łącznie siedem artykułów, które dotyczą problematyki transgresji edukacji szkolnej w kierunku terapii probacyjnej, dystansu między przestrzenią szkoły a innymi przestrzeniami społecznymi, diagnozy przyczyn rasistowskich incydentów na przykładzie Białegostoku, transgresji zawierających się w umiejętnościach dotyczących sposobu myślenia, zarówno indywidualnego, jak i stosowanego w dyskursie publicznym oraz transgresji w pedagogice religii.
Część druga: Transgresje. Całożyciowe uczenie się i edukacja dorosłych w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego, zawiera pięć artykułów, w których podjęto rozważania nad stymulatorami i inhibitorami działań transgresyjnych nauczycieli, transgresyjnym wymiarem mediacji w edukacji, transgresyjnym uczeniem się osób starszych, praktycznymi metodami pracy z osobami dorosłymi w obszarze edukacji pozaformalnej oraz zjawiskiem śmierci, pojmowanej jako doświadczenie i etap rozwoju/edukacji.
Część trzecia, zatytułowana Transgresje. Szkoła wyższa i rynek pracy, zawiera cztery artykuły, w których scharakteryzowano transgresyjne wkraczanie w dorosłość przez działania autokreacyjne studentów, pierwsze doświadczenia zawodowe młodych dorosłych w kontekście tranzycji na rynek pracy, proces całożyciowego uczenia się, który służy wykraczaniu człowieka poza to, kim jest i co posiada, zadania dla edukacji w przezwyciężaniu zjawiska bezrobocia.
Nieco inna w swej tematyce, ale nawiązująca do specyfiki transgresji jest część czwarta: Transgresje. Edukacja, kultura i dzieciństwo. Znajdują się w niej teksty autorów, którzy koncentrują swoją uwagę na edukacyjnym potencjale komiksu postrzeganego jako medium przekraczającego nie tylko granice sztuk, transgresji wartości w komunikacji literackiej w kontekście twórczości dla dzieci, relacji przestrzeni i miejsca jako wyznaczników granic świata życia dziecka, miejsca dziecka w strukturze społecznej na przykładzie polskich seriali o tematyce familijnej, a także na analizie dyskursu rozpatrywanego jako metoda badawcza, którego zasadniczym celem jest ustalenie kształtu i wymiaru znaczeń językowego obrazu świata dziecka.
fragment
Transgresja to niezwykle pojemne pojęcie, które ma wiele znaczeń. Ponadto, odnosząc się do zjawisk z różnych obszarów rzeczywistości społecznej i kondycji człowieka, doskonale wydaje się spełniać w roli interdyscyplinarnego narzędzia, jak również wspólnego mianownika dyskusji naukowej, która pozwala łagodzić negatywne skutki izolacji dyscyplin wynikające z akademickiego podziału pracy. Autorzy zgromadzonych w tym tomie artykułów sprawnie wykorzystują zalety tego pojęcia; podejmują zagadnienia progów, barier i granic w edukacji, łącząc perspektywę pedagogiczną z psychologiczną, socjologiczną, kulturoznawczą i filozoficzną. Granica, próg czy bariera jako, powiedzmy, kres możliwości lub linia oddzielająca tworzy istotne napięcia z procesami edukacyjnymi, za którymi kryje się w naszym współczesnym rozumieniu przede wszystkim dynamika rozwoju. Rozwój w swej istocie oznacza dążenie do przekroczenia obecnego stanu; próg/limes może stanowić dlań punkt odniesienia, granicę lub przeszkodę. Innymi słowy, złożenie progów edukacyjnych i transgresji decyduje o dynamice zmiany zarówno w systemie oświaty, jak i rozwoju jednostkowym. Przy czym należy mówić tu o swego rodzaju ambiwalencji: z jednej strony, limes pozwala wyznaczyć obszar czy określić temporalność, fazy, etapy, znaleźć miarę, wyodrębnić składniki, wprowadzić porządek, z drugiej zaś jako umowny próg przyjmuje różne postaci jak każda granica, daleki bywa od jednoznaczności, przez co zniekształca, dezorientuje i zwodzi, tak jak w przypadku podziału na program jawny i ukryty, rozwój osobisty i zawodowy, sferę publiczną i prywatną czy edukację formalną i nieformalną. Stąd zagadnienie progów edukacyjnych i transgresji stanowi dla pedagogiki zarówno ważny obszar dociekań, jak i trudne zagadnienie badawcze. [...]
Impuls
Status wydawniczy
cena brutto
stawka VAT