Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=2429562

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=2000000000

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka - forma nieokreślona
Wymiary/waga

szerokość

160 mm

wysokość

235 mm

Opis bibliograficzny

Tytuł
pedagogika
Twórca

autor

Rafał Włodarczyk

autor

Iwona Paszenda
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

opis typu wydania

wyd. 1

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Impuls

pełna nazwa wydawcy

Niebieskie rekordy
Data

data wydania

2015-03-09

data upublicznienia metadanych

2015-03-09

Opis marketingowy

Spis treści

Wstęp (Iwona Paszenda, Rafał Włodarczyk)     

CZĘŚĆ I. Transgresje. Edukacja i sfera publiczna

Andrzej Bałandynowicz

Transgresja edukacji szkolnej w kierunku terapii probacyjnej

wyznaczającej granice wiedzy, kompetencji i etyki

dla postępowania profilaktycznego z uczniami agresywnymi 

Rafał Włodarczyk

Szkoły oderwane od rzeczywistości

O architektonice i dynamice współczesnych

przestrzeni edukacyjnych    

Elżbieta Czykwin

Progi i rygory socjalizacji: rasistowskie incydenty w Białymstoku

w perspektywie refleksji pedagogicznej  

Joanna Konieczka

Kontestacja jako transgresyjny sposób radzenia sobie

ze skomplikowaną rzeczywistością społeczną

Bunt – szansa czy bariera?   

Grażyna Lubowicka

Między argumentacją i przekonaniem w pluralistycznym

społeczeństwie demokratycznym: o cnotach

i umiejętnościach myślenia krytycznego    

Monika Humeniuk-Walczak

Transgresje w pedagogice religii –

między instrumentalizacją a emancypacją edukacji religijnej    

Dominik Figiel

Reperkusje pluralizmu edukacji religijnej      

CZĘŚĆ II. Transgresje. Całożyciowe uczenie się i edukacja dorosłych w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego

Iwona Paszenda

Stymulatory i inhibitory działań transgresyjnych nauczycieli      

Karina Kozłowska

Transgresyjny wymiar mediacji w edukacji  

Aleksandra Marcinkiewicz, Zdzisław Cutter

Transgresyjne uczenie się seniorów w społeczeństwie

informacyjnym   

Alicja Szostkiewicz

Metody pracy z człowiekiem dorosłym w obszarze

edukacji pozaformalnej   

Małgorzata Bednarska

Zjawisko śmierci – ostatni (?) etap rozwoju/edukacji    

CZĘŚĆ III. Transgresje. Szkoła wyższa i rynek pracy

Anna Sladek

Wkraczanie w dorosłość. Działania autokreacyjne studentów

na rzecz kształtowania własnej przyszłości   

Joanna Anioł

Pierwsze doświadczenia zawodowe jako tranzycja

osobowa w narracjach młodych dorosłych 

Joanna Michalak-Dawidziuk

Lifelong learning – potrzeba współczesnego rynku pracy

czy całożyciowa autokreacja człowieka?   

Magdalena Łuka

Propozycja pedagogiki wobec zjawiska bezrobocia   

CZĘŚĆ IV. Transgresje. Edukacja, kultura i dzieciństwo

Alicja Mironiuk-Netreba

Edukacyjny potencjał komiksu, czyli o przełamywaniu barier

i poszukiwaniu możliwości      

Jowita Gromysz

Pedagogiczne spojrzenie na literaturę dla dzieci      

Iwona Samborska

Przestrzeń i miejsce jako wyznaczniki granic świata dziecka      

Ewelina Piecuch

Zmiana miejsca dziecka w rodzinie na przykładzie

polskich seriali z ostatnich dziesięcioleci   

Justyna Wojciechowska

Analiza dyskursu jako odzwierciedlenie znaczeń językowego

obrazu świata dziecka. Teoretyczne podstawy

badawczych interferencji  

Dodatkowy opis

opis pełny

Profesor Wiktor Żłobicki wystąpił z niezwykłą inicjatywą: jako redaktor naukowy przewodzi  rzeszy młodych naukowców; razem współtworzą dwutomową publikację zatytułowaną Transgresje w edukacji - Tom 1 i 2. Tytułowe transgresje należy rozumieć bardzo szeroko:  jako przekraczanie granic, realnych i umownych – symbolicznych, psychologicznych, społecznych, materialnych. Tym, co pozwala pokonać bariery, jest edukacja, pojmowana multidyscyplinarnie, jako dziedzina wymagająca kontekstu pedagogicznego, psychologicznego, socjologicznego, a także – filozoficznego. Zamiar Autorów niezwykle ambitny, a zakres – bezkresny, toteż, jak zaznacza we Wstępie Wiktor Żłobicki, prezentowane czytelnikom obszerne dwa tomy to zaledwie czubek góry lodowej, jedynie zaznaczenie problematyki, ze wszystkimi jej odcieniami i półtonami.

z receznzji:

Tom drugi Transgresji w edukacji stanowi kontynuację zakończonego dużym powodzeniem przedsięwzięcia podjętego przez profesora Wiktora Żłobickiego w tomie pierwszym (pod takim samym tytułem). Muszę stwierdzić bez żadnego wahania, że i ta książka spełnia oczekiwania recenzenta (rozbudzone bez wątpienia wysokim poziomem pierwszej publikacji). Podobnie jak poprzedni tom składa się ona z czterech części, tworzących bardzo spójną całość, dającą wszechstronny obraz teorii/idei i praktyki/rzeczywistości […].

Z pełnym przekonaniem rekomenduję do druku drugi tom Transgresji w edukacji [...]. Jest to dzieło bardzo udane pod każdym względem: dobrze zredagowane, stanowiące zarówno bogate kompendium wiedzy, jak i – w wielu przypadkach – źródło błyskotliwych intelektualnych prowokacji.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika

Podobnie jak w poprzednim tomie (Tom I), materiał badawczy ze względu na problemy poruszane w artykułach podzielony został na cztery dopełniające się części.

Część pierwsza, zatytułowana Transgresje. Edukacja i sfera publiczna, zawiera łącznie siedem artykułów, które dotyczą problematyki transgresji edukacji szkolnej w kierunku terapii probacyjnej, dystansu między przestrzenią szkoły a innymi przestrzeniami społecznymi, diagnozy przyczyn rasistowskich incydentów na przykładzie Białegostoku, transgresji zawierających się w umiejętnościach dotyczących sposobu myślenia, zarówno indywidualnego, jak i stosowanego w dyskursie publicznym oraz transgresji w pedagogice religii.

Część druga: Transgresje. Całożyciowe uczenie się i edukacja dorosłych w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego, zawiera pięć artykułów, w których podjęto rozważania nad stymulatorami i inhibitorami działań transgresyjnych nauczycieli, transgresyjnym wymiarem mediacji w edukacji, transgresyjnym uczeniem się osób starszych, praktycznymi metodami pracy z osobami dorosłymi w obszarze edukacji pozaformalnej oraz zjawiskiem śmierci, pojmowanej jako doświadczenie i etap rozwoju/edukacji.

Część trzecia, zatytułowana Transgresje. Szkoła wyższa i rynek pracy, zawiera cztery artykuły, w których scharakteryzowano transgresyjne wkraczanie w dorosłość przez działania autokreacyjne studentów, pierwsze doświadczenia zawodowe młodych dorosłych w kontekście tranzycji na rynek pracy, proces całożyciowego uczenia się, który służy wykraczaniu człowieka poza to, kim jest i co posiada, zadania dla edukacji w przezwyciężaniu zjawiska bezrobocia.

Nieco inna w swej tematyce, ale nawiązująca do specyfiki transgresji jest część czwarta: Transgresje. Edukacja, kultura i dzieciństwo. Znajdują się w niej teksty autorów, którzy koncentrują swoją uwagę na edukacyjnym potencjale komiksu postrzeganego jako medium przekraczającego nie tylko granice sztuk, transgresji wartości w komunikacji literackiej w kontekście twórczości dla dzieci, relacji przestrzeni i miejsca jako wyznaczników granic świata życia dziecka, miejsca dziecka w strukturze społecznej na przykładzie polskich seriali o tematyce familijnej, a także na analizie dyskursu rozpatrywanego jako metoda badawcza, którego zasadniczym celem jest ustalenie kształtu i wymiaru znaczeń językowego obrazu świata dziecka.

fragment

Transgresja to niezwykle pojemne pojęcie, które ma wiele znaczeń. Ponadto, odnosząc się do zjawisk z różnych obszarów rzeczywistości społecznej i kondycji człowieka, doskonale wydaje się spełniać w roli interdyscyplinarnego narzędzia, jak również wspólnego mianownika dyskusji naukowej, która pozwala łagodzić negatywne skutki izolacji dyscyplin wynikające z akademickiego podziału pracy. Autorzy zgromadzonych w tym tomie artykułów sprawnie wykorzystują zalety tego pojęcia; podejmują zagadnienia progów, barier i granic w edukacji, łącząc perspektywę pedagogiczną z psychologiczną, socjologiczną, kulturoznawczą i filozoficzną. Granica, próg czy bariera jako, powiedzmy, kres możliwości lub linia oddzielająca tworzy istotne napięcia z procesami edukacyjnymi, za którymi kryje się w naszym współczesnym rozumieniu przede wszystkim dynamika rozwoju. Rozwój w swej istocie oznacza dążenie do przekroczenia obecnego stanu; próg/limes może stanowić dlań punkt odniesienia, granicę lub przeszkodę. Innymi słowy, złożenie progów edukacyjnych i transgresji decyduje o dynamice zmiany zarówno w systemie oświaty, jak i rozwoju jednostkowym. Przy czym należy mówić tu o swego rodzaju ambiwalencji: z jednej strony, limes pozwala wyznaczyć obszar czy określić temporalność, fazy, etapy, znaleźć miarę, wyodrębnić składniki, wprowadzić porządek, z drugiej zaś jako umowny próg przyjmuje różne postaci jak każda granica, daleki bywa od jednoznaczności, przez co zniekształca, dezorientuje i zwodzi, tak jak w przypadku podziału na program jawny i ukryty, rozwój osobisty i zawodowy, sferę publiczną i prywatną czy edukację formalną i nieformalną. Stąd zagadnienie progów edukacyjnych i transgresji stanowi dla pedagogiki zarówno ważny obszar dociekań, jak i trudne zagadnienie badawcze. [...]

Dystrybutor/Dystrybutorzy

Impuls

NIP PL6791012088
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

cena brutto

34.0 PLN

stawka VAT

5 %