Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=3236184

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=1273

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online lub do ściągnięcia
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

całkowita liczba stron publikacji elektronicznej z okładką włącznie

260
Strony

wielkość pliku

2554
Kilobajty
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych
Twórca

autor

Urzędowska, Aleksandra
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe

pełna nazwa wydawcy

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

adres siedziby

ul. Kanonicza 25
31-002 Kraków

numer telefonu

e-mail

Inna rola wydawnicza

współwydawca

Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
978-83-242-4041-8
Data

data wydania

2023-12-22

data upublicznienia metadanych

2023-12-22

Opis marketingowy

Spis treści

Wstęp

1. Język social mediów
1.1. Ogólna charakterystyka języka Internetu
1.2. Stan badań
1.2.1. Publikacje anglojęzyczne
1.2.2. Polska perspektywa
1.2.3. Język social mediów a COVID
1.2.4. Współczesne tendencje słowotwórcze
1.2.5. Facebook w badaniach

2. Ważniejsze cechy komunikacji w Internecie
2.1. Facebook – Facewords
2.2. Socjologiczne uwarunkowania zachowań językowych internautów
2.3. Charakterystyka użytkowników Facebooka

3. Genologia gatunków internetowych a komentarz na Facebooku
3.1. Gatunki internetowe – podstawa typologii
3.1.1. Hipertekst
3.1.2. Blog
3.1.3. Czat
3.1.4. Tweet
3.1.5. Mem
3.1.6. FAQ .
3.1.7. Newsletter
3.2. Charakterystyka komentarza internetowego jako quasi-gatunku

4. Analiza słowotwórcza wybranych leksemów .
4.1. Typy i funkcje formantów
4.2. Kategorie słowotwórcze rzeczownika
4.3. Analiza słowotwórcza rzeczownika
4.3.1. Struktury afiksalne
4.3.2. Inne techniki derywacji
4.3.3. Kompozycja
4.4. Kategorie słowotwórcze przymiotnika
4.5. Analiza słowotwórcza przymiotnika
4.5.1. Struktury afiksalne
4.5.2. Inne techniki derywacji
4.5.3. Kompozycja
4.6. Wyrażenia przyimkowe jako bazy słowotwórcze

5. Inklinacje językowe w social mediach
5.1. Wielowarstwowość formacji słowotwórczych w komentarzach na Facebooku
5.2. Hybrydyzacja
5.3. O pragmatyzmie i perswazji . 224
5.4. Tendencje językowe na Facebooku

Bibliografia
Spis ilustracji
Spis tabel

Tekst promocyjny

Monografia Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych wpisuje się w nurt opracowań poświęconych najnowszej warstwie polszczyzny. Podstawowym celem badań jest obserwacja zmian w zakresie słowotwórstwa w języku współczesnych mediów społecznościowych. Bazę materiałową stanowią derywaty wyekscerpowane z komentarzy internetowych zamieszczonych na Facebooku w fanpage’ach popularnych tytułów prasowych o charakterze społeczno-politycznym: Gazety Wyborczej, Frondy, Newsweeka i Wprost. Zgromadzony materiał leksykalny pochodzi z lat 2013–2018. Analizie poddano formacje słowotwórcze w obrębie dwóch części mowy: rzeczownika i przymiotnika. W zbiorze omówionych leksemów znajdują się zarówno derywaty zastane, dobrze osadzone w zasobie leksykalnym języka ogólnego, jak i jednostki nowe, nienotowane dotąd w słownikach polszczyzny ogólnej. Porównanie tych dwóch grup derywatów pozwala odpowiedzieć na pytanie, jakie techniki słowotwórcze są najczęściej wykorzystywane w języku Internetu. Zasadniczą część publikacji stanowi rozdział poświęcony analizie rzeczownikowych i przymiotnikowych derywatów słowotwórczych. Wyekscerpowane leksemy scharakteryzowano pod kątem technik słowotwórczych wykorzystanych do ich utworzenia (prefiksacja, sufiksacja, derywacja ujemna, paradygmatyczna, alternacyjna). Omówiono zarówno derywaty proste, jak i złożenia, zrosty oraz kontaminacje. Analizowane leksemy przyporządkowano do właściwych kategorii słowotwórczych. W opisie uwzględniono szeroko rozumiany kontekst społeczny i komunikacyjny. W podsumowaniu zwrócono uwagę na najważniejsze tendencje w słowotwórstwie języka współczesnych mediów elektronicznych.
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

NIP 6761011948
telefon +48124226040
email wydawnictwo@upjp2.edu.pl
Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje naukowe

Kategoria Thema

C
Języki i językoznawstwo

Kategoria Thema

ATN
Internet i media cyfrowe: sztuka i twórczość internetowa

Kategoria Thema

JBCT1
Medioznawstwo – socjologia Internetu i mediów cyfrowych

Kategoria Thema

UDBS
Media społecznościowe/ sieci społecznościowe

Kategoria Thema

UG
Nowe media w praktyce
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny

Opis powiązań

Alternatywna forma produktu
książka

Książka w miękkiej oprawie

ISBN 9788324240418
Dodatkowy identyfikator

DOI

10.15633/9788363241094