Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=3530495

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=23662

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka w twardej oprawie

szczegóły formy

Tkanina
Zawartość

zawartość podstawowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)

zawartość dodatkowa

Ilustracje
Wideo
Nuty
Wymiary/waga

szerokość

167 mm

wysokość

237 mm

głębokość

26 mm
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron całej zawartości

608
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Dudy. Metamorfozy instrumentu w odrodzonej Polsce — od tradycji do folkloryzmu
Twórca

autor

Przerembski, Zbigniew Jerzy ISNI 0000000112097637
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Wrocław
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

pełna nazwa wydawcy

Wydawnictwo UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO, spółka z o.o.

adres siedziby

Pl. Uniwersytecki 15
50-137 Wrocław

adres www

numer telefonu

e-mail

Data

data wydania

2020-08-11

data upublicznienia metadanych

2020-08-11

Opis marketingowy

Spis treści

Wprowadzenie
Rozdział I. Nazewnictwo

Instrument
Dudy
Gajdy
Kozioł
Koza
Siesieńki
Części dud
Piszczałka melodyczna
Piszczałka burdonowa
Stroiki
Części łączące
Zbiornik powietrza
Ustnik
Mieszek
Grający na dudach
Granie na dudach i określenia wykonawcze
Przeniesienia nazw
Terminologia instrumentologiczna

Rozdział II. Zasięgi praktyki dudziarskiej

Rozprzestrzenienie geograficzne
Wielkopolska i Ziemia Lubuska
Pomorze
Śląsk
Regiony karpackie
Beskid Śląski
Beskid Żywiecki
Babiogórskie
Orawa
Podhale
Huculszczyzna
Inne kraje i regiony
Łużyce
Czechy, Morawy, Śląsk Czeski
Słowacja
Węgry
Ukraina
Białoruś
Litwa
Kraje południowosłowiańskie
Rumunia

Rozdział III. Sytuacje wykonawcze

Relikty tradycji
Dla „swoich”
W cyklu życia
Chrzciny
Wesele
Pogrzeb
W cyklu kalendarza
Gody, Boże Narodzenie
Zapusty
Obrzędy i zwyczaje wiosenne, Wielkanoc
Sobótka, Zielone Świątki
Żniwa, dożynki
Wielkopolska
Regiony karpackie
Winobranie
„Katarzynki”
Tradycyjne wiejskie zabawy
Dla „obcych”
W kręgach dworskich
W wojsku
W kościele
W mieście
Na pastwisku
Wędrowne zarobkowanie
W rzeczywistości nadprzyrodzonej
W nurcie folklorystycznym
Zespoły folklorystyczne
Uświetnianie uroczystości
Festiwale i konkursy
Restauracje regionalne i pensjonaty
Środki masowego przekazu
Radio

Rozdział IV. Dudziarze

Edukacja
Podręcznik
Sylwetki dudziarzy
Wielkopolska
Ostrowskie
Krotoszyńskie
Jarocińskie
Gostyńskie
Rawickie
Leszczyńskie
Kościańskie
Grodziskie
Poznańskie
Szamotulskie
Nowotomyskie
Wolsztyńskie
Ziemia Lubuska
Zielonogórskie
Świebodzińskie
Międzyrzeckie
Beskid Śląski
Beskid Żywiecki
Inne regiony beskidzkie
Podhale
„Obcy” dudziarze
Pozycja społeczna
Zarobki
W literaturze
W sztukach plastycznych
W fotografii
Kultywowanie pamięci

Rozdział V. Dudy

Zbiory instrumentów dudowych
Wytwórcy dud
Budowa dud
Elementy dud
Materiały
Piszczałki
Stroiki
Łączniki
Zbiornik powietrza
Ustnik
Mieszek
Zdobienia
Sposób wykonania
Piszczałki
Rozmiary
Otwory palcowe
Stroiki
Łączniki
Zbiornik powietrza
Ustnik
Mieszek
Zdobienia
Gra na dudach
Przygotowanie do gry
Uszczelnianie połączeń
Strojenie
Pozycja podczas gry
Sposób trzymania instrumentu
Palcowanie
Sposób gry
Wykorzystanie piszczałek
Konserwacja i przechowywanie dud
Właściwości muzyczne dud
Brzmienie
Skala
Hierarchizacja skali
Strój
Rodzaje dud
Próba klasyfikacji
Dudy jednogłosowe
Dudy dwugłosowe
Dudy trzygłosowe
Dudy czterogłosowe
Próba typologii
Typ zachodniosłowiański
Siesieńki
Dudy
Kozioł
Typ południowosłowiański
Innowacje
Hybrydy
„Obce” dudy
Cena dud
Dudy w prezencie
W tradycyjnych zespołach muzycznych — składy kapel dudziarskich
Dudy solo
Jednorodne zespoły dudowe
Kapele „instytucjonalne”
Orkiestry

Rozdział VI. Muzyka dudowa

Dokumentacja gry
Zapisy nutowe
Nagrania fonograficzne
Rejestracja filmowa i audiowizualna
Repertuar
Melodie pieśniowe
Formy instrumentalne
Styl wykonawczy
Wariantywność
Maniery wykonawcze
Staccato
Pauzy
Powtarzanie dźwięków
Ozdobniki
Wibracja
Tremolo, tryl
Międzydźwięki
Dudy w kapeli (rodzaje współgry)
Dudziarze i śpiew
Wpływ dud na melodykę pieśni
Specyfika praktyki instrumentalno-tanecznej
Naśladowanie brzmienia dud
Dudy w muzyce nietradycyjnej
Odbiór muzyki dudowej
Pozamuzyczne funkcje gry i repertuaru
Dudy i dudziarze w porzekadłach ludowych

Zakończenie
Bibliografia
Summary
Przykłady muzyczne
Ilustracje
Zawartośc płyty DVD
Indeks

Tekst promocyjny

Książka Zbigniewa Jerzego Przerembskiego "Dudy. Metamorfozy instrumentu w odrodzonej Polsce — od tradycji do folkloryzmu" jest poświęcona instrumentowi muzycznemu, którego znaczenie w kulturze polskiej (ale i europejskiej) trudno przecenić. W Europie grano już na nim bowiem co najmniej 2000 lat temu. W czasach staropolskich był głównym składnikiem niepisanego, a więc poznawanego w bezpośrednim przekazie międzypokoleniowym, nurtu kultury muzycznej. Najdawniejszych dziejów tego instrumentu dotyczyły wcześniej wydane tomy: Dudy. Dzieje instrumentu w kulturze staropolskiej, Warszawa 2006 (okres między średniowieczem a schyłkiem I Rzeczypospolitej) oraz Dudy. Instrument mało znany polskim ludoznawcom, Warszawa 2007 (czas od końca XVIII wieku po pierwszą wojnę światową). W tomie Dudy. Metamorfozy instrumentu w odrodzonej Polsce… ukazane zostały dudy i grający na nich muzycy w okresie od dwudziestolecia międzywojennego do początków XXI stulecia, uwzględniając zakres terytorialny państwa przed i po drugiej wojnie światowej. W tym czasie tradycyjna praktyka dudziarska stopniowo się zmniejszała, ograniczała zakres kulturowy, społeczny i terytorialny. Po pierwszej wojnie światowej, podobnie jak w XIX wieku, dudziarze byli aktywni już prawie wyłącznie w obrębie kultury ludowej. Z innych środowisk, w których niekiedy jeszcze działali, trzeba wymienić przede wszystkim wojsko, czasem też dwory, kościoły czy przestrzeń miejską. Już w ostatnich dekadach XX stulecia muzyka dudziarska stawała się w coraz większym stopniu elitarnym rodzajem twórczości. Grali ją, a także słuchali jej przede wszystkim miłośnicy tradycyjnej muzyki i kultury, niezależnie od regionu, z którego pochodzili i w którym mieszkali. Trzeba podkreślić, że sztuka dudziarska pielęgnowana jest zwłaszcza tam, gdzie była popularyzowana i gdzie stworzono warunki do kształcenia jej adeptów.

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje naukowe

Kategoria Thema

AV
Muzyka

Kategoria Thema

AVA
Teoria muzyki i muzykologia

Kategoria Thema

AVL
Style i gatunki muzyczne

Kategoria Thema

AVR
Instrumenty muzyczne

Kategoria Thema

AVRQ
Mechaniczne instrumenty muzyczne
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna

Opis powiązań

Seria

tytuł

Złota Seria Uniwersytetu Wrocławskiego

numer

13

ISSN

26581361