Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=5092223
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=39505
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
zawartość podstawowa
zawartość dodatkowa
szerokość
wysokość
głębokość
ciężar
liczba stron numerowanych łącznie
Opis bibliograficzny
autor
autor
autor
autor
redaktor merytoryczny
autor projektu graficznego
autor projektu graficznego
typ wydania
numer wydania
miejsce wydania
język publikacji
język publikacji
imprint
pełna nazwa wydawcy
adres siedziby
65-048 Zielona Góra
adres www
numer telefonu
współwydawca
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Tekst kuratorski 9
Marta Gendera: Wstęp 13
Olga Drenda: Ulica Bohaterów Westerplatte i okolice – przewodnik czasoprzestrzenny 18
Bartek Lis: Społeczeństwo – od nowa 53
(Nie)widoczne – warsztaty sensualne 54
Queerowe fantazje, a może wcale nie – warsztaty pisarskie 55
Subiektywne oprowadzanie po wybranych przestrzeniach Biennale 55
Plac otwarty – inkluzywny warsztat performatywny 55
Miejskie rezerwaty – spacer 56
Ulica Bohaterów Westerplatte – pamiętam, że… – spacer sentymentalny 57
Zielona Góra oczami osoby niewidomej – spacer w ciemności ulicą Bohaterów Westerplatte 57
Nie widać – widać – autorskie oprowadzanie po Biennale dla osób, które nie widzą, lub „wolą nie patrzeć” 57
Curatorial text 11
Marta Gendera: Introduction 15
Olga Drenda: The Bohaterów Westerplatte Street and Its Surroundings— a Guide in Time and Space 36
Bartek Lis: Society: Anew 58
(In)visible—a sensual workshop 59
Queer Fantasies, or Not At All—a writing workshop 60
Subjective guided tour of selected Biennale spaces 60
Open Square—inclusive performative workshop 60
Urban Reserves—walking tour 61
Bohaterów Westerplatte Street. I Remember That…—sentimental walking tour 61
Zielona Góra Through the Eyes of a Sightless Person—a darkness walking tour of Bohaterów Westerplatte street 62
Now You See It, Now You Don’t—guided tour of the Biennale for persons who don’t see or “prefer not to look” 62
BWA Zielona Góra 63 63
Karolina Balcer 69 70
Gosia Bartosik 70 70
Paweł Błęcki 71 71
Melanie Bonajo 71 74
Pamela Bożek 74 75
Oksana Briukhovetska 75 78
Monika Drożyńska 78 79
Zhanna Kadyrova 79 80
Agnieszka Kalinowska 80 81
Kamila Kobierzyńska 84 84
Monika Pascoe Mikyšková 85 85
Irmina Rusicka 86 86
Jadwiga Sawicka 86 89
Viktoriia Tofan 89 91
Muzeum Ziemi Lubuskiej 93 93
Anca Benera & Arnold Estefan 99 99
Adelina Cimochowicz 100 100
Monika Drożyńska 101 101
Habima Fuchs 101 102
Michał Gątarek 102 103
Zuza Golińska 103 108
Magdalena Gryska 108 108
Oto Hudec 109 109
Jarek Jeschke 111 111
Tamás Kaszás 111 112
Dominika Kulczyńska 112 113
Alicja Lewicka 116 116
Monika Pascoe Mikyšková 116 117
Lada Nakonechna 117 117
Rory Pilgrim 120 120
Anna Siekierska 121 121
Instytut Sztuk Wizualnych 123 123
Jan Bačynsjkyj / Yana Bachynska 129 129
Olia Fedorova 130 130
Agnieszka Grodzińska & Magdalena Starska 131 131
Dana Kavelina 134 135
Diana Lelonek 135 135
Ala Savashevich 136 136
Fundacja Salony 139 139
Joanna Fuczko 143 143
Elżbieta Jabłońska 143 144
Aleksandra Kubiak 144 146
Galeria Rektorat im. Zenona Polusa 147 147
Karolina Breguła 149 149
Galeria Biblioteki Uniwersyteckiej 151 151
Justyna Górowska 155 155
Aleksandra Kubiak 155 158
Kuba Stępień 158 158
Gabriele Stötzer 159 159
Liliana Zeic 162 164
Galeria PWW 167 167
Piotr Blajerski 171 171
Wiktoria Dobrowolska 172 173
Dana Kavelina 176 176
Jadwiga Sawicka 176 177
Planetarium Wenus 179 179
Oto Hudec 181 181
Biblioteka Pana Kleksa, WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze 183 183
Iwona Ogrodzka & Kinga Bartniak 185 186
Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda (fontanna / fountain) 189 189
Elżbieta Jabłońska 191 191
Biuro Gospodarki Mieszkaniowej / Centrum Biznesu 193 193
Marta Romankiv 195 195
Cafe Noir Zielona Góra 197 197
Patrycja Wilczek-Sterna & Iryna Zhyla 199 199
Sala Szeptów 201 201
Karolina Freino 205 206
Daniel Kotowski 206 207
X-Demon 210 210
Barbara Gryka 211 211
przestrzeń publiczna / public space 212 212
trawnik przed wejściem do Muzeum Ziemi Lubuskiej, al. Niepodległości 15 / lawn in front of the Museum Ziemi Lubuskiej building at al. Niepodległości 15 220 220
Jagoda Dobecka 220 221
Plac Bohaterów 223 223
Karolina Kubik 224 225
Nikita Kadan 225 228
ul. Bohaterów Westerplatte 11 (murek / wall) 231 231
Sławek Zbiok Czajkowski 231 231
ul. Fryderyka Chopina 21 (przejście / passage) 232 232
Gosia Bartosik 232 232
Kolofon / Colophon 234 234
Tekst promocyjny
w dziecięcym światopoglądzie to jedno. Po prostu: życie uszło. Myślę, że przyszła etyka będzie równie bezkompromisowa”.
Swietłana Aleksijewicz
Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa” jest drugą edycją imprezy artystycznej reaktywującej lokalną tradycję cyklicznych wystaw – Wystawy i Sympozjum Złotego Grona (1963–1981) i Biennale Sztuki Nowej (1985—1996). Program „Odnowa” zaprasza do pracy wyobraźni nad odtworzeniem zerwanych więzi łączących ludzi z Ziemią. Jest jednocześnie propozycją rewizji zabójczych dla planety i ludzkości wzorców współżycia społecznego. W poszukiwaniu źródeł mitu ziemskiej wspólnoty, uczestniczki i uczestnicy Biennale zapuszczają się poza obszary uzgodnionej społecznie rzeczywistości i racjonalności.
Zakładając, że obecny świat trzeba pożegnać i wyśnić na nowo, przetwarzają w swojej sztuce archetypy, zbiorowe sny i nieświadomość, sięgają także po marzenia, utopie i wymazane historie mniejszości. Program „Odnowa” składa się z wystaw i prac artystycznych umiejscowionych w instytucjach i przestrzeniach publicznych
Zielonej Góry oraz sceny społecznej realizowanej w trakcie trwania Biennale.
Rozproszoną narrację wystaw utkałyśmy_li luźno z prac, które wydobywają różne aspekty mitu ziemskiej
społeczności. Opowieść ta zainspirowana jest myśleniem ekologicznym. To znaczy, że tworzy ekosystem, którego wszystkie elementy i procesy są złożone, oddziałując na siebie wzajemnie – także te marginalizowane i pozornie niepowiązane. Każda komórka, organizm i organizacja, dom, ulica, miasto, planeta są w tej perspektywie połączone i ważne.
Z tego punktu widzenia stan klimatu jest powiązany ze sprawiedliwością społeczną i ekonomiczną, a
jakość życia społeczności zależy od statusu jej mniejszości i sfeminizowanych prac opiekuńczych.
Indywidualne zdrowie psychiczne rezonuje natomiast nie tylko z żałobą klimatyczną, ale także z
echnokapitalizmem czy ciągle żywym dziedzictwem patriarchatu.
Jeden z wiodących wątków, wokół którego rozwinęliśmy_łyśmy koncepcję „Odnowy”, podejmuje
dialog z ulicą Bohaterów Westerplatte – główną arterią w Zielonej Górze, połączoną z reprezentacyjnym, „bohaterskim” placem, którego historia jest związana z działaniami militarnymi i reprezentacją władzy. W relacji do wartości zakodowanych w tych miejscach budujemy mitologię współczesnego bohaterstwa. Negocjujemy, jakie osoby i gatunki mogą być obecne, widoczne i upamiętnione w sferze publicznej. Przesuwamy akcent na
życie jako takie i zasoby, które wspierają przetrwanie. Poszukujemy ich w niespektakularnych praktykach codzienności, trosce, relacjach, uważności wobec siebie i innych.
Skupiamy się na sfeminizowanych kompetencjach rozwijanych w doświadczeniach opieki i pracy w gospodarstwach domowych, a także w zaangażowaniu społecznym. Odnajdujemy korzenie w Ziemi i w naszych przodkiniach. Upubliczniamy pamięć niemieszczącą się w ciągle dominujących historiach patriarchalno-narodowych. Ekosystem społeczny i miejski rozciągamy na relację z Ziemią, naszym wspólnym domem, odnosząc czas i jakość ludzkiego życia do wyobrażeń o cyklach i zjawiskach przyrodniczych: ukorzeniania, wzrostu, żywienia, rozkwitu, rozpadu, odnowy.
Nota biograficzna
Marta Gendera, Joanna Sokołowska (wystawa)
Bartek Lis (program społeczny)
Marta Gendera – historyczka sztuki, kuratorka, wykładowczyni Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2011 roku jest prezeską Fundacji Salony, w latach 2016–2021 pełniła funkcję dyrektorki Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W swojej praktyce kuratorskiej często zajmuje się sztuką w relacji z przestrzenią publiczną. Kuratorowała wystawy indywidualne i zbiorowe m.in. w Galerii BWA Zielona Góra, BWA Studio we Wrocławiu, Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Zonie Sztuki Aktualnej, Brandenburskim Muzeum Okręgowym Sztuki Współczesnej we Frankfurcie nad Odrą czy Instytucie Awangardy. Współkuratorka Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.
Joanna Sokołowska – kuratorka, autorka i redaktora publikacji poświęconych sztuce współczesnej, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W latach 2010–2021 jako kuratorka współtworzyła program Muzeum Sztuki w Łodzi. W realizowanych wystawach sztuki porusza kwestie społeczne, takie jak wyobraźnia ekologiczna (m.in. „Zjednoczona Pangea”, „Ćwiczenia w autonomii. Tamás Kaszás we współpracy z Anikó Loránt (exartists’
collective)”, praca kobiet („Wszyscy ludzie będą siostrami”) i przyszłość pracy („Robotnicy opuszczają miejsca pracy”), czy funkcje artystycznych utopii („Oczy szukają głowy do zamieszkania”, w zespole kuratorskim z Magdaleną Ziółkowską, Aleksandrą Jach i Katarzyną Swobodą). Współkuratorka Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.
Bartek Lis – socjolog i badacz społeczny (doktor nauk społecznych), animator kultury i edukator od 2018 roku związany z Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, w którym realizuje projekty z zakresu animacji społecznej. Pomysłodawca i realizator narracyjnych wystaw społecznych (poruszających m.in. kwestie starzenia się, chorowania, niesprawności, alternatywnych definicji rodziny, troski i wspólnoty („Małe historie”; „Nie widać”; „Miłość totalna”). W latach 2012–2017 kurator programu społecznego Muzeum Współczesnego Wrocław (realizacji projektów interdyscyplinarnych, wystaw, projektów badawczych, debat, wykładów, prezentacji. Współpomysłodawca cyklu sensualnych warsztatów „Sztuka w ciemno” ma temat pozawizualnego doświadczania sztuki). Autor tekstów naukowych i popularyzatorskich. Zajmuje się wykorzystywaniem sztuki w edukacji
i praktyce społecznej, udostępnianiem oferty instytucji kultury dla osób z niepełnosprawnościami. W 2020 stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w dziedzinie literatury). Kurator programu społecznego Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.
Nakład
pierwszy nakład
BWA Zielona Góra
Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej
Kategoria Thema
Temat
Temat
Temat
Temat
Status wydawniczy
Dostępność w handlu
brak ceny