Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=5092223

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=39505

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka w miękkiej oprawie
Zawartość

zawartość podstawowa

Fotografie

zawartość dodatkowa

Tekst (do odczytu wzrokowego)
Wymiary/waga

szerokość

186 mm

wysokość

270 mm

głębokość

16 mm

ciężar

637
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron numerowanych łącznie

240
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Biennale Zielona Góra 2022
Podtytuł
Odnowa / Renewal
Twórca

autor

Gendera, Marta ISNI 0000000113674715

autor

Sokołowska, Joanna ISNI 0000000072138712

autor

Lis, Bartek

autor

Drenda, Olga ISNI 0000000401568722

redaktor merytoryczny

Spiak, Karolina

autor projektu graficznego

Pietrzyk, Karolina

autor projektu graficznego

Wenig, Tobias
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Zielona Góra
Język

język publikacji

angielski

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

BWA Zielona Góra

pełna nazwa wydawcy

BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH w Zielonej Górze

adres siedziby

Al. Niepodległości 19
65-048 Zielona Góra

numer telefonu

e-mail

Inna rola wydawnicza

współwydawca

Instytut Sztuk Wizualnych UZ
978-83-957169-9-7
Data

data wydania

2022-12-31

data upublicznienia metadanych

2022-12-31

Opis marketingowy

Spis treści

Spis treści / Table of Contents
Tekst kuratorski 9
Marta Gendera: Wstęp 13
Olga Drenda: Ulica Bohaterów Westerplatte i okolice – przewodnik czasoprzestrzenny 18
Bartek Lis: Społeczeństwo – od nowa 53
(Nie)widoczne – warsztaty sensualne 54
Queerowe fantazje, a może wcale nie – warsztaty pisarskie 55
Subiektywne oprowadzanie po wybranych przestrzeniach Biennale 55
Plac otwarty – inkluzywny warsztat performatywny 55
Miejskie rezerwaty – spacer 56
Ulica Bohaterów Westerplatte – pamiętam, że… – spacer sentymentalny 57
Zielona Góra oczami osoby niewidomej – spacer w ciemności ulicą Bohaterów Westerplatte 57
Nie widać – widać – autorskie oprowadzanie po Biennale dla osób, które nie widzą, lub „wolą nie patrzeć” 57

Curatorial text 11
Marta Gendera: Introduction 15
Olga Drenda: The Bohaterów Westerplatte Street and Its Surroundings— a Guide in Time and Space 36
Bartek Lis: Society: Anew 58
(In)visible—a sensual workshop 59
Queer Fantasies, or Not At All—a writing workshop 60
Subjective guided tour of selected Biennale spaces 60
Open Square—inclusive performative workshop 60
Urban Reserves—walking tour 61
Bohaterów Westerplatte Street. I Remember That…—sentimental walking tour 61
Zielona Góra Through the Eyes of a Sightless Person—a darkness walking tour of Bohaterów Westerplatte street 62
Now You See It, Now You Don’t—guided tour of the Biennale for persons who don’t see or “prefer not to look” 62

BWA Zielona Góra 63 63
Karolina Balcer 69 70
Gosia Bartosik 70 70
Paweł Błęcki 71 71
Melanie Bonajo 71 74
Pamela Bożek 74 75
Oksana Briukhovetska 75 78
Monika Drożyńska 78 79
Zhanna Kadyrova 79 80
Agnieszka Kalinowska 80 81
Kamila Kobierzyńska 84 84
Monika Pascoe Mikyšková 85 85
Irmina Rusicka 86 86
Jadwiga Sawicka 86 89
Viktoriia Tofan 89 91

Muzeum Ziemi Lubuskiej 93 93
Anca Benera & Arnold Estefan 99 99
Adelina Cimochowicz 100 100
Monika Drożyńska 101 101
Habima Fuchs 101 102
Michał Gątarek 102 103
Zuza Golińska 103 108
Magdalena Gryska 108 108
Oto Hudec 109 109
Jarek Jeschke 111 111
Tamás Kaszás 111 112
Dominika Kulczyńska 112 113
Alicja Lewicka 116 116
Monika Pascoe Mikyšková 116 117
Lada Nakonechna 117 117
Rory Pilgrim 120 120
Anna Siekierska 121 121

Instytut Sztuk Wizualnych 123 123
Jan Bačynsjkyj / Yana Bachynska 129 129
Olia Fedorova 130 130
Agnieszka Grodzińska & Magdalena Starska 131 131
Dana Kavelina 134 135
Diana Lelonek 135 135
Ala Savashevich 136 136

Fundacja Salony 139 139
Joanna Fuczko 143 143
Elżbieta Jabłońska 143 144
Aleksandra Kubiak 144 146

Galeria Rektorat im. Zenona Polusa 147 147
Karolina Breguła 149 149

Galeria Biblioteki Uniwersyteckiej 151 151
Justyna Górowska 155 155
Aleksandra Kubiak 155 158
Kuba Stępień 158 158
Gabriele Stötzer 159 159
Liliana Zeic 162 164

Galeria PWW 167 167
Piotr Blajerski 171 171
Wiktoria Dobrowolska 172 173
Dana Kavelina 176 176
Jadwiga Sawicka 176 177

Planetarium Wenus 179 179
Oto Hudec 181 181

Biblioteka Pana Kleksa, WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze 183 183
Iwona Ogrodzka & Kinga Bartniak 185 186

Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda (fontanna / fountain) 189 189
Elżbieta Jabłońska 191 191

Biuro Gospodarki Mieszkaniowej / Centrum Biznesu 193 193
Marta Romankiv 195 195

Cafe Noir Zielona Góra 197 197
Patrycja Wilczek-Sterna & Iryna Zhyla 199 199

Sala Szeptów 201 201
Karolina Freino 205 206
Daniel Kotowski 206 207

X-Demon 210 210
Barbara Gryka 211 211

przestrzeń publiczna / public space 212 212
trawnik przed wejściem do Muzeum Ziemi Lubuskiej, al. Niepodległości 15 / lawn in front of the Museum Ziemi Lubuskiej building at al. Niepodległości 15 220 220
Jagoda Dobecka 220 221
Plac Bohaterów 223 223
Karolina Kubik 224 225
Nikita Kadan 225 228
ul. Bohaterów Westerplatte 11 (murek / wall) 231 231
Sławek Zbiok Czajkowski 231 231
ul. Fryderyka Chopina 21 (przejście / passage) 232 232
Gosia Bartosik 232 232

Kolofon / Colophon 234 234

Tekst promocyjny

„Jestem przekonana, że kiedyś pojawi się nowa etyka. Trochę podobna do sposobu myślenia dzieci. One nie rozróżniają życia na mniej i bardziej wartościowe. Babcia umarła, kot umarł, jeżyka samochód rozjechał –
w dziecięcym światopoglądzie to jedno. Po prostu: życie uszło. Myślę, że przyszła etyka będzie równie bezkompromisowa”.
Swietłana Aleksijewicz

Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa” jest drugą edycją imprezy artystycznej reaktywującej lokalną tradycję cyklicznych wystaw – Wystawy i Sympozjum Złotego Grona (1963–1981) i Biennale Sztuki Nowej (1985—1996). Program „Odnowa” zaprasza do pracy wyobraźni nad odtworzeniem zerwanych więzi łączących ludzi z Ziemią. Jest jednocześnie propozycją rewizji zabójczych dla planety i ludzkości wzorców współżycia społecznego. W poszukiwaniu źródeł mitu ziemskiej wspólnoty, uczestniczki i uczestnicy Biennale zapuszczają się poza obszary uzgodnionej społecznie rzeczywistości i racjonalności.
Zakładając, że obecny świat trzeba pożegnać i wyśnić na nowo, przetwarzają w swojej sztuce archetypy, zbiorowe sny i nieświadomość, sięgają także po marzenia, utopie i wymazane historie mniejszości. Program „Odnowa” składa się z wystaw i prac artystycznych umiejscowionych w instytucjach i przestrzeniach publicznych
Zielonej Góry oraz sceny społecznej realizowanej w trakcie trwania Biennale.
Rozproszoną narrację wystaw utkałyśmy_li luźno z prac, które wydobywają różne aspekty mitu ziemskiej
społeczności. Opowieść ta zainspirowana jest myśleniem ekologicznym. To znaczy, że tworzy ekosystem, którego wszystkie elementy i procesy są złożone, oddziałując na siebie wzajemnie – także te marginalizowane i pozornie niepowiązane. Każda komórka, organizm i organizacja, dom, ulica, miasto, planeta są w tej perspektywie połączone i ważne.
Z tego punktu widzenia stan klimatu jest powiązany ze sprawiedliwością społeczną i ekonomiczną, a
jakość życia społeczności zależy od statusu jej mniejszości i sfeminizowanych prac opiekuńczych.
Indywidualne zdrowie psychiczne rezonuje natomiast nie tylko z żałobą klimatyczną, ale także z
echnokapitalizmem czy ciągle żywym dziedzictwem patriarchatu.
Jeden z wiodących wątków, wokół którego rozwinęliśmy_łyśmy koncepcję „Odnowy”, podejmuje
dialog z ulicą Bohaterów Westerplatte – główną arterią w Zielonej Górze, połączoną z reprezentacyjnym, „bohaterskim” placem, którego historia jest związana z działaniami militarnymi i reprezentacją władzy. W relacji do wartości zakodowanych w tych miejscach budujemy mitologię współczesnego bohaterstwa. Negocjujemy, jakie osoby i gatunki mogą być obecne, widoczne i upamiętnione w sferze publicznej. Przesuwamy akcent na
życie jako takie i zasoby, które wspierają przetrwanie. Poszukujemy ich w niespektakularnych praktykach codzienności, trosce, relacjach, uważności wobec siebie i innych.
Skupiamy się na sfeminizowanych kompetencjach rozwijanych w doświadczeniach opieki i pracy w gospodarstwach domowych, a także w zaangażowaniu społecznym. Odnajdujemy korzenie w Ziemi i w naszych przodkiniach. Upubliczniamy pamięć niemieszczącą się w ciągle dominujących historiach patriarchalno-narodowych. Ekosystem społeczny i miejski rozciągamy na relację z Ziemią, naszym wspólnym domem, odnosząc czas i jakość ludzkiego życia do wyobrażeń o cyklach i zjawiskach przyrodniczych: ukorzeniania, wzrostu, żywienia, rozkwitu, rozpadu, odnowy.

Nota biograficzna

Zespół kuratorski:
Marta Gendera, Joanna Sokołowska (wystawa)
Bartek Lis (program społeczny)

Marta Gendera – historyczka sztuki, kuratorka, wykładowczyni Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2011 roku jest prezeską Fundacji Salony, w latach 2016–2021 pełniła funkcję dyrektorki Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W swojej praktyce kuratorskiej często zajmuje się sztuką w relacji z przestrzenią publiczną. Kuratorowała wystawy indywidualne i zbiorowe m.in. w Galerii BWA Zielona Góra, BWA Studio we Wrocławiu, Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Zonie Sztuki Aktualnej, Brandenburskim Muzeum Okręgowym Sztuki Współczesnej we Frankfurcie nad Odrą czy Instytucie Awangardy. Współkuratorka Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.

Joanna Sokołowska – kuratorka, autorka i redaktora publikacji poświęconych sztuce współczesnej, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W latach 2010–2021 jako kuratorka współtworzyła program Muzeum Sztuki w Łodzi. W realizowanych wystawach sztuki porusza kwestie społeczne, takie jak wyobraźnia ekologiczna (m.in. „Zjednoczona Pangea”, „Ćwiczenia w autonomii. Tamás Kaszás we współpracy z Anikó Loránt (exartists’
collective)”, praca kobiet („Wszyscy ludzie będą siostrami”) i przyszłość pracy („Robotnicy opuszczają miejsca pracy”), czy funkcje artystycznych utopii („Oczy szukają głowy do zamieszkania”, w zespole kuratorskim z Magdaleną Ziółkowską, Aleksandrą Jach i Katarzyną Swobodą). Współkuratorka Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.

Bartek Lis – socjolog i badacz społeczny (doktor nauk społecznych), animator kultury i edukator od 2018 roku związany z Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, w którym realizuje projekty z zakresu animacji społecznej. Pomysłodawca i realizator narracyjnych wystaw społecznych (poruszających m.in. kwestie starzenia się, chorowania, niesprawności, alternatywnych definicji rodziny, troski i wspólnoty („Małe historie”; „Nie widać”; „Miłość totalna”). W latach 2012–2017 kurator programu społecznego Muzeum Współczesnego Wrocław (realizacji projektów interdyscyplinarnych, wystaw, projektów badawczych, debat, wykładów, prezentacji. Współpomysłodawca cyklu sensualnych warsztatów „Sztuka w ciemno” ma temat pozawizualnego doświadczania sztuki). Autor tekstów naukowych i popularyzatorskich. Zajmuje się wykorzystywaniem sztuki w edukacji
i praktyce społecznej, udostępnianiem oferty instytucji kultury dla osób z niepełnosprawnościami. W 2020 stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w dziedzinie literatury). Kurator programu społecznego Biennale Zielona Góra 2022 „Odnowa”.

Nakład

pierwszy nakład

500
Dystrybutor/Dystrybutorzy

BWA Zielona Góra

NIP 9730195067
telefon 683253726
telefon 508357555
email sklep@bwazg.pl
Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Albumy i książka artystyczna

Kategoria Thema

A
Sztuka

Temat

sztuka współczesna

Temat

społeczeństwo

Temat

dostępność

Temat

planeta
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

skontaktuj się z dostawcą