Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=6075869

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=52943

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna na nośniku

Forma produktu

Płyta CD-ROM

słowny opis formy

Stenogramy i zapisy z prób w Teatrze Artystycznym i Operowo-Daramatycznym Studio w Moskwie 1908/11 i 1937/38. Wypisy z książki Iriny N. Winogradskiej, " „Жизнь и творчество К. С. Станилавского. Летопись”, Moskwa 2003 oraz „Станиславский репетирует. Записы и стенограммы репетиций”, Moskwa 2000.
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

wielkość pliku

12374016
Bajty
Korzystanie z publikacji
nieograniczone

Opis bibliograficzny

Tytuł
Konstanty S. Stanisławski i "Hamlet"
Podtytuł
Stenogramy i zapisy z prób
Rocznik
2024
Tom
1
Tytuł oryginału
Wypisy z książki Iriny N. Winogradskiej, „Жизнь и творчество К. С. Станилавского. Летопись”, Moskwa 2003 oraz „Станиславский репетирует. Записы и стенограммы репетиций”, Moskwa 2000.
Twórca

autor

Stelmach Robert

autor

Irina Nikołajewna Winogradska
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

opis typu wydania

płyta cd

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski

język publikacji

polski

język oryginału

rosyjski
Wydawca

imprint

Robert Ryszard von Stelmach

pełna nazwa wydawcy

Data

data wydania

2024-05-20

data upublicznienia metadanych

2024-05-20

Opis marketingowy

Spis treści

Praca K.S. przed przyjazdem G. Craiga (4)
Notatki L. A. Sulerżyckiego z prób nad "HAMLETEM" (4)
Praca K. S. Stanisławskiego z Gordonem Craigiem nad inscenizacją „Hamleta” W. Szekspira (8)
Przyjazd Gordona Craiga do pracy nad inscenizacją „Hamleta” W. Szekspira (13)
Sprzeczne reakcje na wystawienie ‘Hamleta’ (34)
Fotografie K. Stanisławskiego i G. Craiga (36)
Szkice K . Stanisławskiego do kostiumów sztuk szekspirowskich (37)
Szkice G. Craiga do inscenizacji ‘Hamleta’ (38)
Szkice (nieurzeczywistnione) W. J. Jegorowa do ‘Hamleta’ z 1909 r. (39)
Ze spotkań nad "Hamletem" w Studio Operowo-Dramatycznym w larach 1937/38 (40)

Tekst promocyjny

Autor przekładu prezentuje Czytelnikowi stenogramy i zapisy z prób K.S. Stanisławskiego nad "Hamletem", które przedziela okres prawie trzydziestu lat pracy twórczej tego wybitnego myśliciela teatru. Pierwsza prezentacja pochodzi z okresu początkowych (przygotowawczych) prac Stanisławskiego nad stworzonym przez siebie „Systemem” pracy w dziedzinie twórczości teatralnej. Druga prezentacja pochodzi z końca ostatniego okresu jego pracy twórczej, tuż przed jego śmiercią. Można z nich odczytać dużą konsekwencję Stanisławskiego w rozwiązywaniu artystycznych problemów sztuki teatralnej, szczególnie w zakresie pracy aktora nad rolą. Można także naocznie poznać problemy z przyswojeniem postulatów „Systemu”. Stąd Stanisławski wprowadza pojęcie metody, która będąc jego składową, odnosi się głównie do twórczej pracy aktora. W ogóle trzeba zwrócić uwagę na fakt, że sam „System”, znajdujący podstawy w filozofii przyrody, podlegał ciągłym przemianom, na skutek doświadczeń laboratoryjnej pracy z artystami i studentami bądź w teatrze bądź w zorganizowanych w tym celu studiach teatralnych. Sam Stanisławski wyróżniał trzy systemy, ostatni (trzeci) nie stanowił dla niego struktury zamkniętej. To konsekwencja domagania się od twórców teatru nieustannej pracy w doskonaleniu siebie i przywoływania obowiązku rozwijania sztuki teatralnej, przez odwoływanie się do poznawczych i osobistych doświadczeń życia. Widać to wyraźnie w pracach nad "Hamletem" w 1937/38 roku. Można tam dostrzec wiele ciekawych spostrzeżeń, nawiązujących do podstaw twórczości teatralnej. Mają one także charakter teoretyczny, bo zbliżają nas do pojęcia estetyki teatru. Jednak podstawą ich jest pojęcie "procesu organicznego" w twórczości, związanego bezpośrednio z doświadczeniami życia i z jego przyrodniczą naturą.
Oczywiście, zaprezentowane zapisy z prób nie oddają w pełni nawet głównych kierunków pracy K.S. Stanisławskiego, jednak mogą stanowić ważny, albo przynajmniej ciekawy, przyczynek do spojrzenia na teatr, jak na dziedzinę twórczości artystycznej.

Nota biograficzna

Robert Ryszard Stelmach, ur. 7-06-1954 roku w Cieplicach Śląskich Zdrój.
Naukowiec niezależny. Doktor w dziedzinie nauk teologicznych w dyscyplinie teologia praktyczna. Pedagog religijny oraz kultury i oświaty. Absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Teolog duchowości i etyk oraz reżyser teatralny. Autor w zakresie teatru zajmował się badaniem życia i twórczości Konstantyna Siergiejewicza Stanisławskiego, przedstawiciela Wielkiej Reformy Teatralnej.
Napisał na podstawie swojej pracy doktorskiej książkę pt. Kerygmatyczny wymiar życia i twórczości Konstantyna Siergiejewicza Stanisławskiego i jego pedagogiczno-religijne implikacje. Próba analizy funkcjonalnej systemów twórczości i metody w ujęciu jakościowym i jakościowo-ilościowym. Jest współzałożycielem i prezesem honorowym Towarzystwa Teatralnego im. K. S. Stanisławskiego w Poznaniu. W ostatnich latach opublikował kilka artykułów z dziedziny teatru i pedagogiki. Obecnie zajmuje się pedagogiką duchowości w zakresie pedagogiki religijnej.

Nakład

pierwszy nakład

100
Dystrybutor/Dystrybutorzy

Towarzystwo Teatralne im. K. S. Stanisławskiego w Poznaniu z siedzibą w Warszawie

telefon 507636186
email ttks@wp.pl
email ttks@wp.pl
Dostępna u dystrybutora Tak

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje fachowe

Temat

teatrologia

UKD

Teatr (792)
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna

Dostępność w handlu

Publikacja dostępna
Cena

brak ceny

produkt bezpłatny