Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=7584972

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=20293

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

książka

Forma produktu

Książka w twardej oprawie
Wymiary/waga

szerokość

185 mm

wysokość

250 mm

głębokość

24 mm
Liczba stron / czas trwania / wielkość pliku

liczba stron całej zawartości

344
Strony

Opis bibliograficzny

Tytuł
Freski Sykstyny i inne arcydzieła Michała Anioła
Twórca

autor

Lanckorońska, Karolina (1898-2002) ISNI 0000000079780281

autor komentarza

Miziołek, Jerzy (1953-....) ISNI 0000000383402218
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Warszawa
Język

język publikacji

polski
Wydawca

imprint

Wydział Archeologii

pełna nazwa wydawcy

Uniwersytet Warszawski, WYDZIAŁ ARCHEOLOGII

adres siedziby

ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa

numer telefonu

e-mail

Data

data wydania

2023-03-03

data upublicznienia metadanych

2023-03-03

Opis marketingowy

Spis treści

Słowo od Partnera publikacji (Olgierd Cieślik)

Wprowadzenie (Jerzy Miziołek)

Jerzy Miziołek, Karolina Lanckorońska i jej badania nad twórczością Michała Anioła
1. Wielka Dama nauki polskiej
Koleje losu
Polski Instytut Historyczny w Rzymie
Dar dla narodu
2. Twórczość Michała Anioła w badaniach Karoliny Lanckorońskiej
Pod sklepieniem Sykstyny: AD 1938
Badania nad Sądem Ostatecznym
Inkarnacja w centrum s/tuki Michała Anioła
Rozmowy o Sykstynie z Janem Pawłem II i pielgrzymka do Monteluco

Karolina Lanckorońska, Restauracja fresków Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej

Karolina Lanckorońska, Novum w Sądzie Ostatecznym Michała Anioła

Karolina Lanckorońska, Problematyka religijna w późnych dziełach Michała Anioła

Wprowadzenie

Część pierwsza: Dzieła z ostatnich trzydziestu lat życia (1534-1564)
I. Sąd Ostateczny
II. Vita activa i Vita contemplativa
III. Freski z Cappella Paolina
IV. Wypędzenie kupców ze świątyni
V. Dzieła dla Vittorii Colonny
VI. Późne rysunki na temat pasji Jezusa
VII. Zdjęcie z krzyża i Pietà
Część druga: Historyczno-religijna sylwetka Michała Anioła
I. Vittoria Colonna i wpływ jej religijności
II. Religijna osobowość Michała Anioła
Zakończenie

Załącznik. Sonety Michała Anioła i Vittorii Colonny

Jerzy Miziołek, Komentarze
Komentarz I: Restauracja fresków Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej (1938)
Jak przez okopcone szkło
Konserwacja Sykstyny w latach 1981-1994
Uwagi o książce Michelangdo e la Sistina. La tecnica, il restauro, il mito (1990)
Komentarz II: Novum w Sądzie Ostatecznym Michała Anioła (1932)
Komentarz III: Problematyka religijna w późnych dziełach Michała Anioła (1939/1947)

Aneksy
1. Jerzy Miziołek, Papież-poeta i „bogactwo spiętrzonych kolorów” Sykstyny
Droga do Sykstyny
Czytanie arcydzieła
„Tobie dam klucze”
2. Jerzy Miziołek, Michał Anioł - zarys życia i twórczości
3. Prace Karoliny Lanckorońskiej o sztuce włoskiej
4. Publikacje Lecha Kalinowskiego poświęcone Karolinie Lanckorońskiej

Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks osób

Tekst promocyjny

Kochała Rzym, badała twórczość Michała Anioła, Rafaela i Tintoretta, ale dramat II wojny światowej skazał ją na emigrację i zupełnie zmienił jej priorytety. Karolina Lanckorońska (1898–2002) w trosce o polskie dziedzictwo kulturowe i przyszłość polskiej humanistyki poświęciła połowę długiego życia na prace edytorskie i organizowanie stypendiów naukowych dla badaczy z całej Polski.
W 1994 i 2000 r. przekazała zamkom królewskim w Warszawie i Krakowie bezcenną kolekcje dzieł sztuki zgromadzoną przez jej przodków, głównie przez ojca – hr. Karola Lanckorońskiego (1848–1933).
Jednak Michał Anioł, któremu prof. Lanckorońska poświęciła w okresie międzywojennym doktorat i wiele artykułów, pozostał dla niej do końca życia artystą największym wśród największych, a treski w Kaplicy Sykstyńskiej zawsze budziły w niej największe doznania estetyczne. Długie życie pozwoliło jej oglądać ich konserwacje w latach 30. XX w i za pontyfikatu Jana Pawła II. Odbierała je z pełną świadomością wzniosłości, jaką w niej wywoływały. Lech Kalinowski, jej uczeń z czasów lwowskich, pisze: „Kiedy w 1959 roku wprowadziła mnie do Sykstyny, gdzie przez kilka godzin pozostawaliśmy zamknięci, bez zwiedzających, gwałtownym ruchem rzuciła płaszcz na posadzkę i leżąc na wznak przesuwała się z miejsca na miejsce obserwując przez lornetkę scenę za sceną, pogrążona w kontemplacji malowideł na sklepieniu”.
Niniejsza książka jest ambitną próbą przypomnienia nigdy w całości niepublikowanych badań prof. Lanckorońskiej nad freskami Sykstyny i innymi arcydziełami Michała Anioła z późnego okresu jego twórczości, gdy porzucił formy klasyczne i przywdział szatę wysublimowanej duchowości.
Prof. Jerzy Miziołek

Kategoria statystyczna Biblioteki Narodowej

Publikacje popularnonaukowe

Kategoria Thema

AGB
Artyści, monografie o sztuce