Logotyp Unii Europejskiej

Kontrast

Czcionka:

Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN

Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=7658656

Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=31473

Opis fizyczny

Skład produktu
publikacja
Forma

forma podstawowa

publikacja elektroniczna on-line

Forma produktu

Publikacja elektroniczna online - szczegóły nieokreślone

szczegóły formy

EPUB

szczegóły formy

Mobi
Korzystanie z publikacji
nieograniczone
Zabezpieczenia
Cyfrowy znak wodny

Opis bibliograficzny

Tytuł
Biblioteka Europy Środka
Tom
22
Tytuł oryginału
Lietuvos istorija visiems
Twórca

autor

Tomas Venclova

tłumacz

Beata Kalęba

redaktor

Marzena Daszewska

redaktor

Paulina Roszak-Niemirska
Wydanie

typ wydania

Wydanie

numer wydania

1

miejsce wydania

Kraków
Język

język publikacji

polski

język oryginału

litewski
Wydawca

imprint

Międzynarodowe Centrum Kultury

pełna nazwa wydawcy

MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY

adres siedziby

Rynek Główny 25
31-008 Kraków

numer telefonu

e-mail

Data

data wydania

2024-10-10

data upublicznienia metadanych

2024-10-10

Opis marketingowy

Spis treści

Pierwsze czterdzieści tysięcy lat


Wyzwania doby tworzenia się państwa litewskiego


Wielcy władcy pogańskiej Litwy


XV wiek. Litwa staje się częścią Europy


XVI wiek. Renesans i reformacja


XVII wiek. Barok


XVIII wiek. Upadek państwa i próby reform


Pierwsza połowa XIX wieku. Próby restytucji republiki


Druga połowa XIX wieku. Narodziny nowoczesnego narodu litewskiego


XX wiek. Niepodległość


XX wiek. Okupacja i wyzwolenie


Bibliografia


Przypisy

Dodatkowy opis

opis pełny

Książka Tomasa Venclovy obejmuje dzieje Litwy od przybycia na jej ziemie praindoeuropejczyków do odzyskania przez Litwinów niepodległości w 1990 roku. Opisuje on nie tylko historię polityczną kraju, ale i jego kulturę, zmiany społeczne i obyczajowe, relacje z sąsiadami czy fale emigracji.


Jest ona summą myśli Tomasa Venclovy, opartą na jego nieprawdopodobnej erudycji, wiedzy i samoświadomości, długoletnich badaniach, wielu rozmowach, niezliczonych lekturach. A także na czymś jeszcze, co nazwać można pewnym zmysłem dziejów, którym obdarzony był również jego przyjaciel, Czesław Miłosz. Obaj umieli wsłuchać się w ich rytm — raz ludziom przychylny, innym razem złowieszczy.


Tomas Venclova świetnie zna i rozumie swoich rodaków, choć potrafi się z nimi nie zgadzać, a jednocześnie umie wczuć się w tych, z którymi przyszło im dzielić historię — Polaków, Żydów, Białorusinów, Tatarów, Rosjan, Niemców, a także innych bliższych i dalszych sąsiadów.


Jest to przekład edycji przygotowanej przez samego Venclovę na potrzeby polskiego wydania, na podstawie jego dwutomowej historii Litwy, publikowanej w Wilnie w latach 2019-2021.


Nikt inny dzisiaj nie mógłby podarować Europie takiej historii Litwy!

fragment

W histo­rii Litwy i Pol­ski epoka Jagiel­lo­nów czę­sto nazy­wana jest zło­tym wie­kiem. Z kolei czas od pano­wa­nia Ste­fana Bato­rego do śmierci Jana Kazi­mie­rza z dyna­stii Wazów w 1672 roku okre­śla się wie­kiem srebr­nym. W poli­tyce zagra­nicz­nej nie był on udany. Kraj zaan­ga­żo­wał się w wynisz­cza­jące wojny ze Szwe­cją, z Rosją i Tur­cją. Mimo iż Rzecz­po­spo­lita czę­sto trium­fo­wała na polu walki, to jed­nak stra­ciła nie­małą część tery­to­rium i wpły­wów, a jej zie­mie — zwłasz­cza pod koniec tej epoki — były spu­sto­szone; rów­nież w gospo­darce roz­po­czął się czas upadku. Za to pod wzglę­dem kul­tu­ral­nym w Wiel­kim Księ­stwie Litew­skim działo się wtedy nawet lepiej niż za Jagiel­lo­nów. Zało­żony przez Bato­rego Uni­wer­sy­tet Wileń­ski roz­kwi­tał i sta­wał się nie­omal naj­znacz­niej­szą insty­tu­cją naukową w Euro­pie Wschod­niej. Uchwa­lony wła­śnie trzeci Sta­tut Litew­ski (1588) regu­lo­wał życie w kraju do końca XVIII wieku, a czę­ściowo także w trak­cie car­skiej oku­pa­cji. Zbu­do­wano ponadto słynne baro­kowe perły archi­tek­tury, w tym kościół Świę­tych Pio­tra i Pawła na wileń­skim Anto­kolu, Woj­ciech Wijuk Koja­ło­wicz po łaci­nie napi­sał pierw­szą histo­rię Litwy (1669), Tomasz Makow­ski opra­co­wał i wydał bar­dzo dokładną mapę WKL (tak zwana mapa radzi­wił­łow­ska, 1603), Maciej Kazi­mierz Sar­biew­ski two­rzył poezję łaciń­ską znaną w całej Euro­pie, a misjo­narz jezu­icki Andrzej Rudo­mina (Andrius Ruda­mina) dotarł do Chin i odci­snął zna­czący ślad w tam­tej­szej kul­tu­rze. Litew­sko­ję­zyczne dzieła o nie­prze­mi­ja­ją­cej war­to­ści zosta­wili Miko­łaj Dauk­sza (Mika­lo­jus Daukša), Kon­stanty Szyr­wid (Kon­stan­ti­nas Sirvy­das) i inni. W wileń­skim Zamku Dol­nym zawo­dowy teatr kró­lew­ski wysta­wił pierw­szą operę. Zdo­by­cze baroku w WKL dorów­nały osią­gnię­ciom rene­sansu, a może nawet je prze­wyż­szyły.


W Rze­czy­po­spo­li­tej Obojga Naro­dów rzą­dzili wtedy elek­cyjni kró­lo­wie ze szwedz­kiej dyna­stii Wazów spo­krew­nio­nej z Jagiel­lo­nami: Zyg­munt III, jego syn Wła­dy­sław IV i Jan II Kazi­mierz. Histo­ria oce­niła ich roz­ma­icie: Zyg­munta jako władcę sła­bego, Wła­dy­sława — dobrego, z kolei Jan Kazi­mierz doświad­czył tylu nie­po­wo­dzeń, że musiał zrzec się tronu.


Jak już wspo­mi­na­li­śmy, sio­stra Zyg­munta Augu­sta Kata­rzyna Jagiel­lonka w 1562 roku w Wil­nie wyszła za szwedz­kiego księ­cia, póź­niej­szego króla Jana III Wazę. Kata­rzyna miała wtedy trzy­dzie­ści sześć lat, a więc jak na owe czasy sporo, ale była na tyle dobrą par­tią, że o jej rękę sta­rali się książę Man­tui Wil­helm I Gon­zaga i sam Iwan IV Groźny. Ona nato­miast nie bar­dzo chciała wziąć za męża Szweda — o ponad dekadę od niej młod­szego, mają­cego kochankę i nie­ślubne dzieci, a jed­nak to wła­śnie jego uznano za naj­od­po­wied­niej­szego kan­dy­data. Po uro­czy­stej cere­mo­nii Kata­rzyna i Jan krótko miesz­kali na Zamku Dol­nym, a następ­nie przez Rygę wyru­szyli do Szwe­cji. Dzie­liła ich wiara — Kata­rzyna pozo­stała kato­liczką, a jej mąż lute­ra­ni­nem, choć był skłonny do odtwo­rze­nia związ­ków szwedz­kiego kościoła z Rzy­mem.

Dystrybutor/Dystrybutorzy

Międzynarodowe Centrum Kultury

NIP PL6751000104
Dostępna u dystrybutora Tak
Status/dostępność

Status wydawniczy

Publikacja dostępna
Cena

cena brutto

49.0 PLN

stawka VAT

5 %