Kontrast
Czcionka:
Szczegółowa informacja o publikacji oznaczonej indntyfikatorem ISBN
Wszystkie metadane publikacji dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_onix.xml?record_id=7658656
Opisy wszystkich publikacji tego wydawcy dostępne są pod stabilnym adresem URL:
https://e-isbn.pl/IsbnWeb/record/export_publisher_onix.xml?publisherId=31473
Opis fizyczny
forma podstawowa
Forma produktu
szczegóły formy
szczegóły formy
Opis bibliograficzny
autor
tłumacz
redaktor
redaktor
typ wydania
numer wydania
miejsce wydania
język publikacji
język oryginału
imprint
pełna nazwa wydawcy
adres siedziby
31-008 Kraków
adres www
numer telefonu
data wydania
data upublicznienia metadanych
Opis marketingowy
Spis treści
Pierwsze czterdzieści tysięcy lat
Wyzwania doby tworzenia się państwa litewskiego
Wielcy władcy pogańskiej Litwy
XV wiek. Litwa staje się częścią Europy
XVI wiek. Renesans i reformacja
XVII wiek. Barok
XVIII wiek. Upadek państwa i próby reform
Pierwsza połowa XIX wieku. Próby restytucji republiki
Druga połowa XIX wieku. Narodziny nowoczesnego narodu litewskiego
XX wiek. Niepodległość
XX wiek. Okupacja i wyzwolenie
Bibliografia
Przypisy
Dodatkowy opis
opis pełny
Książka Tomasa Venclovy obejmuje dzieje Litwy od przybycia na jej ziemie praindoeuropejczyków do odzyskania przez Litwinów niepodległości w 1990 roku. Opisuje on nie tylko historię polityczną kraju, ale i jego kulturę, zmiany społeczne i obyczajowe, relacje z sąsiadami czy fale emigracji.
Jest ona summą myśli Tomasa Venclovy, opartą na jego nieprawdopodobnej erudycji, wiedzy i samoświadomości, długoletnich badaniach, wielu rozmowach, niezliczonych lekturach. A także na czymś jeszcze, co nazwać można pewnym zmysłem dziejów, którym obdarzony był również jego przyjaciel, Czesław Miłosz. Obaj umieli wsłuchać się w ich rytm — raz ludziom przychylny, innym razem złowieszczy.
Tomas Venclova świetnie zna i rozumie swoich rodaków, choć potrafi się z nimi nie zgadzać, a jednocześnie umie wczuć się w tych, z którymi przyszło im dzielić historię — Polaków, Żydów, Białorusinów, Tatarów, Rosjan, Niemców, a także innych bliższych i dalszych sąsiadów.
Jest to przekład edycji przygotowanej przez samego Venclovę na potrzeby polskiego wydania, na podstawie jego dwutomowej historii Litwy, publikowanej w Wilnie w latach 2019-2021.
Nikt inny dzisiaj nie mógłby podarować Europie takiej historii Litwy!
fragment
W historii Litwy i Polski epoka Jagiellonów często nazywana jest złotym wiekiem. Z kolei czas od panowania Stefana Batorego do śmierci Jana Kazimierza z dynastii Wazów w 1672 roku określa się wiekiem srebrnym. W polityce zagranicznej nie był on udany. Kraj zaangażował się w wyniszczające wojny ze Szwecją, z Rosją i Turcją. Mimo iż Rzeczpospolita często triumfowała na polu walki, to jednak straciła niemałą część terytorium i wpływów, a jej ziemie — zwłaszcza pod koniec tej epoki — były spustoszone; również w gospodarce rozpoczął się czas upadku. Za to pod względem kulturalnym w Wielkim Księstwie Litewskim działo się wtedy nawet lepiej niż za Jagiellonów. Założony przez Batorego Uniwersytet Wileński rozkwitał i stawał się nieomal najznaczniejszą instytucją naukową w Europie Wschodniej. Uchwalony właśnie trzeci Statut Litewski (1588) regulował życie w kraju do końca XVIII wieku, a częściowo także w trakcie carskiej okupacji. Zbudowano ponadto słynne barokowe perły architektury, w tym kościół Świętych Piotra i Pawła na wileńskim Antokolu, Wojciech Wijuk Kojałowicz po łacinie napisał pierwszą historię Litwy (1669), Tomasz Makowski opracował i wydał bardzo dokładną mapę WKL (tak zwana mapa radziwiłłowska, 1603), Maciej Kazimierz Sarbiewski tworzył poezję łacińską znaną w całej Europie, a misjonarz jezuicki Andrzej Rudomina (Andrius Rudamina) dotarł do Chin i odcisnął znaczący ślad w tamtejszej kulturze. Litewskojęzyczne dzieła o nieprzemijającej wartości zostawili Mikołaj Dauksza (Mikalojus Daukša), Konstanty Szyrwid (Konstantinas Sirvydas) i inni. W wileńskim Zamku Dolnym zawodowy teatr królewski wystawił pierwszą operę. Zdobycze baroku w WKL dorównały osiągnięciom renesansu, a może nawet je przewyższyły.
W Rzeczypospolitej Obojga Narodów rządzili wtedy elekcyjni królowie ze szwedzkiej dynastii Wazów spokrewnionej z Jagiellonami: Zygmunt III, jego syn Władysław IV i Jan II Kazimierz. Historia oceniła ich rozmaicie: Zygmunta jako władcę słabego, Władysława — dobrego, z kolei Jan Kazimierz doświadczył tylu niepowodzeń, że musiał zrzec się tronu.
Jak już wspominaliśmy, siostra Zygmunta Augusta Katarzyna Jagiellonka w 1562 roku w Wilnie wyszła za szwedzkiego księcia, późniejszego króla Jana III Wazę. Katarzyna miała wtedy trzydzieści sześć lat, a więc jak na owe czasy sporo, ale była na tyle dobrą partią, że o jej rękę starali się książę Mantui Wilhelm I Gonzaga i sam Iwan IV Groźny. Ona natomiast nie bardzo chciała wziąć za męża Szweda — o ponad dekadę od niej młodszego, mającego kochankę i nieślubne dzieci, a jednak to właśnie jego uznano za najodpowiedniejszego kandydata. Po uroczystej ceremonii Katarzyna i Jan krótko mieszkali na Zamku Dolnym, a następnie przez Rygę wyruszyli do Szwecji. Dzieliła ich wiara — Katarzyna pozostała katoliczką, a jej mąż luteraninem, choć był skłonny do odtworzenia związków szwedzkiego kościoła z Rzymem.
Międzynarodowe Centrum Kultury
Status wydawniczy
cena brutto
stawka VAT